HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Busz-vonat verseny - közpénzből

2011.02.10. 22:25 vonat blog

A közösségi közlekedés összehangolásában látjuk a megtakarítás lehetőségét, de ez nem egy év alatt következik majd be. Jövőre [tehát idén] elkezdjük a felülvizsgálatot, a legkisebb zsákfalutól a fővárosig, a szárnyvonalaktól a BKV-ig megnézzük, hogyan lehetne szűkíteni a párhuzamosságokat. Nem jó, hogy az állam által támogatott közlekedési formák versengenek egymással. A vasúti közlekedés elsőbbsége a cél, de ott, ahol a MÁV nem képes megfelelő szintű szolgáltatást biztosítani, sokat késnek a vonatok, nem fogjuk ezt erőltetni. Szerintem az előkészítés maga lesz egy év, és utána további évek alatt lehet majd bevezetni a rendszert.

Forrás: kormany.hu, a Hirszerző cikke nyomán

Mindezt Völner Pál államtitkár mondta tavaly. A cikk címe sokatmondó: "Ahová vonat jár, a buszt nem támogatja majd az állam".

Hogy hol vannak feltűnő párhuzamosságok? Rengeteg helyen. Magyarország ebben egyedülálló Európában. Az állam finanszírozza a vasutat és a busz is - akár ugyanazon az útvonalon. Ráadásul sokszor az az abszurd helyzet alakul ki, hogy a vonat a falujáró és a busz a gyorsjárat.

A blog tippeket akar adni, hol találni a hazai közlekedési rendszerben nagyon feltűnő párhuzamosságokat a távolsági forgalomban (megyei jogú városok és Budapest között).

TOP 10

Első helyezett párhuzamosság: Győr - Budapest
Nincs egyetlen szakember sem, aki indokolni tudná, miért kell Győrből expressz buszjáratokat közlekedtetni a fővárosba, amikor Európa egyik legkorszerűbb vonata is közlekedik erre.

Második helyezett párhuzamosság: Tatabánya - Budapest
Még jobb a vasút, mint Győrben. A vasút és a buszállomás közvetlenül kapcsolódik, így megoldható lenne, hogy a környéből beérkező buszjáratokról vonatra szálljanak át az emberek. Győr, Tatabánya és Budapest között nyugat-európai színvonalú a vasút.

Harmadik helyezett párhuzamosság: Székesfehérvár - Budapest
Vonattal most is gyorsabb, mint busszal, pedig még folyamatban van a pálya újjáépítése. Ennek ellenére, egy átlagos munkanapon közel 50 buszjárat indul a fővárosba.

Negyedik helyezett párhuzamosság: Kecskemét - Budapest
Itt eleink a vasutat nem nyílegyenesen vezették a fővárosba, hanem kis kerülővel. A buszok pedig a legrövidebb úton szaladnak az autópályán. Ennek ellenére (mivel itt is kapcsolódik a busz és a vonat állomása) nincs akadálya annak, hogy a fővárosba óránként járó IC-vel elvigyék az utasokat

Ötödik helyezett párhuzamosság: Veszprém - Budapest
A vonat (1:46) jóval gyorsabb, mint a busz (1:50-2:15). A veszprémi buszállomás a városközpontban van, a budai vasútállomás pedig szintén. A veszprémi vasútállomás a város szélén van, a pesti buszállomás szintén. A hagyományon kívül semmi sem indokolja, hogy Veszprémből és Veszprém megyéből buszok tucatjai járjanak Budapestre. A vasutat ráadásul folyamatosan fejlesztik, így minden évben rövidül majd a menetidő.

Hatodik helyezés: Eger - Budapest
Bár Egerből el lehetne jutni gyorsan is vonattal Budapestre, a hevesi megyeszékhelyről falujáró vonat és expressz busz jár a fővárosba. A vasút tehát mesterségesen le van lassítva, rengeteg falut is kiszolgál, miközben a busz megállás nélkül száguld az autópályán. Sajnos Egerben a buszállomás (még) távol van a vasúttól. A busz népszerűségének ez is oka.

Hetedik helyezés: Zalaegerszeg - Budapest
Tavaly szeptemberben adta át Völner Pál államtitkár az 55 milliárdból felújított zalaegerszegi vasutat. Most 3:25 perc alatt képes a vonat Egerszegről a fővárosba érni, de egyelőre a vonatok többsége nem a leggyorsabb útvonalon és módon jár, így 3:43 a menetidő A busz ennél jóval gyorsabb (3:00 - 3:30). A vasutat azonban európai uniós pénzből fejlesztik tovább, így az elkövetkezendő években még összesen egy fél órával gyorsulnak a vonatok.

