Sok apró javulás a távolsági forgalomban, és nagy ugrás a budapesti elővárosi közlekedésben - ez a jövő évi vasúti menetrend. A MÁV-START még hivatalosan nem hozta nyilvánosságra, de egyes szaklapok is beszámoltak már róla, egy honlapon pedig már a teljes jövő évi menetrend letölthető.
Óriási előrelépés a fővárosi elővárosi vonatok terén látszik. Végre valódi S-Bahnként kezdjük használni a Budapest környéki vasutakat. Az óriásit fejlődött nyugati agglomeráció számára például a félóránkénti gyors eljutás a Déli pályaudvarra azt jelenti, hogy az autózás valódi alternatívája lehet a vasút. Itt ráadásul korszerű járművek is közlekednek.
(A fenti és a további képek forrása: dijszabas.uw.hu jövő évi menetrend pdf formátumban.)
A fenti részletből jól látszik, milyen egyenletes és hasznos szerkezet jött létre az 1-es számú vasútvonalon. Betömték a négy órás InterCity lyukat Sopron és Szombathely felé egy 12 10-kor induló új járattal, és hétköznapokon félóránként közlekednek Budaörs, Törökbálint felé a vonatok.
Hasonló S-Bahnná alakulásnak örülhetnek az érdiek is:
A menetrendi részlet jól mutatja, hogy milyen gyorsan és sűrűn közlekednek jövőre a vonatok Százhalombatta felé. Erre az irányra is igaz: ilyen szolgáltatásért már otthon lehet hagyni az autót.
A távolsági forgalomban is sok a fejlődés. Sopron és Szombathely is végre ütemes InterCity kiszolgálást kapott. Egész nap kétóránként járnak a vonatok. Furcsa, hogy pont a fejlett Nyugat-Magyarországon kellett ennyit várni a korszerű vasúti összeköttetésre a fővárossal.
De örülhetnek az elhanyagolt balkáni fővonal mentén élők is. Kiskunhalas felől a sebesvonatok a Keleti pályaudvarra közlekednek. Reméljük a rettenetes állapotú kocsikat is lecserélik.
Megindult egyfajta nagyon kezdetleges S-Bahnná fejlődés a vidéki városok vonzáskörzetében is. Szeged és Békéscsaba között például óránként járnak a vonatok.
A menetrend már szép, kiszámítható, a sebesség még elmegy, a kocsik minősége nem az igazi az alföldi megyeszékhelyek között. A vasút szerepét azonban mindenképpen erősíteni érdemes az ilyen vonalakon, és ezeken a helyeken nem is szabad ennél ritkábban járni. Szeged és Hódmezővásárhely között ebből még egy jó kis tram-train is kisülhet.
A rossz emlékű, vonatkihuzigáló Szabó Pál miniszter hagyatéka is a múlté lesz a 100-as vonalon. Debrecen környékén is kiszámítható módon, óránként, korlátozások nélkül járnak a vonatok, ami az ország legforgalmasabb vasútvonalán azért alapvető elvárás lett volna eddig is.
Ha kíváncsi az idei menetrend értékelésére, itt olvashatja (Sok felsorolt hibát orvosoltak!). A tavalyi menetrendről pedig ezt írtam. A jelek tehát jók, a vasút szerepe apránként erősödni látszik, és a múltbeli problémákat is sikerült kiküszöbölni. Ilyen benzinárak és ilyen menetrendi kínálat mellett jogos elvárás, hogy tovább nőjön az utasok száma. Persze takarítani kell, pontosság kell, korszerű járművek kellenek és itt jön még sok-sok satöbbi.