HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Űr a vízfej körül

2011.05.16. 07:28 vonat blog

Tényleg 17 ezer volt egy izzócsere a MÁV-nál! És tényleg nem tudja a személyszállító vasúti cég (MÁV-START) a jó teljesítést kikényszeríteni! És a MÁV-vezér sem tudja igazán, ki tudna egyszerűsíteni a vízfejen...!!!

Sokan ötleteltek kommentjeikben arról, hogyan lehet spórolni a vasúton a legutóbbi bejegyzés nyomán, én pedig tanulmányoztam a vasúti hatékonyság témáját. Elvileg ugyanezt teszik a MÁV-nál és a minisztériumban is - az elvonások előtti utolsó heteket éljük.

Kezdjük az elején. Elolvastam a kommenteket. Továbbra is tartom a véleményemet. A SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSon az alábbi sorrendben kell megtakarítani vagy bevételt növelni:

1. Be kell szedni a bevételeket minden jelenlegi utastól! (Korrupt kalauzok, menettérti trükközők, gyorsan elszenderedő új felszállók, kedvezménnyel visszaélők, fővároshatárnál bújkálók stb.)

2. Meg kell tudni tartani a jelenlegi utasokat! (Hatékonyabb tisztítás, utasbarát tervezés, odafigyelés az utasokra, zsúfoltság, sorban állás csökkentése, késés esetén megfelelő tájékoztatás, sajnálkozás, csatlakozások, menetrend stb.)

3. Új utasokat kell szerezni kis ráfordítással! (Vonzóbb árak, menetrend továbbfejlesztése, kedvezmények megismertetése, autóbuszos csatlakozások kialakítása)

4. Jelentősen egyszerűsíteni kell a szabályozásokat, a működést! (Kisebb költséggel, kevesebb emberrel is működhessen a vasút. Nem mindenütt kell külön mozdonyvezető, kalauz, takarító, pénztáros, kerékkopogtató, vonatösszeakasztó, vonatnézegető ember.)

5. Olyan tervezést kell folytatni, amely a hatékonyságot tűzi ki célul! (Minél kevesebb kocsival, mozdonnyal kell dolgozni, azokat a lehető legnagyobb mértékben kihasználni. A javítás, takarítás a lehető leggyorsabb legyen - de a jelenleginél jobb minőségű. Rengeteg végállomáson áll elromlott vagy más okból leállított kocsikból rengeteg. A személyzet felhasználását sokkal hatékonyabbá kell tenni. Sok helyen unatkoznak a pénztárosok (pl. Balatonnál - télen), üldögélnek a mozdonyvezetők a szolgálati padon (!).)

Mivel ez a blog a személyvonatokról, a személyszállításról szól, erre vonatkoztak az ötletek is. Csak áttételesen említettem a többi területen lehetséges lépéseket, de a kommentelők még többet javasoltak.

A MÁV Gépészet végzi a járművek karbantartását. Minél nagyobb hányada működik megbízhatóan a járműveknek, annál hatékonyabb a magyar vasút. A jó karbantartás az egyik legfontosabb eleme a spórolásnak és bevétel megtartásnak is. Mindez igaz a vonatok takarítására is. (Erről itt olvasni bővebben.)

A MÁV Trakció a mozdonyos cég. Itt is jól kell gazdálkodni az emberrel és a mozdonnyal, a hatékonyság növelése érdekében. (Tanulságos, hogy hiába van a MÁV-Trakciónak rengeteg a régi, és emiatt akár olcsón is adható mozdonya, a teherszállító és a személyszállító (különvonatos) magáncégek is inkább máshonnan szereznek mozdonyokat.)

Aztán következnek az állomások. A kommentekben előjön ismét, hogy MÁV-nál 40 ezer forint egy izzócsere. Utánajártam: találtam 18 ezer 600 forintos, és 17 ezer forintos izzócseréről is hírt. A belinkelt 2008-as cikkben az olvasható: "MÁV Zrt. portfóliókezelési általános vezérigazgató-helyettese, [elismerte] hogy nagyon drágán, rossz hatásfokkal dolgozik a vasúttársaság [ingatlanos] leánycége."

Ennél is szebb összefoglalást adott a MÁV-START jelenlegi vezére egy konferencián:

A vezérigazgató szerint az előző nyolc év eredménye, hogy a MÁV-csoporton belül kvázi piacszerűen működnek a leánycégek. Megfogalmazása szerint azt játsszák, mintha lenne verseny, próbálnak egyfajta minőségi elvárást közvetíteni a nekik szolgáltató leányvállalatoknak, amelyek kifizetik a kötbért, majd a következő évben megemelik a szolgáltatási díjaikat. Az adófizetői pénzek elköltése így nem hatékony, amit felismert a MÁV vezetése, és folyamatban van egy új stratégia, ezen belül egy új szervezeti és működési rend kialakítása - mondta.

Forrás: Átláthatóan működnek-e az állami vállalatok? - A Transparncy International összefoglalója egy konferenciáról

A végén pedig jöjjön maga a MÁV. Találtam egy nagyon nehezen érthető, de érdekes gondolatot a jelenlegi MÁV-vezértől, kicsit érthetőbbé írtam át:

(...) folyamatosan elhang[zik] a vád, hogy a MÁV-nak vízfeje és rendkívül sok ilyen típusú alkalmazottja van[.] [V]iszont amikor arról van szó, hogy ellenőrizni kell, és párhuzamos, négy szem elvén meg folyamatba épített ellenőrzés meg utóellenőrzés meg nem tudom, micsoda [szükséges], akkor sajnos ennek például létszám ára van [.] [S]zeretném jelezni azt is, hogy ugyanakkor ez nem is olyan egyszerű, mert egy monokultúrás vállalatról van szó. Tehát gyakorlatilag olyan szakemberek alkotják a szervezet alapstruktúráját, akik egyfajta szakértelemmel rendelkeznek, és az összes olyan ember, aki például pályavasút-építő mérnök, az túl sok helyre nem mehet Magyarországon dolgozni, mint a MÁV-hoz. Tehát nagyon nehéz ilyen szempontból alternatív megoldásokat és más összevethető, máshonnan kontrollokat gyakorolni tudó szakemberekre is szert tenni.

Forrás: A Magyar Államvasutak Zrt. jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető, 2002-2010 közötti – kiemelten a MÁV Zrt. szerkezetátalakítására és a leánytársaságok privatizációjára vonatkozó – döntések vizsgálatára létrehozott vizsgálóbizottság előtt hangzott el, 2010. december 14.

Még érthetőbben: arról van szó, hogy a MÁV vezére is tudja, hogy itt túlbonyolítás gyanúja merül fel, de nem tud olyan embereket találni, akik ezt hitelt érdemlően bizonyítani tudják, és a folyamatokat egyszerűsítik. Mert minden vasúti szakember MÁV-os, és ebben a bonyolításban nőtt fel.

És ez itt a vége. Mert bevallom, erre a problémára tényleg nehéz megoldást találni. Nagy mennyiségű, a vasúti hatékonyság javításában érdekelt, azt az utolsó állomáson is szabályosan végrehajtatni képes emberből tényleg nem sok terem a magyar munkaerőpiacon.

Szólj hozzá!

Címkék: költségvetés megtakarítás gazdaságosság

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr932905976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.