Nyolcadik helyezett: Szekszárd - Budapest
Jelenleg a falujáró vonat lassabb (2:13-2:17), mint az autópályán hasító expressz busz (1:55). A vasutat sújtja, hogy a Budapest - Sárbogárd szakasz felújítás előtt áll, tele lassújelekkel. Sárbogárd - Szekszárd között pedig hiába épült újjá a vonal, nincs villamosítva, így jelenleg a legtöbb eljutás átszállásos. A vasút akkor vehetnl fek a versenyt a busszal, ha naponta több közvetlen dízel motorvonat menne a Délibe. A jelenlegi helyzetben a felújított szekszárdi vonal alig kihasznált, jó sok adófizetői pénzt emészt fel működtetése.

Kilencedik helyezett:  Hódmezővásárhely - Budapest
Vonattal a Nyugatiig, szegedi átszállással 3 óra 7 perc. Busszal a Népligetig 3 óra 10 perc (de átszállás nélkül).

Tizedik helyezett: Sopron - Budapest
Nem jelentős, csak jeképes. Vonattal majdnem egy órával gyorsabb az út, mégis rendel napi két buszjáratot az állam.

11 komment

Címkék: kormány versenyképesség megrendelő finanszírozás autóbusz közszolgáltatás párhuzamosság helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr702650852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JoeP · http://mivanvelem.hu 2011.02.10. 23:37:13

Veszprémhez szólok hozzá, és lehet, hogy az adataim nem is teljesen naprakészek. (Nem mostanában jártam onnan Pestre.)

A vonat a Délibe érkezik, a busz gondolom a Népligethez. Ez nálam nagyjából azonos kategória, mindkettő metróállomás mellett van.

Ezzel szemben Veszprémben 20-30 percenként járnak a helyijárat buszok és még a belvárosból is kábé 10-15 perc, mire kiér a busz a vasútállomásra. Ezt vesd össze azzal a 4 perccel, amennyivel gyorsabb a vasút.

JoeP · http://mivanvelem.hu 2011.02.10. 23:40:00

Még valami. Eger-Budapest... nem csak falujárás, hanem átszállás Füzesabonyban. Annak összes hátulütőjével együtt.

7tom 2011.02.11. 16:58:12

@JoeP: Van közvetlen gyorsvonat, de az sok kistelepülésen is megáll.

A cikk lényege az lenne, hogy ne legyenek párhuzamos viszonylatok, akkor, ha a szolgáltatások között nincs lényeges különbség.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.02.11. 19:36:54

@JoeP:
A mai napon (péntek lévén) egy busz tette meg (menetrend szerint) 1:40 alatt az utat. Három járat 1:50-es menetidővel közlekedett (elvben). Hét busz 2 óráig ment. Huszonöt járat pedig 2 óra fölötti menetidővel van tervezve a mai napon.
A négy perc különbség tényleg nem sok, de a negyed óra, a fél óra már sok. Főleg úgy, hogy a vonat a felújításoknak köszönhetően egyre gyorsabb lesz. Ezen az útvonalon indokolatlan ilyen mennyiségben buszokat közlekedtetni. A vasút versenyképes, és el tudná szállítani az utasokat.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.02.11. 23:04:18

Bp-Székesfehérvár

Azt látni kell, hogy az a kb 50 buszjáratnak a zöme nem Bp-Fehérvár, hanem Bp-Fehérvár-valami viszonylaton közlekedik, ahova esetleg vonattal nem lehetne eljutni. Székesfehérváron 50 busznyi utas átszállítása az kb 50 személykocsi, azaz kb 10 vonatszerelvényni utast jelent. Attól, hogy elméletben van ekkora pluszkapacitás, még ez a meglevő pluszkapacitás megfelelő (a buszokhoz csatlakozó) ütemben állítható be?
Székesfehérvár busz és vasútállomás nincs egymás mellett.

---

Bp-Kecskemét

Hasonló a helyzet, az a busz, ami 1:10 alatt fennt van, Kecskeméten túl megy. Amelyik nincs fennt csak 1:50 illetve 2:00 alatt, az a lassú, és veri a 142-esen járó vonatot, és ellátja a 142-esen a vasút által is kiszolgált területet.

---

Bp-Veszprém

Szintén jelentős, bár már kissebb mértékű, azon buszok szerepe, melyek Veszprémen túl mennek.

---

A többivel vagy egyetértek, vagy nem ismerem, így nem tudok hozzászólni.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.02.12. 09:29:35

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Természetesen igazad van, de helyesbítenék. 50 busznyi utas, az 25 vonatkocsiban fér el. A menetrendet pedig össze lehet hangolni. Az integrált rendszer arról szól, hogy a busz ráhord a vonatra.

