HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Százmilliárdok, százmilliók: autópálya és vasút Tolna megyében

2011.09.25. 13:23 vonat blog

40 km/h helyett 60 km/h-val száguld majd az IC Tolnában egy 600 milliós felújításnak köszönhetően. Így már majdnem fele olyan gyors lesz a vonat, mint az autó az M6-oson.

Igyekszem követni bizonyos témákat. Amikor megnyílt az M6-os autópálya, akkor egy kicsit elsirattam a vasutat. Az M6-oson elindított expressz buszjáratok és a vasút párhuzamosságáról is értekeztem. (Bár ennél sokkal durvább párhuzamosságok is vannak az országban.) A tolnai vasúti fővonal siralmas helyzetét tetézte, hogy az autópálya közvetlen közelében húzódó síneken 20-al és 40-el mehettek az InterCity vonatok. Nos, most változás várható, a vonal legrosszabb szakaszát részben felújítják. A MÁV is kiadott egy közleményt, amely alapján az egyik hírportál azt írta: "Akár 60-nal is mehetnek majd a vonatok Szekszárd és Decs között". Szuper! Tehát a 384 milliárd forintból épült M6-os autópálya mellett a 620 millió forintba kerülő pályafelújítás után már az autók sebességének majdnem a felét el tudják érni a vonatok.

Mindig is állatorvosi lónak tartottam az M6-ost és környékét, vasútjával együtt. A vitatott és drága műszaki megoldásokkal kivitelezett autópályán rendkívül alacsony a forgalom.Az autósok nagy része továbbra is a 6-os utat választja.

Igyekeztem pontosan utánanézni, mit tud a párhuzamos vasút.

  • Budapest-Sárbogárd: villamosított, 120 km/h max. sebesség sok lassújellel, 84 km IC-vel 1 óra 3 perc, azaz 80 km/h átlagsebesség
  • Sárbogárd-Szekszárd: dízeles, 100 km/h max. sebesség, de jelentős hosszban 80 km/h, 65 km IC-vel 1 óra 7 perc, azaz 50 km/h átlagsebesség
  • Szekszárd-Bátaszék: dízeles, 40 km/h max. sebesség, 19 km a leggyorsabb vonattal 34 perc, azaz 34 km/h átlagsebesség

Impozáns, nem? Mindez egy fővonalon*, ahol InterCity is jár! (*Na jó, azért másodlagos vonal ez, de fővonal.)

A lassújelek felszámolásával, korszerű dízel motorvonatok beszerzésével Budapestről Szekszárdra 2 óránál jóval rövidebb menetidővel el lehetne jutni, és Bajára is bőven 3 óra alá szorulna a menetidő. Ezek nem óriási léptékű fejlesztések; enélkül a vasút "nem használható", nem tud értelmes szolgáltatást nyújtani. Kérdés persze, ha az állam 300 milliárdnál többet már elköltött autópályára a térségben, akkor minek fejlesszük a vasutat. Mivel az átépítés e percben is zajlik, erre a kérdésre már megvan a válasz - legalábbis remélem.

Utóirat: Ez a bejegyzés azért született, mert itt legalább épül valami. Az M7-es mellett nem épül semmi. Az M3-as mellett is csak romlik a pálya. Az M5-össel párhuzamos vonalakon is sokkal gyorsabb az autó, mint a vonat. A legdurvább különbség az M6-os 130 km/h-s sebessége és a 46-os vasútvonal 20-40 km/h-s sebessége volt. Ráadásul egymástól látótávolságban fut a két pálya. A többi autópályával párhuzamosan futó vasútvonalon azonban jóval többen utaznak, az ottani, arányában kisebb menetidő különbség jóval több embert érint. Jó lenne megérni azt, hogy a Balaton felé, Miskolcra vagy Szegedre az autózással versenyképes menetidőt tud majd egyszer a vonat.

1 komment

Címkék: szekszárd felújítás vasútfejlesztés

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr693254842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2011.10.17. 07:04:23

Megérzésem szerint bátor döntések meghozatalára és következetes véghezvitelére van szükség. Szívesen megvitatnám ezt olyanokkal, akik jobban értenek gyorsforgalmi hálózatokhoz, terület- és közlekedésfejlesztéshez.
- Moratórium gyorsforgalmi útfejlesztésre: csak az elkezdett projekteket fejezzék be, ezentúl egyelőre csak pontszerű beruházások neuralgikus helyek kezelésére + vidéki úthálózat, vasút átfogó rehabilitációja.
- Ettől függetlenül is követni kellene az alapelvet, hogy adott területen a közösségi közlekedés fejlesztése előzze meg az egyéni közlekedést szolgáló infrastruktúra fejlesztése.
M43 Makó-oh. esetében ezt már lekésték, legfeljebb idővel pótolhatjuk a közösségi közlekedésfejlesztés lemaradását. Vásárosnamény illetve a magyar-ukrán határátmenet esetében nem tudom, pontosan hol tart az ügy, de itt is hamarabb meglehet az autópálya. Kassa esetében fennállna a lehetőség, egyrészt hogy az autópálya-építés elvi döntését legalább magyar oldalon értékeljék át, és hogy a 90-es vasútvonalon az eljutási időt Miskolc és Kassa nagyvárosok között 1 óra alá szorítsák, valamint az ütemes személyvonati közlekedés helyreállításáról gondoskodjanak egy korszerű vasúti kapcsolat értelmében.