HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Zárják be a szekszárdi vasutat!

2010.04.10. 17:02 vonat blog

Tisztelt Miniszter Úr!

Nyílt levelet írok Önnek. Kérem, tessék bezárni a szekszárdi vasútvonalat (46-os vonal)!

Indoklás:

Önök expressz buszjáratokat rendeltek meg a Volán-társaságoktól Budapest és Szekszárd között.

Az új közlekedési rendben új expressz járatok indulnak Szekszárdon át Mohácsra, Bajára, de javul Pécs város autóbuszos fővárosi kapcsolata is. A könnyebb tájékozódás érdekében a VOLÁNBUSZ Zrt. is Szekszárdra, Mohácsra, Pécsre és Harkányba induló expressz járatait névvel látta el (pl. Busó expressz), A főváros, az új autópályás közlekedéssel, Szekszárdról egész nap 2 óránként (csúcsidőszakban óránként), ütemes menetrend szerint, expressz járatokkal is elérhető, melynek menetideje 1 óra 55 perc.

A vonalon emelt komfortfokozatú autóbuszok közlekednek az alábbi szolgáltatásokkal:

    * vezeték nélküli (WI-FI) rendszer mely segítségével kényelmesen érhető el az internet,
    * tempo 100-as közlekedés (az M6-os autópályán autóbuszaink emelt sebességgel közlekednek
    * lehetséges az internetes és mobiltelefonos jegyvásárlás

Forrás: volanbusz.hu

Önök több helyen leírták, hogy fontos a párhuzamosságok megszüntetése. (Ezt azonban már tavaly sem hitte el a sajtó.)

(...) csak a levegőbe beszélt Hónig Péter közlekedés miniszter, amikor október 20-án azt mondta [1], hogy a buszos és a vasúti közlekedés párhuzamosságainak felszámolása érdekében nemcsak a vasúti közlekedést állítják le egyes vonalakon, hanem a következő menetrendbe már egyes, ma még közlekedő Volán-járatokat sem rendeli meg az állam. A párhuzamosságok felszámolása – vagyis hogy ugyanarra a településre ne járjon az állam által, közszolgáltatási szerződéssel finanszírozva, ráadásul nagyjából azonos útvonalon és menetidőben busz is, vonat is – már évek óta visszatérő lózung a kormányzati közlekedéspolitikában.

Forrás: Mégsem spórol a Volánokon az állam; in: index.hu, 2009. december 7.

 

Az InterCity vonat 2 óra 24 perc alatt ér Szekszárdról Budapestre. Ez szégyen. A közlekedési kormányzat szégyene. Pedig a vasút a szekszárdi fejlesztésekkel büszkélkedett a tavalyi menetrendváltás után.

2009. december 13-tól változott az éves menetrend (...). Jelentősen átalakul Baja és Szekszárd térségének vasúti közlekedése, a kínálat gyökeresen megújul: mindennap közvetlen InterCity vonat közlekedik a térségbe, valamint InterRégió márkanéven új terméket vezetünk be a regionális és távolsági forgalom teljesebb kiszolgálása érdekében

Forrás: www.mav-start.hu

Budapest és Sárbogárd között ezek a vonatok egy forgalmas fővonalon, európai közlekedési folyosón haladnak (40-es számú vasútvonal Budapest - Pécs). Szégyen, hogy alig néhány szakaszon tud a vonat 120 km/h-s sebességre felgyorsulni. Sárbogárd után egy dízelvontatású fővonalra tér a vonat (46-os számú vasútvonal). Ezt a vonalat nemrég újították föl, ám így sem járható túl gyorsan, hol 80, hol 100 km/h-s sebességgel haladnak a vonatok. A MÁV-START korszerű, bár nem távolsági forgalomra épített motorvonatokat közlekedtet errefelé (Desiro, Usgyi).

Magyar vasúti viszonylatban tehát még egészen jó összeköttetésnek mondható a Budapest - Szekszárd. Az autópályán száguldó busszal azonban ez nem versenyképes. Önök ezt felismerték, és indítottak korszerű buszokat Budapestről Szekszárdra. De akkor, kérem, zárják be a 46-os számú vasútvonalat. Mert így semmi értelme.

Egy kis fejlesztéssel, 2 óránkénti közvetlen Budapest - Szekszárd IC vonatokkal, versenyképes lenne a vasút. Ha a sok százmilliárdos autópályaépítés mellett jutott volna arra is pénz, hogy Budapest - Sárbogárd között 120 km/h-s, Sárbogárd és Szekszárd között végig 100 km/h-s sebességgel járható legyen a pálya, most nem járna expressz busz.

Tisztelt Miniszter Úr! Örülök, ha fejlődik a közösségi közlekedés. Szekszárd lakói is örülnek ennek. Egyre többen választják majd a buszt, egyre kevesebben a vonatot. Emiatt a vasút egy kicsivel több állami támogatást igényel majd. Hogy a költségvetés jelenlegi helyzetében ezt elkerüljük, javaslom, zárják be a 46-os vonalat. Ha ezt nem teszik meg, akkor viszont mutassanak fenntartható jövőképet a vasútnak.

Köszönöm.

(A felhasznált illusztráció: Vonatles fotója az index.hu fórumából. Bátaszék és környéke topik, 4117. hozzászólás.)

Utóirat: A témáról a Kötött pálya című blog részletesebb írást közölt ma, mely a hátteret sokkal jobban megmutatja.

