HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Butaság, lustaság, igénytelenség

2010.09.23. 08:09 vonat blog

Az alulfinanszírozottság és az ostoba kormányzati döntések mellett a vasút sok baja belülről fakad. Érdekes kezdeményezés volt, hogy erről a MÁV maga rendezett szakmai fórumot, olyan civilek bevonásával, akik aztán rámutattak a bajokra. Összefoglaló minderről itt. (Ezen a helyen olvasható Tevan Imre prezentációja is, amelynek bevezető illusztrációja a Bz ajtajára tett "Rossz!!" felirat.)

A megújulni vágyó vasút egyik nagy küzdelme belső: hogyan lehet a jelenlegi emberekkel valami jobbat csinálni. Évtizedeken át elfojtották a legtöbb innovációt, és az aktatologatás, a piszmogás, a gáncsoskodás, a bürokrácia volt a normális működési mód. Nagyon kevés a világlátott, a verseny kihívásait értő, arra válaszolni tudó vasutas. Nincs valódi teljesítménykényszer, nincsenek komoly minőségi elvárások.

A pénztáros üvölthet az utassal, a mozdonyvezetők kényelmes váltása miatt késhet a vonat. Az irodisták meg nem a jobbításra, fejlesztésre figyelnek, hanem hogy minden a lehető legkényelmesebb legyen - a dolgozóknak.

Nagyon nehéz úgy komolyan ellenőrizni a minőséget, hogy külső szakmai kontroll igazából nincs. Ma nem tudni, hogy mondjuk a dolgozók munkarendjét azért alakították ke egy adott módon, mert az hatékony, vagy azért, mert a dolgozók így kapnak különböző címeken napidíjat, túlórapénzt stb. Ebbe felső vezető nem lát bele. Az alsóbb szinteken meg vagy izgatja a vezetőket a menedzsment akarata, vagy nem.

A szervezet tele van fékezőkkel, akik mindent gátolnak, akadályoznak, nehezítenek. A vasútnál a tenni vágyást csírájában képesek megölni a munkatársak. Mert ha egy jól dolgozik, a többitől is azt várják el.

A legnagyobb kihívást a vasút számára az jelenti, hogy sikerül-e a bebetonozott viszonyokat alsó és középszintek között átláthatóvá tenni. Ki tudnak-e építeni olyan oktatási, minőségellenőrzési, motivációs rendszert, amely valóban képes a vasutas kisembert és az alsó szintű vezetőket jó munkára ösztönözni.

(A fentieket egyébként a konferencián Tevan Imre úgy fogalmazta meg, hogy "egyszerűen nem az a norma, hogy az ember rendesen és becsületesen megcsinálja, ami a dolga". Mosóczi László a MÁV részéről "működési gyengeségről" beszélt. Orosz Balázs a Magyar Vasúti Egyesüléstől "alacsony szolgáltatási színvonalról és hatékonyságról", "nem átlátható működésről, szempontrendszerről" beszélt.)

17 komment

Címkék: versenyképesség közszolgáltatás tevan gazdaságosság

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr922317073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lamed 2010.09.23. 11:09:12

Most majd jönnek a külföldi bezzeg példák :) Úgyhogy én is rögtön egyet: helyszín egy londoni kisebb vasútállomás, ahol 15 percenként megy vonat a belváros felé (meg persze vissza). Az állomáson 1 db ember teljesít szolgálatot, ő a pénztáros és a mindenes. Amikor nincs ügyfél a pénztárnál, akkor végignézi a peront, felszedi az esetleges szemetet, ha nagyobb javítanivalót lát azt feljegyzi és jelenti. Amikor kértem egy bonyolultabb kiegészítő jegyet, véletlenül rosszat adott, de azután bezárta az office-t, kijött utánam a peronra, elnézést kért, és hozta az új jegyet. Hazafelé bőröndökkel mentünk, hozott egy kis fém pallót a peron és a vonatajtó közé, nehogy a bőrönd beszoruljon résbe. Persze nem mindig ugyanaz az ember van ott, de látszik, hogy ő GAZDÁJA az állomásnak. Érdekesség, hogy kizárólag koromfekete néger vasutasokkal találkoztam azon az állomáson.

csokiájsz 2010.09.23. 11:11:37

A MÁV egyszerűen túl nagy ahhoz, hogy hatékonyan lehessen irányítani, ráadásul a politika és az állam is benne van vastagon. Ez a 3 tényező egyszerűen lehetetlenné teszi, hogy egy hatékony, önálló, utasbarát szervezet legyen.

A helyi volánhoz hasonlóan profitérdekelt magántársaságokkal kellene megoldani a vasúti közlekedést.

