HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Vasút-újjáépítési tippek az új kormánynak

2010.05.05. 19:36 vonat blog

Közlekedési szövetség, járműfejlesztés, versenyképes árak, lassújelek megszüntetése - most itt a lehetőség, hogy az új kormány vasútbarát közlekedéspolitikába kezdjen.

Változásról cikkezik a sajtó vasútügyben:

Hamarosan újraindulhat a vasúti személyszállítás a tavaly decemberben leállított 25 szárnyvonal egy részén, ha erről döntést hoz az új kormány.

Forrás: Esély a szárnyvonalaknak, in: Magyar Hírlap, 2010. május 5.

Ha változás látszik a közlekedésügyben, akkor (hogy ne csak a kis forgalmú szárnyvonalakon legyen érezhető a változás) adnék is egy feladatlistát az új kormánynak.

1. Regionális Közlekedési szövetségek létrehozása

Nem könnyű feladat. Azt kellene megoldani, hogy minden agglomerációban egységes busz-vonat hálózat jöjjön létre. A járatokat ugyanazzal a bérlettel lehetne igénybe venni, a jegyek árát pedig szintén egységesen határoznák meg. A buszok és a vonatok nem egymással versengenének, hanem egymást kiegészítenék. Mindez ráadásul összekapcsolóna a helyi közlekedéssel is, menetrend és tarifa szempontjából is.

2. Egységes, országos távolsági közlekedési rendszer kiépítése

Nem sokban különbözik a regionális rendszertől. Olyan hálózatot kell kiépíteni, ahol a vasút és a busz is megfelelő szerepet kap. A vasút szerepét erősíteni kell a fővárosba irányuló távolsági forgalomban, a buszokkal javítani kell a vidéki városok egymás közötti kapcsolatát (ott, ahol nincs jó vasút: pl. Szeged - Pécs, Székesfehérvár - Tatabánya, Békéscsaba - Debrecen). A megyeszékhelyeket olyan rendszerrel kell összekötni, amely az óránkénti eljutást biztosítja minden megyeszékhely között (természetesen nem minden esetben közvetlenül és/vagy gyors járattal).

3. Sürgős járműfejlesztés

Uniós pénz is lenne rá, hogy elővárosi emeletes vonatokat vegyen a MÁV-START. Az InterCity vonatok megújítására még gyorsabban lenne lehetőség: a Bombardier alig várja, hogy folytathassa a megkezdett felújításokat. A legújabb kocsik forgalomba állása után a a régebbiek révén is jobb minőséget lehetne biztosítani a jelenleg elhanyagolt vonalakon (pl. Budapest - Veszprém - Zalaegerszeg).

4. Árak felülvizsgálata

Kedvezőbb árú havibérlet, lényegesen olcsóbb törzsutaskártyák, az autózással versenyképes árak (akár 4-5 fő számára is, hasonlóan a németországi tartományi jegyekhez.) Érdemes átgondolni azt is, kinek járjon kedvezmény, hiszen sok új kedvezmény esetén több régi visszavonható. (A jelenleginél lényegesen olcsóbb, több "extrát" (pl. útitárskedvezményt) tartalmazó törzsutaskártyák bevezetése esetén például a jelenlegi diák vagy nyugdíjas kedvezmény fölösleges.)

5. Az uniós programokon túli fejlesztések

A működési hatékonyság javításával apróbb felújítások, fejlesztések fedezetét kell megteremteni. Ilyen például egy-egy állomás épületének tatarozása, a lassújelek felszámolása. (Emellett persze az uniós pénzek hatékony felhasználása is fontos.)

6. HÉV-ek újjáélesztése

A szárnyvonalak egy része hatékonyabban üzemeltethető, ha önállóvá válik. Ilyen kezdeményezés már van az országban.

Ennyi egy ciklusra elég is lenne. Persze szép dolog az álmodozás, hiszen először a MÁV finanszírozási gondjait kell a kormánynak megoldania.

3 komment

Címkék: kormány menetrend versenyképesség finanszírozás mellékvonal

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr1001977228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ruba 2010.05.07. 13:24:19

Én még annyit tennék hozzá, hogy kezdjék meg a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonal 200-220km/h-ás közlekedésre alkalmassá tételét. Persze nyilván ebben a ciklusban egy ilyen nagy projektnek mindössze az előkészítésére lenne lehetőség, de nem ártana neki kezdeni, mert ez azon túl, hogy lehetővé tenné a Railjetek jó kihasználását, Szombathely és Sopron felé is gyorsítaná az eljutást, hiszen a 200-at a magyar vagonok és mozdonyok is bírnák (vagy ha most még nem is, ez a következő években szükségessé váló felújításoknál/cseréknél figyelembe vehető lenne). Kisebb lépésekkel is lehetne addig haladni a cél felé, pl. elkezdhetnék a vonalon kiváltani a szintbeli kereszteződéseket, ez mind a vonatoknak, mind az autósoknak előnyös lenne.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.05.08. 07:39:53

@ruba: Elő kellene készíteni ezt is, de a dél-keleti nagysebességű vonalat is, amely az M5-ös vasúti verzióját jelentené.
Ami az én szememben a legfontosabb lenne, az az alagútépítés előkészítése Nyugati és Kelenföld között. Ezzel a varsóihoz vagy a most épülő bécsihez hasonló főpályaudvar alakulhat ki, és az agglomerációból jelentősen leegyszerűsödne az ingázás, átjárhatóbbá válhatna a központi agglomeráció.

ruba 2010.05.08. 09:56:04

@vonat blog: Valóban, ezek eszembe se jutottak , pedig tényleg fontos projektek lennének.