HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Amit szabad kisökörnek, nem szabad a Jupiternek

2011.06.25. 10:14 vonat blog

Ha a MÁV-vezér kipecázná az aranyhalat, azt kívánná elsőnek: kapjak annyi pénzt fejlesztésre, mint a GYSEV. De csak szomorúan lógatja a botot. Hogy állatos hasonlattal folytassam: vasútügyben az aranytojást tojó tyúk jelenleg Sopronban székel.

Pár napja került napvilágra a hír, hogy a GYSEV átvesz jó pár vonalat a MÁV-tól a Dunántúlon. Azon kívül, hogy a két vasútra külön-külön számított menetdíjak miatt drágább lesz az utazás, én másért sem örülök. Azért nem örülök, mert a minisztérium világosság tette: újabb fejlesztések várhatóak: észak-déli alternatív vasúti tranzitfolyosót épít ki a GYSEV. Ez természetesen jó hír.  Ez a tranzitfolyosó életképes: az Adria kikötőitől vezet Lengyelország, Szlovákia felé. Azért nem örülök, mert erősíti azt az érzést, hogy a GYSEV amihez nyúl, az arannyá válik. Pedig valójában arról van szó: a GYSEV kap elég pénzt fejlesztéshez, a MÁV meg alig.

Volt a GYSEV-nek már ilyen alternatív folyosó terve: az osztrák Südbahn kerülő útvonalát szerették volna létrehozni - egyelőre kevés sikerrel. Felújították a Sopron - Szombathely - Szentgotthárd vasútvonalakat, közel 50 milliárd forintból. Ezeken a vonalakon jórészt helyi személyvonatok járnak, és naponta oda-vissza egy-egy InterCity. Nagy nemzetközi tranzitforgalom nincs, az osztrákok egyelőre nem szeretnének Magyarország felé kerülni, inkább másszák a hegyet a vonatok a Semmeringnél.

A helyzet tehát az, hogy a GYSEV ha átvesz egy vonalat a MÁV-tól, azt azonnal felújítja. Emiatt a Nyugat-Dunántúlon sok rajongója van a 66%-ban magyar vasúttársaságnak. De mi legyen a régóta fejleszteni tervezett sátoraljaújhelyi vonallal? A 40-el száguldó ócsai elővárosi vonatokkal? A sínről majd leeső, nyikorgó Usgyival Orosháza környékén? Az összes vonalat vegye át a GYSEV, és újítsa fel?

A kérdés lényege tehát az: a magyar állam vasútja miért nem tud olyan ütemben korszerűsödni, mint a magyar és az osztrák állam közös társasága? A GYSEV sem saját pénzből építette át ezeket a vonalakat, hanem uniós támogatást kapott.

A GYSEV két kisebb forgalmú vonalához (Szombathely - Szentgotthárd, Sopron - Szombathely) hasonló nagyon sok (valamilyen szempontból hasonló) akad az országban.

Íme egy rövid, szubjektív lista:
Pécs - Villány - Magyarbóly
Dombóvár - Kaposvár - Gyékényes
Pécs - Barcs - Gyékényes
Sárbogárd - Szekszárd - Baja
Szeged - Békéscsaba (-Gyula - Nagyszalonta)
Budapest - Lajosmizse - Kecskemét
Hatvan - Szolnok

Hatvan - Salgótarján
Miskolc - Kazincbarcika - Ózd
Miskolc - Sátoraljaújhely
Miskolc - Hidasnémeti (-Kassa)
Debrecen - Mátészalka
Püspökladány - Biharkeresztes (-Nagyvárad)
Győr - Pápa - Celldömölk

Egy sincs olyan állapotban, mint a frissen felújított GYSEV szakasz. A baj csak az, hogy ezekre alig jut fejlesztési pénz. Az államtitkár azt mondta a GYSEV-es felújítás átadásán, hogy 2015-ig 650 milliárd forintot terveznek elsősorban európai uniós forrásból a magyar vasútra költeni. Ebből jutott 50 milliárd a GYSEV-nek (a 214 kilométeres hálózatra). A MÁV 7600 kilométeres hálózatára tehát jut 600 milliárd. (Csak remélem, hogy rosszul számolok.)

Leszögezem: az a jó, ha fejlődik a vasút. GYSEV is, MÁV is. A lassújelekkel tűzdelt, 40-50-60-80 km/h-s sebességgel járható Sopron - Szombathely és Szombathely - Szentgotthárd vonalat fel kellett újítani. Korszerű vasút épült Magyarországon, és ez jó. Nem az a baj, hogy a GYSEV fejleszt, hanem az, hogy a MÁV nem (tud eleget).

A baj az, hogy a hatalmas MÁV-hálózaton egyelőre a legfőbb fővonalak állapotának megtartására sincs pénz. A közelmúltban volt szó arról, hogy ma 15 perccel lassabb az IC Budapest és Miskolc között, mint 20 éve. A fejlesztést azonban egyelőre csak tervezik, több év múlva kezdődik, több évig tart.