7 komment

Címkék: szekszárd versenyképesség intercity megrendelő menetidő közszolgáltatás gazdaságosság párhuzamosság helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr421909963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stepboy 2010.04.11. 08:46:36

hát igen, tulajdonképpen nem változott semmi, de mindent jól "megreformáltak"...
ez is tanulságos: www.hirszerzo.hu/cikk.jogszerutlenul_betonozta_be_az_allam_a_volan-tarsasagokat.146221.html

rickyramirez 2010.04.11. 13:42:46

Nem értem, hogy miért kéne ezt a vonalat bezárni, hiszen az említett gyorsjáratok Budapest és Szekszárd között nem állnak meg, viszont a 46-os vonalon közlekedő IC-k egy-két hely kivételével szinte mindenhol. Szóval a most bevezetett gyorsjáratok csak az egyik városból a másikba eljutni szándékozóknak jelenthetnek megoldást. Akkor miért nem csak az IC-forgalom megszüntetését kéri vonat blog?
A másik dolog pedig, hogy mindig úgy beszélnek a két lehetséges közlekedési eszközről, mintha az utasoknak teljesen mindegy lenne, hogy mivel mennek, hiszen úgyis ugyanannyit kell fizetni, és ha a menetidő körülbelül egyforma (márpedig "párhuzamosság" esetén az), akkor elfogadják, bármi is jön, csak jöjjön valami. Hát lehet, hogy egyeseknek mindegy, de nem mindenkinek! Arról most nem írok, hogy pl. busszal nem lehet kerékpárt szállítani, de ez is nagy előnye a vasútnak. De azt kéne megérteni, hogy vannak, akik egyszerűen utálnak buszozni. Utálom, ha az össze-vissza kanyargó buszban megindul felfelé a korábban elfogyasztott táplálék, és émelyegve, szédülve kell leszállnom. Utálom, hogy vigyázzülésben kell ülni - még ha kisebb távról van is szó -, utálom, hogy a csomagoknak nincs hely, és amit a legjobban utálok: az azt követő események, amikor beáll a távolsági busz a buszpályaudvaron az indulási helyére. Mert mi történik Nyugat-Európában ilyenkor? Képződik egy sor, szépen mindenki beáll, és kivárja a sorát nyugodtan, türelmesen, udvariasan (nem mondom, hogy ott nincsenek tülekedők, de alapvetően ilyen a mentalitás). Magyarországon mi történik? Mindenki megindul az ajtó felé, egymáson átgázolva, lökdösődve, furakodva, és ha ezt nem teszi valaki, izgulhat, hogy lesz-e ülőhelye. Ezt én nagyon untam évekig Gyöngyös és Budapest között, úgyhogy inkább egy vagy két órával több időt töltöttem utazással (a várakozás és az átszállás miatt), de a vonatot választottam. Hagyjuk most azt, hogy ezek az új gyorsjáratok csak ülő utasokat szállítanak. Annál rosszabb! Ugyanis ha valakinek már nem jut ülőhely, kénytelen megvárni a következő járatot, feltéve, hogy nem az volt az adott napon az utolsó...
Szóval csak annyit szeretnék mondani, hogy messze nem mindegy mindenkinek, hogy milyen közlekedési eszközt vehet igénybe úti célja eléréséhez.

stepboy 2010.04.11. 22:40:03

ez nekem nagyon kellemetlen, a drága olvasók egyszer azt nem értik meg amit a szerző leír szó szerint, másszor meg az iróniát...
kérem a tisztelt szerzőt, h valljon színt: amit leírt azt komolyan gondolta, vagy ironizált csupán! Köszönöm előre is!

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.04.11. 23:20:24

Az írással arra szerettem volna rávilágítani, hogy értelmetlenné teszik a vasutat, ha a legnagyobb városokat expressz-buszokkal szolgálják, és a vasút a falvak közlekedési eszköze marad az elmaradt korszerűsítés miatt. (Ugyanez igaz Salgótarján, Nagykanizsa stb. esetében.)
Természetesen nem gondoltam komolyan.

stepboy 2010.04.12. 20:40:03

@vonat blog: szuper, én is így gondoltam köszönöm. Sokszor annyira nem képesek az emberek, h valamit értelmesen elolvassanak és átgondoljanak. Helyette beindul a komment vihar és már én hiszem azt, h félreértettem valamit...

Martin VIII 2010.04.18. 21:14:41

Remélem a választ leírod ide.Én szekszárdi vagyok de Bpn tanulok és én a vasút mellett pártolok, írtam a minisztériumnak de semmi.Remélem te több sikerrel jársz!

Gothpaladinus · http://gothpaladinus.blogspot.com 2011.09.05. 16:27:31

No, te csak ne pártolj a Bp-Szekszárd expressz buszok mellé. El se fér rajtuk a lábad, olyan kocsi a lábtér a MAN "legjobb oroszlános kocsijain", így azon gyakorlatilag egy kínszenvedés mind az 1 óra 50 perc, ami az - egyébként jellemzően (csaknem) percre pontos - utazással telik rajtuk. A buszok ráadásul a gyakorlatban csak 90-el tempomatoznak az M6-on még nulla autóforgalom mellett is, míg a 46-oson igen sűrűn mennek 100-al is a vonatok, a Desiros IC-k meg Rétszilastól Érdig szinte végig 120-al tepernek, és tele is vannak utassal. Plusz még az sem felejtős, hogy a buszokra 2800 Ft a teljesárú jegy Szekszárd-Népliget közt, miközben a Szekszárd-Déli pu. csak 2150 Ft-ba kerül (IC esetén helyjeggyel is csak 2290 Ft!), ami egyáltalán nem elhanyagolható eltérés!
Én sokkal inkább szállok át Sárbogárdon az IC-ről az IR-re, vagy fordítva, mint hogy a heringbusszal menjek! És Rickyramirez is rávilágított a valóság másik részére!
Úgyhogy nemhogy nem szerencsés, hanem rendkívül vérlázító döntés lenne, ha valaki a 46-os vasútvonalat meg merné szüntetni!