HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Nyereséges a MÁV-START (163 milliárd állami támogatással)

2010.06.03. 08:30 vonat blog

A MÁV-START 65 milliárdos bevételéhez az állam 163 milliárdot tett hozzá tavaly (közszolgáltatási költségtérítésként). Így sikerült 157 millió forint nyereséget kibűvészkedni. A vasúti személyszállító cég 65 milliárdos saját bevételnek azonban csak egy része az utasok által fizetett pénz, a többi úgynevezett árkiegészítés a kedvezményes jegyek után.

A jelenlegi színvonalú személyszállítást tehát ennyi pénzből lehet fenntartani. Kérdés, hogy az egyre sürgetőbb korszerűsítések (új járművek) vajon drágítanák-e a szolgáltatást.

Mindezt a MÁV hivatalos sajtóközleményéből olvastam ki, amely rögzíti azt is: a nagy baj a MÁV finanszírozása körül van, a leányvállalatok kiegyensúlyozottabban működhetnek.

További érdekességek a szövegből:

(...) a pályavasút mindössze 389 millió forint költségtérítést kapott az elmúlt évben. Ebből kellett volna biztosítania a kezelésére bízott csaknem 7000 km-nyi vasúti pálya karbantartását. (Csak összehasonlításképpen: a 230 km-nyi vasúti pálya felett diszponáló GySEV mintegy 690 millió forintot kapott ugyanerre a célra).

A MÁV is felvette a kesztyűt, és a GYSEV ellenében lobbizik. Az tény: a GYSEV túl jó pozíciót vívott ki. Engem az zavar legjobban, hogy nem túl fontos vonalait óriási mennyiségű uniós pénzből felújítja, miközben a MÁV lényegesen nagyobb forgalmú vonalai lassan szétesnek. (Vö.: Sopron - Szombathely és Budapest - Miskolc vonal állapota és fontossága.) Valami tényleg nincs rendben a fejlesztések koordinációjával, a pénzek elosztásával.

A MÁV határozottan üzen az új kormánynak és 52 milliárdot kér:

A költségtérítés hiánya egy 50-52 milliárdos negatívumot programoz be a MÁV Zrt. 2010-es teljesítményébe. (...) Az év második felében azonban az elfogadott üzleti terv jelentős pótlólagos állami beavatkozást feltételez.

A menedzsment szerint ők jól dolgoztak:

A MÁV Zrt. 2009-es mérleg szerinti eredménye (...)  30,5 milliárd forinttal javult, s az év végén 33,9 milliárd forintot veszteséget tett ki. (...) A tervezettnél jobb eredmény elsősorban a cégen belüli racionalizálás eredménye (mint például a racionalizálási projekt költségcsökkentő hatása, vagy az igazgatósági és felügyelő bizottsági tagok létszámának és javadalmazásának csökkentése). Az intézkedések hatására 4,7 milliárd forinttal csökkentek az anyagjellegű kiadások, 2 milliárd forinttal pedig a személyi jellegű kiadások.

Kérdés, a recionalizálás meddig folytatható, a hatékonyság meddig növelhető, mikor lesz egy elismert, komolyan vehető, jól működő vasúttársaságunk. Látleletként két cikk a Napiból (ellensúlyozandó a MÁV közleményének dicsekvését): Szinte bóvli lett a MÁV, A Richterben bízunk a leginkább, a MÁV-ban a legkevésbé.

3 komment

Címkék: kormány költségvetés megrendelő finanszírozás közszolgáltatás

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr862052649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2010.06.03. 18:03:09

Az Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonallal mi a bajod? Semmering alternatívája. Ha az NKH nem töketlenkedne és akadékoskodna a PZB-vel még jobb lennének a pozíciói.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.06.04. 20:36:04

@1116001:
Nem tudom pontosan, mennyire van szükség Semmering alternatívájára, nem tudom pontosan, mennyire valódi alternatívája, nem tudom Ausztriában is elvégzik-e a szükséges fejlesztéseket, hogy valóban alternatíva legyen.
Azt viszont tudom, hogy Miskolc - Nyíregyháza felé rettenetes állapotban van egy forgalmas fővonal.
Nem vagyok a Sopron - Szentgotthárd fejlesztés ellen, csak szerintem valahol rossz a fejlesztési források elosztása akkor, amikor Semmering alternatívájára lehet pénzt szerezni, egy lényegesen fontosabb fővonalra pedig nem.

7tom 2010.06.11. 21:05:03

@vonat blog:
Szerintem még a 100-as vonal felújítása nem fejeződik be, addig a 80-as nem kezdik el, mivel egymás kerülőútvonalai.