Egyszerűen abszurd, hogy politika téma lehet egy veszteséget termelő vasútvonal bezárása - újraindítása.

combo 2010.09.23. 11:19:54

Teljesítményt két módon lehet elérni:

1. Privatizáció. (Mert hiába szeretnénk minden felelősséget áttolni a hétköznapi vasutasokra, a MÁV-vezérek sem a saját pénzüket kockáztatják, hanem akkor is kapnak prémiumot, ha a MÁV tovább züllik.)

VAGY

2. Teljesítménybérezés.

combo 2010.09.23. 11:22:43

@combo: Van egy 3. opció is, hogy olyan fegyelemmel működik a cég, mint egy apácazárda, de azt nem javaslom, mert annak általában nincs jó vége (a dolgozót a saját cége ellen lázítani nem szerencsés).

safranek 2010.09.23. 11:26:27

Ahogy a régi vicc mondja:
- Pistike, mond el a hülye jelő fokozataik!
- Hülye, hülyébb, leghülyébb, postás, rendőr, vasutas.

csokiájsz 2010.09.23. 11:30:09

@safranek: ez nem jött össze:

"Pistike, mond el a hülye jelő fokozataik! "

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.09.23. 11:37:17

@csokiájsz: Nem is politikát csináltak belőle. Az egy showműsor, tele ripacs színésszel, amit pl a fidesz a bezárásokra reagált. Ez nem politika.

Annak már ürülnék, ha a MÁV TÉNYLEG politikai kérdéssé válna és nem érzelmivé. Az MSZP-t azért szidtam és azért voltam elkeseredve, mert ha több kormányukkal, de csak-csak nyolc évig volt esélyük, és Gyurcsány "öszödi beszédében" csak-csak ki lett mondva, hogy nem jó irány, ami felé haladnak(hazugság, probléma szőnyeg alá söprése stb), tehát, aki nem akarta látni, az is elég hamar láthatta...És mégsem tett semmit a párt azért, hogy megpróbáljanak hasznosat csinálni.

A Fidesz is detto így kezdi, ezért vagyok elkeseredett: itt az esélyük, hogy bármit megtegyenek. Megreformálhatnák kemény kézzel a mávot. De nem teszik, inkább még a bezárást is eltörlik, hogy megmutassák, hogy ők nem gonoszak ám. Most túlesnének rajta, 4 év múlva a választásokra már egy sokkal jobb MÁVról lenne szó és tudnának ezzel kampányolni. De nem teszik, megy az mszp féle probléma a szőnyeg alá söprés és még egy jódarabig nem tartunk ott, hogy igazi politikai kérdéssé váljon a máv működése.
@combo:
Hát igen. A teljesítménybérezésről nekem eszembe jut, hogy minden vasutas meg volt győződve, hogy a máv bevétele a máv cargo után, az jár nekik. Arra a felvetésre, hogy Oké, az járjon, de cserébe a vasút veszteségei meg az államnak járjanak vissza, arra már kukkot sem mondták. Tipikus.

mindenOK (törölt) 2010.09.23. 12:10:43

Érdekes ez az egész MÁV. Van egy haverom, aki váltósként dolgozik, szerinte túl nagy a felső vezetés, és azért működik veszteségesen a cég. Neki is igaza van, mint ahogyan a cikkírónak is.
Ha tényleg rendbe akarnák tenni a MÁVot, akkor valószínűleg sikerülne is. De nem akarják, így marad továbbra is egy nyugis munkahely, a sógoroknak kifizetőhely.
Általában ellenzem a privatizációt, de ebben az esetben nem nagyon találok más megoldást. Én egy 5-10 éves kölcsönszerződéssel indítanék, annyi idő alatt kisülne, hogy tudnak-e valamit kihozni a dologból. Rontani úgyse tudnak rajta, ezért miért ne próbáljuk meg.

gt 2010.09.23. 12:22:16

Privatizáció mit oldana meg?

Ha csak emberi dolgokról van szó, akkor nem értem, hogy egy privatizáció milyen pozitív/negatív hatásokkal járna.
Teljesítménybérezés persze jó lenne, de írjon már valaki konkrétumot, hogy mire gondol!

Akvyr 2010.09.23. 12:27:54

Nekem továbbra sem világos az, hogy miért kell például jelzőtáblás integetőbácsi a vonat induláshoz. Van kábé három ember a peronon, akit figyelemmel kell kísérni, és jelezni ha biztonságban vannak, és mehet a vonat. A Blahán 200 ember száll le a villamosról, 5 irányba indulnak, másik 5 irányból meg autók mozognak, és mégis működik táblácska nélkül is. A máv nagy baja, hogy szociális ellátóvá lépett elő (a 40 db lebzselő söprögetővel pályaudvaronként, akik körömcsipesszel szedegetik a cigi csikkeket a sínek alól.), és ezt a jegyek árába is beleépítik. Más kérdés, hogy miért van szükség 8 kocsis szerelvényre Göd felé, annak a tizenöt utasnak... hát én ilyenekben látom a hibát.
Mindazonáltal a szakaszok lezárása nagy ostobaság volt, mert ugyanúgy őrizni kell és fenn kell tartani a síneket/épületeket, különben a brazil gépsor lebontja és elviszi a MÉHbe egy hónapon belül.

hattyú 2010.09.23. 12:50:16

minek kellett ehhez konferencia???? :D ezt mindenki tudja aki már legalább 1x kínozta magát a a MÁV-al...

