HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Öltönyösöket a vonatra! - Elegáns magyar vasutat!

2011.11.13. 10:15 vonat blog

Ellentmondásos hét volt ez. Miközben a fejlesztési miniszter megállapodott a repülőtéri gyorsvasút építéséről a kínaiakkal, aközben kiderült, mégsem sűrítik a Budapest környéki elővárosi vonatközlekedést.

Ellentmondásosan alakul tehát egyelőre a magyar vasút sorsa. A fejlesztési miniszter láthatóan szereti a jó vasutat: a kínai szuperexpressz fedélzetén ülve az MTI is lefényképezte, és a fotó bejárta a magyar sajtót.

A reptéri vasút építéséről egyelőre keveset tudni. Abban reménykedjünk, hogy olyan módon épül meg, hogy Kelet-Magyarország felől a távolsági vonatok közvetlenül elérhetik a repülőteret, így természetes módon kapcsolódik majd a fővonalakhoz és a jelenlegi nagy pályaudvarokhoz is. (Erre példa akad például Genfben, Frankfurtban, Lyonban; és ilyen kapcsolat épül Bécsben is.) Egy ilyen kialakítás a fővároshoz közeli vasútvonal szakaszok zsúfoltságát is enyhíteni tudja.

A kínai bejelentéssel egyidőben kiderült, hogy az S-Bahn-szerű, sűrű vonatközlekedést Törökbálint - Bicske - Tatabánya, és Érd - Százhalombatta térségében viszont nem vezetik be most decembertől.

A folyamatok tehát látszólag széttartóak: óriási előrelépés körvonalazódik a reptér felé, és egy tyúklépés maradt el a budai agglomerációban.

Korábban már írtam arról, hogy Budapest számára létszükséglet egy vonzó S-Bahn, és fontos cél, hogy a magyar középosztály minél nagyobb számban utazzon vonaton. A kínai szuperexpressz kocsijában üldögélő öltönyös ember képe ezért lényeges. A miniszter valószínűleg tudja, a vele azonos társadalmi állású emberek milyen vonaton szeretnek utazni. Ha pedig ők szeretik a vonatot, a farmerosoknak is tetszeni fog. Ha Fellegi lépéseket kezdeményez, hogy a magyar vasút (a fővonalakon) a kínai szuperexpresszhez hasonló legyen, megalapozhatja a vasút 21. századát.

Mielőtt még az olvasó nevetni kezdene, csendesen megjegyzem: ha nem utazott még a railjeten, tegye meg. Nem 300 km/h-val száguld, de korszerű, elegáns és csendes vonat. Belvárosból belvárosba visz. És utaznak vele öltönyös üzletemberek. Sokan.

A jelszó tehát lehetne: Elegáns magyar vasutat!

2008-ban írtam a blogon, hogy "a korszerű elővárosi és regionális járművek (Desiro, Talent, Flirt) beszerzése után a MÁV-START-nak már nagyon kellett olyan jármű, amely a távolsági forgalomban is újdonságot jelent, amivel a korszerű vasút bemutatható. Ennek az elvárásnak többé-kevésbé meg tud felelni a 3. generációs IC kocsi. Illetve tudna. Ha lenne belőle elég, és lenne belőle egy teljes sorozat."

Nos, azóta eltelt 3 év, és a magyar vasút kocsiparkja nem javult, csak romlott. Százas nagyságrendben kellene sürgősen a railjettel a versenyt könnyedén felvevő, korszerű kocsikat beszerezni. (Elegáns büfé, látványos dizájn, térképes útvonalkövető monitor, WIFI, kényelmes ülések, kényelmes csomagtárolás - ez kell az öltönyös utasnak.)

Ahol meg vannak jó vonatok (Érd, Bicske felé), ott igenis S-Bahnt kell csinálni belőlük, egész nap legalább félórás követéssel. Mert a rugalmasság elsődleges.

Ekkor lehetne a magyar vasút is sok öltönyös utas szállítója.

(A kép forrása: Fellegi: a kínai bankok vásárolnak magyar államkötvényeket, hirado.hu, 2011. november 11.)

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr63373989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.17. 19:08:46

S-Bahn nem attól S-Bahn, hogy sűrűn jár, hanem a városon belül sok helyen, jól megközelíthető helyeken áll meg, alkalmas városon belüli utazásra.

Jelenleg Kelenföld-Déli közötti szakasz minden, csak nem S-Bahn.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2011.11.18. 21:45:01

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Részben egyetértek. Az S-Bahn szerintem városi és elővárosi rendszer, sűrű vonatközlekedéssel, ütemes menetrenddel, amely alkalmas városon belüli utazásra is. Azt gondolom, hogy a Törökbálinton, Budatétényben vagy Barosstelepen felszállók számára a MÁV-START vonatai gyakorlatilag ugyanazt a szerepet töltik be, mint az RER, a Cercanias vagy az S-Bahn. Persze lehetne jobb is, több közlekedési kapcsolattal, de azt drágább megcsinálni, mint a sűrűbb közlekedést.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.19. 08:39:06

@vonat blog:
Az 'igazi' S-Bahnra van ráhordás. Pont az a lényege, hogy ráhordás-vonat-BKV, ahol a BKV jelenti a busz, villamos, troli kombót. Münchenben ha járok, akkor a z autó-P+R-S-Bahn-gyalog, és mindenhova odaérek átlag 40 perc alatt. Hozzáteszem, majdnem az A99-es autópályakörgyűrű külső oldaláról.

Jelenleg Törökbálint esetén A ráhordás a vasúti megállótól két utcányira haladó buszban merül ki, bár ott most valaki felébredt, arrébb rakják vmh-t, és lehet majd ráhordani.

No de onnantól kezdve csak Budaörs-Kelenföld-Déli, ahol megáll. Budaörs vasútállomása munkába ingázó személyforgalomra alkalmatlan, Kelenföldön az átszállás rengeteg időt vesz el, ahogy a Déliben is. Ráadásul egy valódi S-Bahn megállna az alagút előtt, a Villányi úton.

Anélkül, hogy tovább példálóznék: A budapesti elővárosi vasút messze van az S-Bahntól, S-bahnt építeni csak átgondoltan, többi közlekedési módot hozzáigazítva lehet. Remek példa a félmegoldásokra a budafoki P+R, amit kicsit bonyolult elhagyni, de legalább már van.

Egy valódi S-Bahnra emlékszem, amikor az esztergomi vonatok bejártak a Margit hídhoz.
Azokat leszámítva, akik Újpestre mentek, szinte mindenkinek jobb volt.