HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Vasúthalál északon

2011.01.08. 19:07 vonat blog

Salgótarján, Eger, Ózd. Mi a közös bennük? Az, hogy a teljesen értelmetlenné vált vasúti közlekedést ezekbe a városokba még ma is fenntartjuk. Mindhárom város vasúti közlekedésének ellehetetlenülése tanulságos történet. Jól mutatja, miért beteg a magyar vasút.

A pusztulás receptje egyszerű: hagyjuk lepukkanni a vonalat, majd expressz autóbuszokkal szállítsuk el az utasokat, közben tartsunk meg a vasutat, de csak korcs formájában. Így drága lesz, de legalább nem használja senki.

Még november elején ígértem meg Flaggx kommentelőnek, hogy írok Salgótarjánról, az ottani vasút haláltusájáról. Nos, azóta az iho.hu gyönyörűen összefoglalta az ózdi vasút értelmetlenné válásának történetét. A történet nagyon hasonlít a Salgótarján vagy Eger esetéhez. Az linkelt, mély elemzéshez hasonlót Salgótarjánról csak komoly kutatómunka árán tudnék írni, így most csak néhány adat.

Salgótarján kapcsán fontos megjegyezni, hogy pl. 10 éve még napi 3 pár gyorsvonat járt Budapestre kb. 2 és fél órás menetidővel. Az ütemes menetrend 2006-os bevezetésekor azonban végleg világossá vált: a nógrádi fővonal szinte fölöslegessé vált. Helyi személyvonatok közlekednek rajta, Budapestre hatvani átszállással lehet eljutni. Az expressz buszjáratok eközben 1 óra 40 perces menetidővel érnek a fővárosba, vonattal meg 2 óra 31 percig kell utazni.

Hogy a helyzet nem csak szerintem értelmetlen, azt a Kis Moszkva blog egyik bejegyzéséhez jövő kommentek is mutatják:

A jelenlegi Hatvan–Salgótarján szakasz üzemeltetése az alacsony kihasználtság miatt egyre gazdaságtalanabb a MÁV számára, így irreális a vasútvonal korszerűsítésének (villamosításának) felvetésével rövid és közép távon (5-10 éven belül) számolni.

A vasút tehát marad rossz és drága.

Az ilyen értelmetlenné váló vasútról korábban Szekszárd kapcsán írtam. A baj az, hogy Magyarországon nagyon sok helyen fönntartjuk a vasutat, de a busz viszi el az utasok nagy részét.

(A kép forrása: vasutallomasok.hu)

 

 

4 komment

Címkék: szekszárd versenyképesség közszolgáltatás gazdaságosság közlekedésföldrajzi adottságok

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr462570286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.01.08. 20:54:09

Az a baj, hogy sokan a közvetlen budapesti gyorssal mérik a szolgáltatási színvonalat, pedig egy átszállásos eljutás is lehet jó. Eger esetében például az a helyzet, hogy vannak Eger-Füzesabony személyvonatok, és van ami továbbmegy a fővárosba gyorsvonatként. Mert hogy a közvetlen vonat az jó. Jónak jó, csak mondjuk Eger nem tölt meg egy teljes IC szerelvényt, de át lehet szállni a miskolcira. A felsorolt városokkal sem az a gond, hogy nincs közvetlen vonat Budapestre, (mondjuk Ózdról nyilván kerülő lenne vonattal menni) hanem hogy szarok az átszállások, a kiágazó vonalak leginkább szántóföldre hasonlítanak, pedig minimum olyan állapotúaknak kéne lenniük mint most a fővonalaknak. A fővonalaknak pedig lassújel mentes 160-as pályáknak. Na ahol még így is versenyképtelen lenne a vonat, ott be kell szántani, és jöhet a busz. Ahol viszont épeszű szolgáltatási színvonallal lehetne utasokat vonzani, ott meg kel tartani, hátha egyszer lesz rá pénz, ha bezárják akkor sokkal nagyobb az esély, hogy nem lesz felújítva.

Murphistic · http://www.youtube.com/user/Murphistic 2011.01.15. 23:09:15

Annyira talán még nem reménytelen a helyzet, de az tény, hogy lassú :( . A buszokon meg már ingyenes WiFi is van, így egyre nehezebb versenyezni velük ( amit ugye nem kéne, ahogy itt a blogon is többször írták).

Viszont van, amikor a vonat az egyetlen megoldás. Egyszer Somoskőújfaluról ( vagy Salgótarjánból ) szerettem volna Gödöllőre eljutni. Az autóbuszállomáson (Salgótarjánban) szinte kiröhögtek, hogy milyen agyament dolgot szeretnék véghezvinni. Így egyetlen lehetőségnek maradt a vonat, ami esetemben egy közvetlen Somoskőújfalu-Budapest gyors volt, amely természetesen megállt Gödöllőn is. Szerintem a hatvani átszállás sem rossz (nekem pl. kifejezetten tetszett a hatvani állomás váróterme). Gödöllő-Somoskőújfalu irányban a gyors-személy párossal utaztam, de akkor sem volt problémám az átszálással.

Sajnos elég kevés alkalommal utaztam a vonalon így véleményem nagyon szubjektív, úgyhogy többet lehet adni egy ingázó véleményére ;).

Egyébként a villamosítás ha jól tudom tervben volt: 1916-ra tervezték...

OFF:
Nem tudja valaki, hogy a gödöllői állomással csináltak-e valamit mondjuk az EU-elnökség tiszteletére? Ottjártamkor ugyanis a mosdóban a földön kis barna kupacok voltak mészporral felszórva, úgyhogy menekültem is onnan :D .

Flaggx 2011.01.17. 06:58:14

@Murphistic: Ha jól tudom, a villamosítás annyira tervben volt, hogy 1989-ig kint voltak már az oszlopok is. Aztán jött mindennek elrontója, a rendszer váltás és villámgyorsan beszedték őket. Na, kb. azóta pusztul a vonal folyamatosan, de az utóbbi egy évtizedben igazán látványosan.
Én is majdnem Starjánban lakom, és általában inkább favorizálom a vonatot a busszal szemben, mert amíg a buszon szerencséd van, ha feljutsz egyáltalán - nem hogy ülni, haha :) - addig a vonaton van helyed bőven, kényelmesebb is, mint az arra közlekedős Ares buszok, viszont 20-30 perccel lassabb is sajnos - amit egy kis pályakarbantartással javítani lehetne - ráadásul csak Uzsgyik járnak a vonalon, pedig pár éve még Csörgők robogtak oda-vissza, Bp-re közvetlenül naponta többször is.
Mondjuk az tény, hogy az Uzsgyikat sem tudják kihasználni a rengeteg lassú jel miatt :(

Flaggx 2011.01.17. 07:03:15

@Murphistic: Ja, Hatvani átszállás már csak azért is jó, mert van bőven - 15 perc általában - idő egy cigire :)