HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

MÁV: az elnök is drágállja a jegyet

2011.01.29. 19:51 vonat blog

A MÁV-vezetés azon gondolkodik, hogy felülvizsgálják árpolitikájukat, hogy olcsóbbá tegyék a vasutat, mert két ember teljes árú utazásánál már olcsóbb az autó. A rendkívül sokféle kedvezmény helyett egyszerűbb tarifarendszerre lenne szükség - mondta Szarvas Ferenc. [elnök]

Forrás: Olcsóbbá tenné a vasutat a MÁV; Népszava, 2011. jan. 21.

A vasúti utazás akkor vált igazán drágává (az autóval összevetve), amikor Kóka János minisztersége idején drasztikus, kb. 40%-os jegyáremelést hajtottak végre.

A MÁV-vezér gondolatai logikusak. A magyar vasút gyakorlatilag a diákok és a nyugdíjasok közlekedési eszközévé vált. A társadalom szemében azért is tűnik haszontalan és pazarló óriásnak, mert az adófizetők alig-alig utaznak vonaton.

Húsz utas közül mindössze 3 vesz teljes árú jegyet a vonatokra. (...) A MÁV szerint ha a bérleteseket is számolják, jobb a helyzet, de még akkor is az utasok 70 százalékának jár valamilyen kedvezmény.

Forrás: Alig vesz valaki teljes árú vonatjegyet; tenyek.hu, 2011. jan. 24.

Ha megnézzük a MÁV-START nemzetközi jegyárait, láthatjuk, körülbelül milyen magas a piaci árszint. Ezeket az árakat a vasúttársaságok maguk szabják meg, miközben a belföldi árakat az állam határozza meg.

Kassa 272 km-re van Budapesttől, Sátoraljaújhelyre pedig 266 km-t kell utazni.

Kassára (oda-vissza) 23,60 € a jegy, Sátoraljaújhelyre pedig kb. 31 €.

Ebben az esetben úgy harmadával drágább a belföldi jegy a nemzetközinél.

A MÁV-elnök által említett árcsökkentésre tehát nagy szükség lenne. Az alapgondolat pofonegyszerű: olyan módon kell megalkotni a kedvezményrendszert, hogy akár több személynek is jobban megérje vonattal menni, és letenni az autót.

Erről a problémáról már 2009 őszén is értekeztem itt, a blogon. Nagy eredménynek tartom, hogy a magyar vasút első embere a törvényhozási képviselők előtt ilyen nyíltan beszél ezekről a versenyképességi problémákról. Akkor pozitív példaként a német "országátszelő jegyet" mutattam be, úgyhogy most legyen egy másik példa. Az osztrák vasúttársaság és a GYSEV pl. 28 €-ért kínál napijegyet 2-5 fő részére. Igaz, ezzel csak személyvonatokon és regionális expresszeken lehet utazni, az IC-re vagy más távolsági járatra nem jó.

Magyar viszonyok között persze nem ez lenne a sikeres megoldás, hanem egyfajta útitárskedvezmény 2-5 fő részére.

Visszatérve a kassai vagy sátoraljaújhelyi példára, 260-270 kilométerre elautózni a mostani, 365 forint körüli benzinárak mellett kb. 5-6000 forintba kerül. Egy embernek tehát még bőven megéri vonattal menni. Két embernél már nagyon közgazdászkodni kell, hogy sok egyéb költséget összeadva a vasút versenyképes legyen. Ha sikerülne alacsonyabb árral elhódítani a kispénzű autósokat a vasútnak, az emberek szemében az egész magyar vasút hasznosabbnak tűnhet. Ez lenne a legfontosabb nyereség.

3 komment

Címkék: versenyképesség gazdaságosság

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr322623817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.01.30. 08:43:00

Ne felejtsük el, hogy a drága, kedves-aranyos kókadtúr a diákkedvezményt is csökkentette 67,5%-ról 50%-ra, valamint a 40% csak átlag volt. A diákok által hazautazóforgalomban használt tipikus távolságokon összességében az áremelés 100% volt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.01.31. 19:46:22

Bp-Sátoraljaújhely-Bp

Vonaton 31€ = 8370 Ft.

Autó, 6 literes dieselfogyasztás oda vissza (270 km-el, 360 Ft-al/l) 11700 Ft.

Már két embernél olcsóbb az autó. Szerintem gyorsabb is. Két éve voltam SUH-en, akkor kevesebb mint 3 óra kellett.

Flaggx 2011.02.01. 07:26:01

Első körben jegyár csökkentés, második körben a pályák rendbehozása, a lassú jelek számának minimálisra csökkentése. Ez a kettő lenne a legfontosabb, hogy elkezdje megérni vonattal járkálni.
Sajnos, most én is betöltöttem a 26-ot, így már vidékre szüleimhez nem olcsóbb a vonat, mint a busz. :(
2006 előtt pedig igen durván olcsóbb volt a vonat, mint a busz, azzal is jártunk suliba, mekkora bandázások voltak akkor a peronon, sok szép emlék :)