HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Légtérzár: esély vagy veszély Európának?

2010.04.19. 08:18 vonat blog

Környezeti szempontból esély az újrakezdésre az, ami gazdasági szempontból törést jelent.

Összeomlott az európai légiközlekedés, és alaposan próbára tette a helyettesítő szolgáltatókat. A magyar vasútnak a legnagyobb kihívást szégyenszemre továbbra is az jelenti, hogy nem tud elég jegyet kiadni. A Keletiben a kézzel írott nemzetközi jegyekért óriási sorok állnak.

A vonatokon viszont nem volt általános a zsúfoltság: a sok száz fő elszállítására képes, óriási nappali szerelvényekre többen szálltak fel, mint a hétköznapokon, de Budapestről mindenkit el tudtak vinni a vonatok. A tapasztalatok szerint az éjszakai vonatok kínálata rugalmatlanabb: az utóbbi évek átszervezései során folyamatosan szűkítették a kapacitásokat. (Varsóba például néhány éve még egy teljes éjszakai vonat közlekedett, ma pedig csak 3 (ide-ida, más vonatokra kapcsolgatott) ún. közvetlen kocsi. Itt jelentkezett zsúfoltság.)

A nemzetközi sajtó a légtérzár kapcsán egyelőre a gazdasági hatásokkal foglalkozik:

Másfél milliárd dolláros veszteség

Meghaladta a másfél milliárd dollárt az európai utazási ágazat eddigi vesztesége a vulkáni hamu miatt elrendelt légtérzár miatt. Minél tovább tart a légtérzárlat, annál nagyobb lesz a fenyegetés egész Európa gazdaságára, amely a globális gazdasági krízisből próbál kilábalni.

Egyes borúlátó jóslatok szerint [5] a légiközlekedés bénultsága akár semmissé teheti az 1-1,5 százalékra jelzett idei európai gazdasági növekedést. A pontos hatások azonban még nem modellezhetők, mivel nem tudni, meddig tart a vulkán kitörése.

Forrás: index.hu, 2010. ápr. 19.

Egyelőre egy szó sem jelent meg arról, hogy mekkora megterheléstől szabadult meg a környezet. A repülés ugyanis igen súlyos környezetszennyező. Részletekbe ne menjünk bele, elég csak egy adat (a lenti linken további tanulmányok olvashatóak):

Egy sugárhajtású repülõgép annyi gázt bocsát ki, mintha 7000 autó mûködne egyszerre. Ellentétben az autókkal, a repülõk a szennyezõanyagot a felsõ légkörbe is eljuttatják, és még befolyásolják a sztratoszférikus ózont is.

Forrás: ESPERE, Environmental Science Published for Everybody Round the Earth

A gazdasági hátrányok tehát környezeti előnyökkel járnak együtt. A vasúti ágazat pedig bizonyított: a MÁV-START számára a jegykiadás nagyobb gondot jelentett, mint az utasok elszállítása. (Korszerű pénztári rendszert beszerezni viszont nem egy megoldhatatlan probléma - csak eddig elhanyagolta a cég.)

Ne felejtsük el, hogy az egyetlen Metropol EuroNight-on kívül a MÁV-START nemzetközi vonatainak jó része az elméletben lehetséges szállítási kapacitását messze nem használja ki. Egy vonat Közép-Európában 13-15 kocsiból állhat maximum, ez 1000-nél több utas elszállítását teszi lehetővé.

Miközben Nyugat-Európában a nagysebességű hálózatok versenyeznek a repüléssel, térségünkben nehezebb a helyzet. Nagyobb távolságra valójában csak az éjszakai vonatok korszerű hálókocsijai jelentenek alternatívát - ezekből a járművekből azonban most óriási a hiány.

(Az illusztrációkon: Budapest - Berlin illetve Budapest - Prága útvonalú hálókocsi éjszakai és nappali berendezése, forrás: jlv.cz)

Budapestről este, kora este indulva jelenleg Berlinbe, Prágába, Varsóba, Kijevbe, Bukarestbe, Belgrádba, Velencébe, Zürichbe, Münchenbe lehet utazni, másnap reggeli érkezéssel. A vasúthálózat elvben lehetővé teszi, hogy hasonló járatok induljanak Amszterdamba, Brüsszelbe, Frankfurtba, Kölnbe, Párizsba, Milánóba, Rómába.