É2I 2010.09.23. 13:16:26

@hattyú: Hogy arra is lehessen pénzt elverni...

jet set 2010.09.23. 13:21:34

Nagyon összetett probléma ez, de senki sem mer hozzányúlni.
Valóban szociiális ellátó a máv. Ki kellene rúgni az emberek nagy részét. A XXI. században nem XIX. századi módszerekkel kell működni. Nincs szükség palacsinatsütősre, fékvizsgálóra, minden kis szar állomáson pénztárosra, ennyi irodai dolgozóra, főnökökre, stb.
Másrészt fejleszteni is kellene. Nem csak a fővonalakat, hanem a mellékvonalakat is. Nevetséges, hogy alig van olyan település, ahova a vonat gyorsabban jutna el, mint a busz. A szárnyvonalak nagy része nem azért néptelenedett el, mert ne lenne rá igény, hanem azért, mert senki sem akart 10-20km/h-s sebességgel zötykölődni, inkább ment autóval vagy busszal.
Meg kellene teremteni a valóban utasbarát menetrendet, a buszok a vonatinduláshoz igazodjanak, a vonatok is csatlakozzanak egymáshoz.
A vasutasok teljesítményét is mérni kellene. Semmilyen retorzió nem ér senkit sem, ha késik egy vonat, kész tortúra visszaszerezni ilyenkor a jogosan járó összeget.

Devil 2010.09.23. 13:47:51

Ezen csak a piaci verseny segithet. A folyamatos allami finanszirozast vagy fel kell szamolni vagy egyszegesiteni kell az ossze lehetseges piaci szereplo kozott, kulonalkuk nelkul.
Ameddig a MAV mogott Allambacsi all az adofizetok penzevel (pontosabban az adossag miatt mar az unokaik penzevel is) addig a MAV nem fog tudni piackepes cegge valni.

VaTi 2010.09.23. 13:49:08

Működött Nyíregyháza és Dombrád között keskenynyomtávú kisvonat. Igazi ibolyaszedő volt: 42 km-t 2 és negyed óra alatt tett meg (ibolyaszedő, mert menet közben leszálltál róla, mellette sétálva virágot szedtél majd visszaszálltál :) A fűtés kályhával-szénnel ment :) Igazi hangulatos kirándulóvasút, amit viszont munkábajáráshoz is sokan használta. Bezárták, pedig szerettük, használtuk (én már csak ritkán árok arra, de mindíg volt rajra utas) Ami miatt veszteségesnek tűnt: a kallerok zsebbe szedték a pénzt. De nem keveset, az utasok 3/4-e hivatalosan nem létezett. Persze, h veszteséges volt. Aztán bezárták, és lehetett sírni, hogy megszűnik a meóhely... maguknak csinálták.

movhu 2010.09.23. 13:55:17

Érdekes spórolást láttam Hollandiában.
Alapból automatából vehetsz jegyet, mindenféle fizetőeszközzel fizethetsz benne. Amennyiben mégis pénztárnál veszel jegyet, akkor +0.5 EUR kezelési költség/jegy. Gondolom ezzel nem kevés bérkiadást takarítanak meg.
Egyébként a vonatot használók legnagyobb részének ott elektronikus bérlete van. A vasútállomásra történő be-, majd a célnál történő kilépésnél le kell húzni, és ez alapján utazgatnak. Jegyet csak a nagyon alkalmi utasok vesznek.

Azt meg meg kellene vizsgálni az államnak, hogy egyes szárnyvonalak fenntartási mibe kerül, és ott mennyi bevétel keletkezik. Állítom, hogy van olyan vonal, ahol olcsóbb lenne kisbuszt üzemeltetni, mint a mostani vasutat.

movhu 2010.09.23. 14:00:32

Magyarországon az első autómra való összespórolásra a legnagyobb erőt mindig az adta, amikor vonatra szálltam. Akkor mindig tudtam, hogy mennyi hiányzik még, hogy meglegyen, és soha többé ne kelljen vonattal utaznom.
Ezzel szemben legutóbb Svájcban a reptérre kijutáshoz a taxival szemben a vonatot választottam. A reptéren tett le, sűrűn jár már reggel is, sokkal olcsóbb, tiszta és halál pontos.