A MÁV egyelőre tehát a "fő-fővonalakkal" küzd. Bármerre megyek, Pécs, Győr, Miskolc, Nyíregyháza felé lassújeleket látok, késéseket tapasztalok. Nagy a baj. A fenti listában szereplő, a most felújított GYSEV vonalakkal egy súlycsoportba tartozó "fél-fővonalakra" most pláne nincs pénz. Az egész helyzet abszurditását jól mutatja, az ehhez a bejegyzéshez felhasznált illusztráció. Az iho.hu oldalon Vörös Attila számolt be arról, hogy immáron 20 km/h-s sebességgel száguldanak egy szakaszon Baja és Szekszárd között az InterRégió és az InterCity vonatok.

Nyugat-Magyarország lakói, a GYSEV utasai tehát örüljenek, hogy az uniós és az állami pénzekből elég szép mennyiség jut számukra. Ebből legalább látja az ország többi részének népe, hogy ha lenne elég pénz, hogyan lehetne Magyarországon a kisebb vonalakon is jó vasutat csinálni. (Azért az irigység szerintem ebben az esetben érthető.)

A bejegyzéshez felhasznált fénykép az iho.hu oldalon jelent meg 2011. május 24-én, a "Megfelezték a vonatok sebességét" című cikknél, Vörös Attila készítette.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr953012984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2011.06.26. 14:04:35

"Azon kívül, hogy a két vasútra külön-külön számított menetdíjak miatt drágább lesz az utazás.."

Ezt a mondatot nem tudom értelmezni. Tekintve, hogy nem kell kétszer megvenni a jegyet, ha egyik hálózatról a másikra utazom át.

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.06.28. 17:40:01

Annyit tegyünk hozzá, hogy a MÁV Szekszárd és Bátaszék között nagyon sok milliárd fejlesztési pénzből csökkentette 40-ről 20-ra a sebességet (elkúrták a hézagnélküli pálya kivitelezését). Dilettáns banda. Amíg ilyenek, addig talán nem is baj, ha nem kapnak sok pénzt.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.06.28. 20:21:27

@1116001:
A MÁV-ra és a GYSEV-re külön kell fizetni. A jegyárak és az övezetek meghatározása azonban olyan, hogy rövidebb utazásokra bontva egy egybefüggő utat, többnyire drágább lesz.
Budapest - Sopron 4130 Ft
Budapest - Debrecen 3890 Ft
Pedig Sopron közelebb van Budapesthez.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.06.28. 20:23:09

@Benbe:
Jó. Ne kapjanak pénzt. Mi következik ebből? Még rosszabb lesz a vasúti közlekedés Magyarországon. Ez nem megfelelő hozzáállás. A pálya működtetés általában mindenütt állami feladat. Ezt meg kell tudni oldani, úgy mint a többi állami feladatot. Inkább az lenne a cél, hogy kapjanak pénzt, és költsék el jól.

7tom 2011.06.29. 19:32:12

Nem csak a vasút, a közút is katasztrófális állapotban van, kivéve az autópálya hálózatot, ami az országos úthálózat 3%-át teszi ki, az unió sok pénzt ad, de annak nagy részét nem a közlekedési infrastruktúrára költi az ország, hanem az önkormányzatokra, annak intézményeire.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2011.06.30. 10:02:22

@7tom: Honnan veszi, hogy a közl. infrastruktúrára adott pénzeket önkormányzati intézményekre költik? (Ha így lenne, nem nagyon látszik rajtuk.)

újember · http://vasut.kTeam.hu 2011.06.30. 11:25:08

Igen, el kell érni, hogy legyen forrás mellékvonali és kisebb forgalmú hazai és nemzetközi fővonali projektekre. Szinte kizárólag olyan nagyprojektekben utazik 'mindenki', ahol minél több eu forrást egyszerre fel lehet használni, arra való tekintet nélkül, milyen égető gondok vannak máshol is és mi mindent lehetne elérni kisebb fajsúlyú projektek által. Hasra ütve - el kellene érni, hogy hamarosan 50 autópálya-kilométernyi pénz álljon rendelkezésre regionális vasútvonalak korszerűsítésére és busz-vonat integrációt elősegítő kisebb létesítményekre.

A most induló országos megállóhely felméréssel szeretnénk olyan adatbázist létrehozni, melynek segítségével pontosabban meghatározható a tét: személyszállítás felől mi a beruházási szükséglet? Ehhez jönnek a teherforgalmi igények és a felépítmény felújításának várható költsége.
Hogyan lehet viszonylag kevés pénzzel minél többet elérni?
vasut.kteam.hu/hatter.html

7tom 2011.06.30. 16:12:39

@újember: Félre értesz, a magyar kormány dönti el, hogy az EU-s pénzek mekkora hányadát költi közlekedési infrastruktúrára, és az az arány lehetett volna magasabb is.