HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Mit épíccenek a kisz kinaiak?

2011.09.04. 10:39 vonat blog

Erőteljesen indult a vasútügyi kínai kapcsolat, de mostanában keveset hallani róla. Volt egy csúnya baleset, és az talán elriasztotta volna a magyar vasutasokat?

Ha nem, adok néhány ötletet, mit építsenek a kínaiak. Ne feledjük:

A kormány már áprilisban együttműködési megállapodást írt alá a legnagyobb kínai vasútfejlesztő vállalattal. A tervek szerint a cég a Széll Kálmán tervből venné ki a részét, a tömegközlekedés reformja kapcsán kaphat villamosítással, pályafelújítással, építéssel, berendezések cseréjével vagy pályaudvarok renoválásával kapcsolatos feladatokat.

Forrás: Jól jönne a bajban a kínai nagybácsi, index.hu, 2011. jún. 27.

1. ötlet: Budapest - Ferihegy - Cegléd nagysebességű vasút (+ folytatása Belgrád és Kolozsvár felé)

Magyarország leghatékonyabb nagysebességű vasútja lenne, egy Budapest belvárosából (Keleti vagy Nyugati) induló vonal, amely a ferihegyi 2-es terminál alatt állna meg, és továbbindulna Cegléd felé. Miért Cegléd? Mert onnan szépen tovább lehet menni

  • Kecskemét - Szeged - Szabadka - Újvidék - Belgrád
  • Szolnok - Békéscsaba - Arad - Temesvár - Bukarest
  • Szolnok - Nagyvárad - Kolozsvár
  • Szolnok - Debrecen - Nyíregyháza - Záhony - Kijev

felé.

Úgy fél Európa (túlzok, persze) kaphatna gyorsabb és jobb összeköttetést a budapesti reptérrel - és a magyar fővárossal is.

2. ötlet: Főpályaudvar Budapest

Felmerült, hogy a fővárosi nagy pályaudvarokat bezárnák, s helyettük a kínai befektetők egy új, központi pályaudvart építenének a jelenlegi Ferencvárosi pályaudvar helyén.(...) A központi főpályaudvar feleslegessé tenné a jelenlegi Nyugati, Keleti, Déli pályaudvarokat, ezeket más célra lehetne hasznosítani. [Másik helyszín is szóba kerülhet, mert Kőbányán,] (...) az expó kiállítási területe mellett van Budapest vasúthálózatának centrális helye, itt keresztezi egymást ugyanis a kelet– nyugati és az észak–déli vasúti forgalom. A központi átszálló vasútállomás tervének ez a földrajzi adottság az alapja.

Forrás: Újra terítéken a régi terv / Ötven éve hever a fiókban az átmenő pályaudvar ötlete, mno.hu, 2011. július 2.

Eddigi főpályaudvar ötletek:

  • Ferencváros vasútállomás
  • Kőbánya (a BNV-nél)
  • a föld alatt (a Nyugati pályaudvar és a Kelenföldi állomás összekötése; ezt a fenti cikk nem említi, de itt és itt olvashatunk róla, a Főmterv oldalán is látható ábrákon.)

Ferencvárossal és Kőbányával az a baj, hogy a városközponttól távol található, és nagyon sokba kerülne megépíteni a csatlakozó vonalakat. A föld alatti pályaudvarral meg az a baj, hogy bár a városközpontban található, nagyon sokba kerülne megépíteni egy földalatti állomást.

3. ötlet: Budapest - Pozsony - Bécs nagysebességű vasút

Ha az előbb azt írtam, hogy fél Európa felé gyorsulna a forgalom, ha Cegléd felé nagysebességű vasút épülne, most akkor vegyük hozzá a másik felét.

  • Budapest - Bécs - Zürich
  • Budapest - Bécs - München (mondjuk öt óra alatt nem lenne rossz...)
  • Budapest - Bécs - Nürnberg - Frankfurt
  • Budapest - Pozsony - Prága - Berlin
  • Budapest - Pozsony - Katowice - Varsó / Krakkó

Szép kis csomag, nemde? Bár lehet, ez kissé drága lenne, de a pozsonyi reptér, a bécsi reptér és a két város főpályudvarának érintésével azért csak akadna utas is.

Na jó, elismerem, a mostani nem túl rózsás helyzetben, lehet, elég lenne kisebb terveket dédelgetni. Ne felejtsük, mit írt a Magyar Nemzet: "kaphat villamosítással, pályafelújítással, építéssel, berendezések cseréjével vagy pályaudvarok renoválásával kapcsolatos feladatokat" (lásd: fent).

Mondjuk, ha villamosítják a nagyváradi vonalat, felújítják rendesen a Keleti, a Nyugati, a pécsi és a debreceni pályaudvart, felgyorsítják a pécsi és szegedi vonalat, már boldog leszek. Kisz lépészek, nem gigafejlesztészek.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr203201541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2011.09.07. 14:26:53

A legjobb az lenne ha mind3 megvalósulna:)
Ha csak1, akkor mondjuk az Nyugati-kelenföld összekötést pártolnám, az lenne tán a legtöbb embernek pozitív változás a közösségi közlekedésben.
A hegyeshalmi vonal a jelenlegi állapotok mellett is jó alternatíva szerintem. Főleg, hogy nemsokára megnyílik a hbf. És idehaza is kapirgálhatnának. De nem bánnám, ha 200-250-nel szaladgálhatnának nálunk is a szerelvények:)
Ahhoz, hogy a reptéri gyorsvasút építése megfontolás tárgyát képezze, a jelenlegi utasszámok nagyon kicsik. Tartósan 10millió feletti utasszámot kéne ahhoz produkálni. Így marad az új nagyseb vonal. TEtszik az itf.hu oldalon lévő ötletelés a ceglédi vonalról:)
A kérdés, hogy ez nekünk mennyibe fájna, mert a nagy kínai adakozásért cserébe valamit kapni is akarnak.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2011.09.10. 21:12:40

Sokan kíváncsiak vagyunk, az üzlet tárgya, részletei és ára tekintetében.
Az ésszerű sorrend perdöntő az egész vállalkozás (vasút korszerűsítése, hatékonyabb közlekedés) tekintetében. Mai állapotokból kiindulva a legfontosabb az utolsó mondat: "Kisz lépések, nem gigafejlesztészek."
Feltételezve, hogy a budapesti elővárosi és korridorfejlesztések többé-kevésbé sínen vannak, először szükséges:
- sikeres szervezeti átalakulás összhangban a hosszabb távú stratégiával, megrendelői elvárásokkal, beleértve a pályavasúti és trakciós karbantartó teljesítmény ésszerűsítése és hatékonyabbá tétele;
- következetes ITF menetrend és busz-vonat-integráció, azon belül az IC törzshálózat, szolgáltatás elfogadható színvonalának helyreállítása;
- teljes hálózat rehabilitációja, fokozatos korszerűsítése különös tekintettel a térségi jelentőségű részhálózatokra és a megyei nagyvárosok elővárosi forgalmaira.

Fentiek sikere, a hatékonyabb országos hálózat sikere meg fogja alapozni többek közt az esetleges nagysebességű hálózat, fővárosi pu. projekt, V0 stb. gigaprojektek sikerét. Ezek nélkül pedig erősen kétes a nagyprojektek nemzetgazdasági rációja.

A befektetőkkel nem lehetne úgy megállapodni, hogy a sorrendet ennek megfelelően tarthassuk be? Tanulva többek közt a svájciak és a csehek sikeréből és a franciák történelmi hibáiból.