Az európai vasutak tehát képesek a légi forgalom jelentős részét átvenni, és a folytatódó fejlesztések révén a vasút versenyképessége egyre csak nő. Környezetvédelmi és gazdaságossági szempontból a legfontosabb, hogy óriási kapacitásbővítés lehetséges pusztán a ma is közlekedő vonatokra plusz kocsik kapcsolásával. Egy következő lépésben pedig a ma meglévő infrastruktúrán új járatok indíthatóak. Vasúti szempontból ez a vulkánkitörés okozta légtérzár legfontosabb tanulsága.

7 komment · 1 trackback

Címkék: fejlesztés versenyképesség gazdaságosság vasútfejlesztés helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr181933336

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem a vulkán miatt nem repülnek 2010.04.20. 09:12:45

Néhány meteorológus hipotézisei állították le Európai légiközlekedését. Pedig a feltételezések jelentős részére nincs tudományos bizonyíték. Egyre inkább úgy tűnik, hogy elsősorban nem az izlandi vulkán kitörése akadályozta, akadályozza az európai lé...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2010.04.19. 10:15:58

Nem értek egyet, a metropol messze nem kihasznált, főleg nem pestről. Nem véletlenül akarja a DB visszavágni és csak Drezdáig közlekedtetni.

A Kálmán, Walzer sokkal kihasználtabb.

rajzinho 2010.04.19. 17:33:28

@1116001: A kihasználtságot szerintem itt a szerelvényhosszra értette a szerző, vagyis, hogy ez az egyetlen olyan vonat, amin szinte annyi kocsi van, mint ami a maximálisan engedélyezett. Egyébként az a Kijevi másnap reggeli érkezés este 8 kor van, a Tisza másnap reggelre még csak Lvovban van.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.04.20. 06:43:46

@1116001:
Arra céloztam, hogy a Metropolra nem lehet nagy mennyiségben plusz kocsikat akasztani, mert a vonat nagyon hosszú.
A többi vonatra elméletben még sok száz fő elszállítását lehetővé tevő többletkapacitást lehet biztosítani.

Kishold 2010.04.20. 14:28:16

Nem semmi a blogod!
Élvezetes és tanulságos! Miért nem veszel részt olyan versenyeken mint a www.blogverseny.info ? Szerintem aratnál!
Melody

újember · http://vasut.kTeam.hu 2010.04.20. 22:44:19

Szombat késő du. Budaörsön vártam a személyt, áthaladt a salzburgi rj majdnem üresen. Mire a Keletire értem, kígyóztak a sorok...
Nem nagyon értek szabályozáshoz, légi közlekedéshez még kevésbé, de a mostani fapados dömpingnek tényleg véget kéne vetni fent, lent a síneken pedig tovább dolgozni a nemzetközi kapcsolatok javításán + a kedvezményrendszeren.

Murphistic · http://www.youtube.com/user/Murphistic 2010.04.22. 23:24:59

@1116001: Lehet, hogy így van, de amikor a Metropollal utazom szinte mindig állnak a folyosón is az utasok. Az az egy közvetlen személykocsi Budapest-Berlin viszonylaton véleményem szerint rettentően kevés.

A Metropolnál azt sem értem, hogy a helyjegyet még a berlini indulás előtt meg kell rá venni, de mikor megérkezik Prágába, akkor sincsenek kirakva a foglaltságot jelző cetlik, így mehet a lutri, hogy jön-e valaki a helyedre :D .

Murphistic · http://www.youtube.com/user/Murphistic 2010.04.22. 23:28:50

A Metropolnál mondjuk jelentősen megnöveli az utazási időt az is, hogy Břeclavban kapcsolgatják össze-vissza a kocsikat. Volt rá példa, hogy 1 órát álltunk ott.

A másik furcsa anomália a többi EC-hez képest, hogy előszeretettel késik, bár az új menetrend bevezetése óta jelentősen javult a helyzet. A késést azért tartom furcsának, mert éjszaka mégis kisebb a forgalom.