Damján · http://magyarispita.blog.hu/ 2011.02.14. 10:08:17

Tatabányán "vasút és a buszállomás közvetlenül kapcsolódik" -- szerintem Győrött is.

Igazad van, a Sopron/Móvár/Győr/Komárom/T.bánya - Budapest buszjáratokat egy bátor döntéssel el kellene törölölni, és a vasútra ráhordást egyben megszervezni, a vasút komfortját és járatsűrűségét egyben emelni.
Hiba: a busztársaságok ellenérdekeltek, a bp-i járatok hozzák a profitot. (Persze, állami támogatással...)

Flaggx 2011.02.16. 07:40:47

És ez még csak 10 példa. Rengeteg olyan hely van, ahol évtizedek óta lényegében nem volt pályakarbantartás - pont a buszos lobbi miatt - és ez miatt a vonat menetideje folyamatosan csökkent. Ezeken a helyeken csak rendbe kéne szedni a pályákat - nem újat építeni, tényleg csak a lassú jeleket kéne eltüntetni - és máris lenne olyan gyors mint a busz, vagy talán még gyorsabb is.
Persze, ehhez a jegyárakat is mérsékelni kellene.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.02.16. 22:09:28

@Flaggx:
Hát, igen. Az igazi nyalánkságok kisebb távolságokon jelentkeznek. Ilyen például a Dunaújváros - Budapest. Vagy a Balmazújváros - Debrecen.
Na, az ilyen párhuzamosságokkal gyűlik majd meg a azoknak a baja, akik esetleg nekiállnak az egységesítésnek.

v2peti 2011.02.25. 23:53:59

Vasútmániásként szólnék hozzá!
Bp-Győr: Jelentősen csökkent amikor szóba jött, hogy ez is megszűnik, akkor telekocsit kezdtek el szervezni, így nem megy át a vasútra a forgalom, sőt a telekocsi még onnan visz el!
Így nem ártana némelyik vonat kapacitását növelni!!!
Bp-Tatabánya:
Sok busz egyéb településeket érint, Bokod, Császár, ahonnan nincs vonat. Ide vagy marad a busz, vagy ráhordás kell. Oroszlányból van, oda viszont közvetlen vonat kéne cserébe!
Bp-Székesfehérvár: Azzal a "bölcs" döntéssel, hogy a vasútállomás mellé nem telepítették ki a buszállomást, hanem maradt a zsúfolt helyen, szépen elvágták a vonatra ráhordás lehetőségét. Először tisztességes ráhordás kéne, utána lehetne beszélni a buszok számának csökkentéséről.
Bp-Kecskemét: Számomra is érthetetlen a busz túlzott népszerűsége. Igaz, itt a vonatjegy árát a buszos szintre kéne levinni, meg némi kapacitásnövelés kéne, meg az előírt kocsiszámn betartása, azaz egy papíron 8 kocsis vonat ne indulhasson el 4 kocsival!!!
Bp-Veszprém: Itt jobban összehangolt buszos ráhordás kéne bérletkedvezménnyel. Mert busszal járó egyetemistáknak nem feltétlenül kell helyijáratozniuk, míg vonattal utazóknak muszáj!
Bp-Eger: Itt az idióta MÁV-os személeleten kell változtatni, azaz Egerbe ne sebes, hanem gyorsvonatok járjanak! Meg a helyi járatok szíveskedjenek érinteni az Egri vasútállomást!
Bp-ZEG: Ha a 30-as vonal megújul, és a vonatok nem a Szhelyivel csatolva, hanem külön mennek a deltán át, akkor versenyképesek lesznek, és így a buszok leépíthetőek. Persze ne feledkezzünk el a ráhordó buszok vasútra irányításáról sem!!!
Bp-Szekszárd: Napi legalább 4 pár közvetlen gyorsvonat kéne (Desiroval).
Bp-Hódmezővásárhely: Ide is kellene napi néhány közvetlen vonat, a többire a ráhordás legyen jó!
Bp-Sopron: Tényleg abszolút értelmetlen, mert szinte semmi pluszt nem ad, értelme akkor lenne, ha érintene pár olyan települést, amit a vonat nem érint.
Bár a lista utolsó helyén szerepel, mégis ez az, ami 0 vasúti fejlesztéssel is kiváltható!

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.02.26. 07:43:38

@v2peti: Ráhordás kell a legtöbb helyen. Székesfehérváron pedig van buszállomás a vasútnál. Az a helyi buszok végállomása. De ki van építve, tehát nincs akadálya, hogy több busz ott is megálljon.