HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Ór(i)ás sorok a Keletiben

2011.08.15. 06:35 vonat blog

Telnek az évek, és ez bizony egyre gázabb. Vége a Szigetnek, mennének haza az emberek - kíváncsi vagyok, hogy mennyit kell ilyenkor sorban állni a Keleti pályaudvaron. Magyarország legfontosabb nemzetközi vasútállomásán a jegyek egy részét kézzel töltik ki még ma is, és egy aládúcolt, hazánkról rettenetes képet sugárzó teremben várakoznak sorukra a leendő utasok.

(A  lenti kép forrása a kotottpalya.blog.hu, békeidőben készült a Keleti aládúcolt nemzetközi pénztárcsarnokában.)

 A nemzetközi jegyek megszerzése amúgy is elég nehéz mutatvány. Az árak rendszere eléggé összevissza, ember legyen a talpán, aki pontosan ismeri az akciókat és a szabályokat, feltételeket. A külföldiek egy része is fölöslegesen kucorog a Keleti padjain. Akadt olyan, aki azért állt sorba múlt héten egy órát, hogy megvegyen egy helyjegyet - olyan vonatra, amelyre ez nem kötelező, és amelyen nincs is sok utas (Boszniába).

A jegyek jó részét kézzel írják, és papíron számolgatják mi mennyibe kerül, olykor hosszú-hosszú percek telnek el, amíg az árat kikeresi a pénztáros, és meg tudja mondani, mennyit kell fizetni.

Aki nemzetközi jegyet akar venni a magyar vasúton, vakarhatja a fejét. De nem csak a fővárosban. Nézzük például, mi a helyzet a nemzetközi pénztárak listájának első helyén lévő Ajkán: "Nyitva tartás: előzetes egyeztetés alapján Megjegyzés: korlátozott menetjegykiadás". Értem. Akkor csak azt nem tudom most, hogy mikor mehetek jegyet venni, és hogy adnak-e egyáltalán. A lista utolsó helyén lévő Zalalövőről sokkal többet írnak, bár érteni azt is nehéz: "Nyitva tartás: h-p: 06:00-13:30 sz: zárva v: 06:10-16:40 Megjegyzés: Korlátozott nemzetközi menetjegy kiadás (EURegió, SZ kishatás forgalom)." A szépség ebben az, hogy Zalalövőről 16:40-kor indul a napi egyetlen nemzetközi gyorsvonat Ljubljanába, a pénztár meg már 13:30-kor bezár, de csak hétfőtől szombatig. Vasárnap a vonat indulásáig nyitva a nemzetközi pénztár. Apró gikszer, hogy ha egyáltalán jól értem, a korlátozott jegykiadás azt jelenti, hogy Ljubljanába nem tudnak jegyet adni.

Örömhír tehát, hogy gondok tehát nemcsak a Keletiben vannak, de ott többen esnek pofára, mint Zalalövőn vagy Ajkán.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A kézzel írott jegy kézben tartója pedig boldog lehet. Egyedi kisipari termékre várt sokat. A fenti képen látható jegyet kézbe kapó külföldiek furcsán fintorognak: ezt tényleg el fogja fogadni a kalauz? Aki pedig kibetűz minden szót, ajándékot érdemel. A fotón látható "Murakeresztúr" helynév például kimondottan könnyen felismerhető egy belga vagy görög utas számára. (A kép forrása: Az origo.hu 2007-es cikke a lepusztult keletis pénztárról. Azóta a helyzet nagyjából változatlan.)

Sziget után mindig (finoman szólva) problémás szokott lenni a Keleti. Reméljük, idén nem ad ki a gép ilyen sorszámot:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(A kép forrása az Új MÁV blog egyik 2008-ból örökölt bejegyzése.) A fenti kép érdekessége, hogy 2008-ban a Sziget augusztus 18-ig tartott. Hogy a 168 várakozó megkésett szigetelő volt, vagy csak reménykedő turista, ma már kideríthetetlen. Kíváncsi vagyok, hogy 2011-ben, közvetlenül a Sziget után elfüstöl-e a keletis sorszámosztó automata. De még kíváncsibb vagyok, hogy mikor adják ki az utolsó kézzel írott jegyet, és mikor lesz Ajkától Zalalövőig olyan nemzetközi pénztár, ami Vlagyivosztokba és Lisszabonba is tud kiadni helyjegyet. Ha lehet ablak mellé, és ne háttal. Köszönöm.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr493153924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flaggx 2011.08.18. 08:43:31

Én részemről idén már párszor megfordultam a Keletiben:

- nyomtatott jegyet adtak minden alkalommal
- aládúcolás már megszűnt
- sorszám-húzós rendszer már nincs, helyette "marhakarám-rendszer" van: emberek beállnak szép sorba, és egy kijelző mutatja, melyik ablak vállt éppen szabaddá

