HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Takács: sző, fon nagy terveket

2010.06.14. 21:22 vonat blog

Címlapra került az index.hu-n a Takács László dolgozata alapján született blogbejegyzés a Vastagbőr blogon. Rövid idő alatt 100-nál többen kommenteltek - ez öröm. A közlekedésügy sokakat megmozgat.

Takácsról már írtam én is tavaly januárban, azután február végén. Az ott elhangzott érveket nem ismételném meg. Takács legújabb, nemzetiszín-fejlécű dolgozata foglalja össze munkásságát.

Fő mondanivalója (szerintem) a következő:

4.7.1. A vasúti személyszállítás súlyát, részarányát meg kell őrizni a budapesti elővárosi közösségi közlekedésben, ha lehetséges növelni kell a vasút itteni részesedését.
4.7.2. A nagy távolságú személyforgalomban a nagyobb utastömegek elszállítása a vasút feladata.
4.7.3. Egy szóló autóbusz befogadóképességét (45 fő) el nem érő utasmennyiség elszállítása nem vasúti feladat.

Forrás: Takács László: Közösségi közlekedésről, kézirat

A fentiekből az első két ponttal egyetértek. A 3. pont nehezebben értelmezhető. Mikor kell ennnyi utas? Csúcsidőben? Közlekedési szövetség létrehozása után vagy előtt? Korszerű járművel vagy elavulttal? Milyen pályaüzem mellett? Milyen állandóköltség mellett?

Takács szívós következetességgel próbálja bizonyítani, hogy a kis forgalmú vasútvonalak működtetése nagyon sokba kerül, miközben ennél sokkal összetettebb a kép. A vicinális üzeme lehet nagyon olcsó és nagyon drága. Lehet fényes a jövője vagy biztos a hanyatlása. És mindennek nincs köze ahhoz, ma hányan utaznak rajta.

Csak egy példa: Újszeged és Makó között ma alig utaznak a vasúton, Takács ökölszabálya szerint bezárandó. Meg lehetne azonban csinálni a vonalat úgy, hogy Szeged belvárosáig közvetlenül lehessen vele utazni (tram-train), és jelentősen nőne az utasforgalom. Erre akár uniós támogatást is lehet nyerni, növelni lehet a környezetbarát közlekedés részarányát.

A rengeteg igazság mellett, amit Takács összeszed, ordas félrevezetésnek tekintem, hogy folyamatosan fajlagos költségekkel operál. Nincs idegesítőbb, mint az ő forint/kilométer adatai. Azt a hamis látszatot keltik a politikusokban, hogy ha néhány száz vagy ezer kilométerrel kevesebbet gurul a vonat, annyival olcsóbbá teszi a vasutat.

Már többször írtam, most ismét hangsúlyozom:

A vasutat az állandóköltségek radikális csökkentésével lehet olcsóbbá tenni, nem Ft/km alapon kell szemlélni. A vasútüzem költségeit kell csökkenteni, nem az összeköttetések számát.

1 komment

Címkék: takács megtakarítás mellékvonal vicinális gazdaságosság

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr402081923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stepboy 2010.06.16. 21:18:31

Nagyon igaz, h a forint/kilométer egy ferde mutató. Ez alapján csúcsidőn kívül nem is volna szabad járművet közlekedtetni, hiszen a kevesebb utas nagyobb forint/kilométer értéket eredményez.