HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Óriás MÁVOLÁN: féljünk tőle?

2010.10.24. 20:43 vonat blog

Menedzsment szempontból katasztrófa, de közlekésszervezési szempontból jó is kisülhet belőle. A MÁV-Volán összevonásának bejelentése után lassan megjelennek az első elemzések. Az origo.hu közzétett egy szerző és forrás megjelölése nélküli cikket. A negatív hangvételű cikk sajnos sok félreértést is rögzít tényként.

Nézzük, milyen problémákat talált a névtelen újságíró és a névtelen szakértő:

Az újonnan felálló közlekedési vállalat egyik legnehezebb feladatának a MÁV pénzügyi rendebetétele ígérkezik, a vasúttársaság ugyanis évente százmilliárdjaiba kerül az adófizetőknek.

Forrás: Sokéves problémákkal kell megküzdenie a közlekedési szupercégnek, origo.hu, 2010.10.20.

Ez a probléma sajnos az összevonástól függetlenül is fennáll. Egyelőre egyébként nem tudni, hogy a jórészt pályaüzemeltetéssel foglalkozó MÁV, vagy annak közlekedési leányvállalata, a MÁV-START lesz-e összevonva a Volán cégekkel.

Versenyjogi aggályok is felmerülhetnek a közlekedési szupercég felállítása miatt (...), az újonnan megalakuló vállalatnak gyakorlatilag monopolhelyzete lesz az országos közösségi közlekedésben.

Forrás: Sokéves problémákkal kell megküzdenie a közlekedési szupercégnek, origo.hu, 2010.10.20.

No, ez nagyon meglepne, ha igaz lenne. Az európai gyakorlat ugyanis az, hogy a közszolgáltatásban nincs olyan jellegű verseny, amely párhuzamos járatok révén zajlik. Ahol verseny van a közszolgáltatásban, ott adott vonalakat szoktak meghirdetni pályázaton. A közlekedési közszolgáltatásban azért nem célszerű engedni a versenyt, mert a legtöbb vonalon olyan kevés az utas, hogy egy szolgáltató sem él meg piaci alapon, nemhogy több. A rendszer egésze szempontjából, az ország átjárhatósága szempontjából pedig káros, ha összehangolatlan pont-pont kapcsolatokból áll a közlekedési hálózat.

Nem mindig a verseny a jó megoldás, hiszen nincs pl. verseny a közútkezelők között sem. Az M6-os nem versenyez a 6-es úttal. Mindnek megvan a sajátos feladata. A vasút és a busz között is elvben hasonló a feladatmegosztás.

(...) senki nem mondta még ki, hogy pontosan mit is jelent a párhuzamosság. (...) sokszor látszólagos párhuzamosságól van szó (...). Egyes településrészeket a vonat képtelen elérni, ha pedig láncutazással [=átszállással] kell kiszolgálni ezeket az embereket, az túl nagy kényelmetlenséget okozna. "A párhuzamosság megállapításakor a fő szempontnak a gazdaságosságnak és az eljutási időnek egyszerre kell lennie, csak így lehet hatékonyan átalakítani a rendszert" - mondta a neve elhallgatását kérő szakember.

Forrás: Sokéves problémákkal kell megküzdenie a közlekedési szupercégnek, origo.hu, 2010.10.20.

Az biztos: hatalmas feladat, és sok érdeket sért, ha ezt a túlburjánzott rendszert megnyesik. A legtöbb autóbuszvonal azért életképes, mert jobban feltárja a településeket és több a járat, mint a vasúton. Mivel bérletet jelenleg vagy buszra vagy vonatra lehet váltani, az utasok többsége már rég a buszra voksolt. Emiatt a vasút fokozatosan kiszorult a napi forgalomból, a busz pedig megerősödött a helyközi közlekedésben. (Egy példa: Nem törvényszerű, hogy azért, mert néhány száz méterrel beljebb vannak a megállói, Szombathely és Kőszeg között a buszok háttérbe szorítsák a vasutat.) A két rendszer átjárhatóságát, menetrendi hangolását kell célul tűzni. Nem normális állapot, hogy a legtöbb magyar településen vonatról buszra csak úgy lehet szállni, ha az ember külön elutazik vagy elgyalogol egyik pályaudvarról a másikra.

"A MÁV átláthatatlan működésére csak rátesz egy lapáttal, hogy többezer buszt, buszsofőrt tömörítő céggel összeolvasztják, így félő, hogy csak még kaotikusabb állapotok alakulnak ki" - mondta az egyik közlekedési szakértő

Forrás: Sokéves problémákkal kell megküzdenie a közlekedési szupercégnek, origo.hu, 2010.10.20.

Bár valóban lehet ez kockázat. Remélem, nem akarják teljesen összeolvasztani a cégeket. Sajnos, a jelen helyzet sem átlátható, hiszen az elaprózott Volán cégek és a MÁV leányvállalatok működése sem jól szabályozott.

Összességében elmondható, a holdig felállítása kockázatos és hatalmas feladat. A kormány szerintem még nem is sejti, mekkora munka lesz. De egy egységes hálózatot létre kell hozni Magyarországon. Amennyiben a vasút alkotja majd a hálózat gerincét, a buszok pedig ehhez adnak összekötő, kiegészítő kapcsolatokat, az visszaadja a magyar vasút szerepét. Egy vonattal sok száz utas is elszállítható, és a vasútnak arra van szüksége a jó működéshez, hogy minél több utas vegye igénybe. Ha a hagyományos(a mai magyar)  vasúttal elkezdenek versenyezni a buszok, könnyen meg tudják verni. Csak a nagysebességű vasút (TGV, ICE) és az elővárosi vasút (S-Bahn, RER) verhetetlen. (Igaz, árban ezek sem.) A magyar vasút jövője attól függ, biztosítható-e az az utasmennyiség, amelynek elszállítására a vasutat feltalálták.

3 komment

Címkék: kormány menetrend megrendelő finanszírozás autóbusz gazdaságosság párhuzamosság helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr572395977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flaggx 2010.11.03. 00:49:11

Én rögtön példával szolgálnék a párhuzamosságra, és az utolsó kérdésre:
Salgótarján-Budapest
A vasúti pálya szépen lassan elkezdett leépülni az utóbbi 20 évben, persze a karbantartást elintézték pár lassú jel felrakásával, de még mindig elég sok ember utazott rajta (főleg munkába járás, diákok), így jól megemelték a jegyárat (ami addig kevesebb volt, mint a buszé). Így persze, az utasok anyagi szempontok alapján inkább átnyergeltek buszra, most már reggelente óránként 3-4-5 buszt indít a volán, de még ez sem elegendő ehhez az ember mennyiséghez. Viszont cserébe lényegében megszüntették a St-Bp közvetlen "gyors" vonatokat.
Tehát ember mennyiség az lenne, csak egyrészt a Hatvan-St vonalat kicsit össze kéne kapni, másrészt egységesíteni a jegyárakat, harmadrészt ujra bevezetni a vonalra a közvetlen gyorsvonatot. Máris ki lenne használva a vasút!
(Szomorú, hogy az utóbbi időben ilyen szinten szándékosan lerohasztották a vasutat)

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.11.03. 07:41:42

@Flaggx: Salgótarján ügye annyira tanulságos, hogy külön bejegyzést érdemel. (Már fogalmazom is.) Kösz a részletes leírást!

Flaggx 2010.11.03. 16:56:56

Így újra olvasva talán kaotikus lett, ha tudok netán segíteni, szólj!
Szívügyem az a vonal, szívesen látnám, ha elindulna pozitív irányba a fejlődése. :)