Nem kötözködés, de legközelebb menj el a cikk írása előtt a helyszínre és ne 3-4 évvel ezelőtti posztokra hivatkozz. :)

1116001 2011.08.21. 11:47:29

Szerintem sem jártál mostanában keletiben. Most építik/építettek egy vadi új nemzetközi pénztárt. Hasonló dizájnnal mint a deák téri pénztár.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.22. 22:18:37

"Belföldi pénztár
Cím: 9330 Kapuvár, Vasút sor 16
Nyitva tartás: H-CS 06:10-08:20, 08:40-10:30, 12:30-18:40, 19.00-19:40 P 06:10-08:20, 08:40-10:00, 12:00-18:40, 19.00-19:40 Szo-V: 06:10-07:00, 09:00-12:40, 13:00-18:40, 19:00-19:40 "

Ennél a nyitvatartásnál még a Toldi első nyolc éneke is könnyebben tanulható.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.22. 22:21:59

"mikor lesz Ajkától Zalalövőig olyan nemzetközi pénztár, ami Vlagyivosztokba és Lisszabonba is tud kiadni helyjegyet. Ha lehet ablak mellé, és ne háttal. Köszönöm."

Egy harmadosztályú német kisvárosban ilyen a pénztár.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.08.25. 07:29:20

@Flaggx:
Köszönöm az oktatást, jártam a Keletiben. Továbbra sem tudnak nyomtatott nemzetközi jegyet adni számos úti célra. Horvátországba és Montrenegróba biztosan nem.
Az aládúcolás nem szűnt meg, hiszen ott ültem alatta.
Sorszámhúzós rendszer van.
Kedves Flaggx!
Kedves vagy, hogy kommentelsz, de jobban örülnék, ha valós információkat adnál a bloghoz. Te a belföldi pénztárról írtál, amely az aluljáró szintjén valóban úgy működik, ahogy Te írtad. Én a nemzetköziről szóltam.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.08.25. 07:31:29

@1116001:
Ez is nagyon kedves hozzászólás. Bagoly mondja verébnek. Az új nemzetközi pénztár valóban épül, én is láttam, de egyelőre zárva, és a nyári csúcsforgalomban a régi pénztár szolgálta az utasokat, ahol több órás sorbanállás is előfordult. Ott voltam, személyesen tapasztaltam. Legközelebb próbáld ki Te is, mielőtt kommentelsz.

ruba 2011.09.15. 17:59:25

Szisztok!
Nemrég volt szerencsém Grúziában és Örményországban járni, és ott vonattal utazni. Két érdekes tapasztalatom volt, az egyik konkrétan kapcsolódik a bejegyzés tartalmához, ezért is jutott eszembe, hogy leírjam. Ugye mindkét állam az egykori Szovjetunió utódállamának számít, így az infrastruktúra nincs épp a legjobb állapotban (kátyús utak, rossz állapotban lévő vasúti pályák, 30-40 éves buszok és vonatszerelvények stb.). Ennek ellenére mind Tbiliszi, mind Jereván főpályaudvara szépen fel van újítva, és bár az állomás épületek nem olyan szépek, mint a Keleti, belépve az ember mégsem érzi azt, hogy egy csövestanyára érkezett. A nemzetköz jegypénztárban mind 2 országban nyomtatják a jegyet, nem kézzel írják, így a folyamat egész gyorsan megy, hiszen a pénztáros beüti a számítógépbe, hogy hová akarunk menni, az kidobja az árat, és kinyomtatja a jegyet. A másik dolgon viszont őszintén meglepődtem (a jegynyomtatáson annyira nem mert, tudtam, hogy azt szinte már csak nálunk, meg talán Észak-Koreában írják kézzel, de utóbbi sem biztos). Zugdidiből mentünk Tbiliszibe éjszakai vonattal, másodosztályú hálókocsin. A vonaton igen meleg volt, mivel az előtte egész nap a tűző napon állt. Tudni kell, hogy ezek az egykori szojvet vonatok sok esetben ma is sötétzöld színűek, így aztán jól fel tudnak melegedni, nyitható ablak pedig alig van rajtuk. Ezek a kocsik minimum 30, de inkább 40 évesek lehetnek, így néznek ki:
v4.cache2.c.bigcache.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/43326981.jpg?ir=1&redirect_counter=2
images.travelpod.co.uk/users/pietari/16.1254835980.the-broken-train-from-tbilisi-to-yerevan.jpg
Aztán ahogy elindultunk egyszer csak felberreget a légkondi, és elkezdett hideg levegőt befújni a fülkébe! Bizony, azon a 30-40 éves, szovjet vasúti kocsin melegben működő klímaberendezés volt!