HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Menetrendváltás Széllel szemben

2011.12.28. 22:58 vonat blog

Vajon mit jelentenek a Széll Kálmán tervben szereplő mondatok? Ne feledjük, a tervben ez állt:

(...) meg kell szüntetni a közösségi közlekedés szolgáltatását végző gazdasági társaságok párhuzamosságát.
Mivel az átszervezés és az integráció komoly megtakarításokkal jár majd, csökkenni fog a teljes árú menetjegyek ára. (...)

Forrás: Széll Kálmán terv, kormany.hu (dátum nélkül)

Lehet, hogy a fenti idézet a társaságok belső szerkezetének párhuzamosságára, és nem az útvonalak párhuzamosságára vonatkozott. Most azonban koncentráljunk az útvonalakra.

Az iho.hu részletes cikkben mutatja be az új autóbuszmenetrendet. Nézzük ez alapján, hogyan fejlődött a távolsági buszforgalom:

1. Új autópályás gyorsjárat indult Budapest és Kecskemét között, ahol óránként jár a vonat.

2. Új, versenyképesebb menetrendet vezettek be az 51-es és 55-ös főúton, és számos kapcsolódó útvonalon. Békéscsabától Zalaegerszegig terjednek a módosítások. A menetrendi rendszer ütemes jellegű, több helyen gyorsabb kapcsolatokat nyújt, például Szeged - Pécs között a Bátaszék - Pécs közötti új autópályán mennek a járatok. Az új buszos rendszer azonban sehol, semmilyen módon nem kapcsolódik a vasúthoz, pedig számos helyen adódna logikus átszállási pont, amely megsokszorozná az eljutási lehetőségeket.

3. Új vonalat létesítettek, ezzel tovább javítanak a Kaposvár és Budapest közötti buszos eljutási lehetőségeken, holott ezen az útirányon a vasúté kellene legyen az elsőség. A buszjárat kihasználja azt a lehetőséget, hogy vasárnap este nem tudnak igazán gyors közvetlen vonatot indítani Kaposvárról Budapestre.

Egy vonatos blogban talán meglepő, de azt örömtelinek tartom, hogy a Nagykanizsa - Budapest autópályás gyorsjáratok menetideje csökken. A vasúti pálya rossz állapota és egyvágányúsága miatt Nagykanizsa és Budapest között jelenleg nem tud a vonat megfelelő menetidőt produkálni. Ezen az útvonalon egyelőre ez a munkamegosztás célszerű: a busz Nagykanizsa és Budapest között végig az autópályán megy, a vonat pedig a Balaton menti településeket szolgálja ki.

A jó vonat-busz munkamegosztás azonban országosan továbbra is nagyon hiányzik. Annak örülnék, ha a buszos cégek az olyan útvonalakra koncentrálnának, ahol nincs vasút. Például a Debrecen - Békéscsaba vagy a Szeged - Pécs útvonalakon a buszé lehet a főszerep. Nagyon nagy szükség lenne a különálló rendszerek egymáshoz kapcsolására, az átszállási kapcsolatok kiépítésére. Szeretném egyszer úgy körbeutazni az országot, hogy Záhonytól Debrecenig vonattal megyek, onnan Békéscsabára busszal, majd Szegedig megint vonattal, onnan Pécsig busszal. Pécstől Sopronba vonattal szeretnék továbbhaladni.

Erről a témáról már rengeteget írtam korábban, csak néhány példa:

Távolsági busz vagy vonat legyen?

Csata vagy reform?

Busz-vonat verseny közpénzből

Kifordított közlekedés: falujáró vonat, expressz busz

Egy (1) buszjárat elesett a kemény harcban

A fenti bejegyzésekből is kitűnik, a busz és vonatjáratok összehangolása óriási munka, mely nagyon sok érdeket sért. Az állam által fenntartott párhozamos rendszerek átszervezése azonban nem elkerülhető.

2 komment

Címkék: pécs baja menetrend költségvetés békéscsaba ütemes megrendelő autóbusz közszolgáltatás gazdaságosság párhuzamosság

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr753503014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2011.12.30. 11:44:35

Még jó, hogy Volánék "kihasználják" a lehetőséget Kaposvárott, hátha ettől a két vasárnapi gyorsbusztól legalább akad mindenkinek ülőhelye a vonaton.
Pedig ha rendesen meg lenne oldva az ütemes menetrend mindenhol, a vasút már most tudná biztosítani a 2:50 menetidőt egész nap. Ehhez még Dombóváron a forgalom megfelelő hozzáállása sem ártana, nem beszélve a 40-41. pályaállapotai kezeléséről.

Azt viszont megbocsáthatatlan bűnnek tartom, hogy a távolsági buszforgalmat ütemesítik úgy, hogy nem hozzák létre az intermodális pókokat!

A másik, hogy Volánék simán megkapják egész napon az órás ütemet, miközben vasútnál számos vonalon még mindig fennáll az a rémes állapot, hogy 1 azaz egy vonal ki van húzva az ütemből, vagy pedig valamiféle hibrid rendszer, délután óránkénti, délelőtt-este kétóránkénti közlekedés. Ez azzal jár, hogy feleslegesen vesztegelnek a vonatszerelvények; annyi "haszna" van ennek az agyrémnek, hogy az irreálisan magas infrastruktúrahasználati dijakból a Startnak kevesebbet kell befizetnie. Ha ragaszkodnak ehhez a keresztfinanszírozás típusú díjrendszerhez, finanszírozza hát az állam a pályavasutat a pályadíjon keresztül. Ennél jobb lenne egy reális díjszabászat bevezetése, beleértve olyan határköltség alapú tételek, melyek a tényleges költségszerkezetet tükrözve, kedveznek az ütemes menetrend maradéktalan megvalósulásának.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.01.06. 01:22:13

Új autópályás gyorsjárat indult Budapest és Kecskemét között, ahol óránként jár a vonat.

A buszok egyharmada közlekedik mindössze Bp-Kecskemét viszonylatban, a többi ind túlmegy Kecskeméten, jellemzően vasúttalan irányokba.

A Bp-Kecskemét között közlekedők jó része nem jár mindennap, valamint azt s látni kell, hogy pár darab közülük csak azért jár, hogy ne üresen menjen, mivel a visszairányba esetleg szükség van rá mentesítőként.