HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Ünnepélyes vasút-újranyitás közlekedéspolitikai háttér nélkül

2010.06.19. 15:46 vonat blog

Politikai ígéret kipipálása, közlekedésfejlesztés, vagy mi a szösz lesz a hétfői bejelentés? Öt vasútvonalat nyitnának meg újra, de milyen koncepció szerint, és ki készítette ezt elő?

Megerősítette a Hír Televíziónak a nemzeti fejlesztési minisztérium illetékese, hogy júliusban újraindul a személyszállítás öt vonalon, amelyet még a Gyurcsány-, illetve a Bajnai-kormány zárt be. A Komárom-Székesfehérvár, a Zirc-Veszprém, a Pápa-Csorna, a Karcag-Tiszafüred valamint a Lajosmizse-Kecskemét vonalon július 4-én indulnak el ismét a vonatok. (...) A döntést hétfőn a parlamentben jelentik be (...).

Forrás: Megerősítették: júliusban újraindul öt vonal, 2010. jún. 19., hirtv.hu

Várható volt, hogy újranyitnak vonalakat, ezen a blogon is adtam tippeket az új kormánynak. Két és fél vonalat el is találtam a kormány által kiválasztott ötből.

Kérdés, hogy ezt a döntést ki hozta meg, ki választotta ki, melyik vonal, milyen menetrenddel (kiknek az igényeire figyelve) nyíljon meg újra. Mert széleskörű egyeztetésről szó sincs.

(...) szakmai körökben beszélik (...), hogy a mellékvonalak megnyitásának első tervét a MÁV-nál készítették. (...) A hírek szerint azonban a szakmai terveket a politika felülírta. (...) Azt a tervet pedig állítólag egyelőre elvetették, hogy a MÁV elképzeléseinek megfelelően a nyári nyitást decemberben egy újabb, téli offenzíva kövesse. (...) Az NFM illetékeseinek asztalára letett első elképzelések legalábbis még arról szóltak, hogy nyáron meg lehet nyitni a Székesfehérvár–Sárbogárd vonalat is. Ez a lehetőség azonban (...) lekerült a műsorról.

Forrás: Csak néhány bezárt szárnyvonalat nyitnak újra, 2010. jún. 19., nol.hu

Itt álljunk meg egy pillanatra. A Zirc - Veszprém, a Lajosmizse - Kecskemét, a Pápa - Csorna vonalak üzemeltetésének van értelme. Főleg úgy, ha vonzó szolgáltatásként egy közlekedési szövetség részeivé válhatnak.

A Komárom - Székesfehérvár vonalnak azonban csak akkor van igazából értelme, ha az a dunántúli megyeszékhelyek közötti kapcsolatrendszer részévé válik a Székesfehérvár - Sárbogárd vonallal együtt. A Komárom és Székesfehérvár környéki regionális forgalomból ugyanis a vasútnak nem nagyon jut utas.

A szaktárcánál azonban most - úgy tűnik - a látszat volt az elsődleges, és a MÁV, illetve civilek (VEKE, Kötött pálya, itf.hu, Száz vasútat) által is javasolt sárbogárdi mellékvonal nem volt fontos. Pedig a VEKE egyenesen Komárom - Baja interregionális vonatokat szeretne. Így a Szekszárd - Balaton, vagy a Pécs - Székesfehérvár között utazóknak marad a busz. Csakúgy, mint Győr - Rajka - Pozsony között, ahol a villamosított fővonalon továbbra is erősen ritkított menetrend van érvényben, nemzetközi járat pedig gyakorlatilag nincs.

Remélem, az öt vonal megnyitása csak egy szimbolikus politikai tett, nem a kormány valós közlekedéspolitikája, mert azért ennél mélyebb, előkészítettebb és strukturáltabb lépéseket igényel a hazai közösségi közlekedés ügye.

Az ábra forrása: Az itf.hu illusztrációja "A vonal, melynek újranyitásával négy megyeszékhely közt csökkenthető a menetidő" című cikkhez, 2010. június 4.

2 komment

Címkék: menetrend költségvetés versenyképesség ütemes megrendelő finanszírozás mellékvonal vicinális közszolgáltatás

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr222093806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takika 2010.06.19. 19:39:13

Hat, a Karcag-Tiszafured vonal egyertelmu, egy miniszter meg egy miniszteri szintu allamtitkar is karcagi...

1116001 2010.06.19. 21:06:58

A rajkai határátmenet a szlovák fél akadékoskodása miatt nincs. Nem akarja leközlekedtetni a személyvonatokat. Annak ellenére sem, hogy sokan ingáznának Pozsonyba!