HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Nincs vasútbezárás, Völner hangol, Némethné hallgat, Orbán újra bicskázik

2012.03.10. 00:09 vonat blog

Szó sincs vasúti vonalbezárásról, az április 15-i menetrendváltozásban összehangolják a közösségi közlekedést, kiszűrik a párhuzamosságokat, az utaslétszámhoz igazítják a járatokat, hatékonyabban használják fel a közpénzeket – hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken Budapesten.

Forrás: Nem zárnak be vasútvonalakat, in: mno.hu, 2012. március 9.

Nos, akkor tehát megszüntetik a párhuzamosságokat. Rendben. Kezdhetik! Csorna és Győr közé 72 találatot ad mára az autóbuszos menetrendi kereső. Völner Úr azt mondta ma, hogy ahol jó a vasút, ott megszűnik a buszközlekedés. 

Völner Pál a hatékonyabb forrásfelhasználással kapcsolatban példaként említette, hogy Győr és Budapest között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.

Forrás: Nem zárnak be vasútvonalakat, in: mno.hu, 2012. március 9.

Nos, jelzem, Csorna és Győr között is kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott sincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.

Tisztelt Államtitkár Úr! Ingyenes tanácsadóként fogadjon el még néhány tippet a fenti gondolatmenete folytatásaként.

  • Zalaegerszeg és Zalalövő között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
  • Kecskemét és Cegléd között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
  • Miskolc és Encs között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
  • Kiskunmajsa és Kiskunfélegyháza között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
  • Debrecen és Hajdúszoboszló között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni. (Itt amúgy naponta 57 buszjáratot listáz a kereső.)

És így tovább, sorolhatnám jó sokáig. Ezeken a vasútvonalakon a vonat sokkal gyorsabb a busznál. De számos olyan vonal van, ahol csak kicsit gyorsabb, vagy nem lassabb. Barcs és Szigetvár között a vonat és a busz menetideje gyakorlatilag azonos. Itt hogyan kell megszüntetni a párhuzamosságot?

Az állítólagos Völner-féle párhuzamosság felszámolással az a baj, hogy valójában (gyanúm szerint) nem egy egységes buszos-vonatos rendszer (ITF) létrehozása a cél, hanem csak járatokat szednek ki innen-onnan. A párhuzamosság felszámolása valójában sziszifuszi szakmai munka, melynek a legalapvetőbb feltétele sem adott: nincs busz-vonat közös bérlet.

Csak érdekesség, kis kitérő. A mostani fűnyírással ellentétes dolgokról nyilatkozott korábban az akkori fejlesztési miniszter.

(...) a szárnyvonal-bezárási politika, ami az elmúlt három évben érvényesült, messze nem hozta azt a megtakarítást, ami ellensúlyozta volna a társadalmi károkat, összegszerűen a MÁV éves költségvetésének 1 százalékát sem éri el ez az összeg. (...)

Forrás: Százmilliárdos átcsoportosításra készül a kormány, index.hu, 2010. jún. 21.

Hogy a mostani fejlesztési miniszer mit gondol, nem tudjuk, mert ő egyelőre e témáról nem beszélt. Szólt viszont a miniszterelnök, akinek beleszorult a bicskája a MÁV-ba. Ezek legalább őszinte szavak. Kérdés, a most bejelentett járatritkítást is a sikertelenség részének tekinti a miniszterelnök, vagy ez már szerinte a vasútreform, a jövő útja?

Utóirat:

A fenti poszt csak egy problémára koncentrál, a párhuzamosságok rossz, nem rendszerszemléletű felszámolására. De ez a járatritkítás más szempontból is értelmetlen. Elsősorban azért, mert a változóköltségeket veszi elsősorban célba. Ezzel még a MÁV első embere is egyetért. Megismétlem: az állandóköltségek az ágazatban nagyon magasak. Ebből illene okosabb következtetéseket levonni, mint amit most megtettek. A megszűnő vonatok listája egyébként a RegionalBahn blogon olvasható.

Ismét beteszem, mert fontosnak tartom, hogy az alábbi honlapok tartalmaznak további részleteket (rövid járatritkítási / vonatkilométercsökkentési körkép):

1. Hova megy ez a vonat? blog: "pusztán vonatkilométer alapján döntést hozni teljesítményről komoly szakmai ismerethiányra utal"

2. itf.hu honlap:"fűnyíróelv szerinti járattörlések végrehajtásával (...) valódi költségcsökkentés helyett (...) súlyos károkat és további hatékonyságromlást okoznak."

3. Regionalbahn blog: "a felülről jövő alapelvárás a szóbeszéd szerint 8%-os költségcsökkentés volt. Ezt valahol a minisztériumi középrétegekben sikerült vonatkilométerre lefordítani"

4. VEKE a Facebookon: "Úgy szól a mondás, kétszer nem lehet ugyanabba a folyóba lépni. Az illetékes minisztériumnak úgy néz ki, mégis sikerülni fog. (...) nem kíváncsiak az észérvekre."

5. Vasúti Tour de Hongrie honlap: "ez teljesen ellentétes a korszerű közlekedésszervezéssel és a megcélzandó integrált ütemes menetrenddel"

Az egész MÁV-os vergődésről tanulságos összeállítást közöl a hvg.hu.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr94300910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.11. 10:57:36

Kecskemét és Cegléd között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.

Az gondolom megvan, hogy az ott közlekedő busz párszor gyakrabban áll meg, mint a vonat, és ég és föld a kettő.

Persze ha megszűnik a közvetlen busz, akkor lehet kimenni a Ceglédi állomásra, ott várni a vonatot, majd a kecskeméti állomásról lehet buszozni az uticélig.

0,0 Kecskemét, Daimler 1. kapu
2,1 Aranykalász Tsz.
5,7 Kecskemét, aut. áll.
6,5 Kecskemét, BARNEVÁLL.
8,4 Kecskemét, METRO
10,2 Kecskemét, Gyökér u.
10,7 Kecskemét, Béke Tsz.
11,1 Kecskemét, burgonyatároló
11,9 Kecskemét, Katonatelep
14,4 ÁG. Kertészet
15,4 Dózsa major
16,1 ÁG. Fekete üe.
19,5 Nagykőrös, tüzérlaktanya
20,2 Nagykőrös, Kálvin tér
20,9 Nagykőrös, Szabadság tér
20,9 Nagykőrös, Szabadság tér
21,6 Nagykőrös, strandfürdő
22,2 Nagykőrös, Hotel Cifra
22,8 Nagykőrös, BONDUELLE K.gyár
23,8 Nagykőrös, zártkertek
25,2 Gál kastély
27,2 Csemői bekötő út
28,2 Hosszúdűlő
29,4 0,0 Nyársapáti elág.
0,7 Nyársapát, iskola
1,4 Nyársapát, kh. bej.út
2,4 Nyársapát, aut.ford.
1,4 Nyársapát, kh. bej.út
0,7 Nyársapát, iskola
29,4 0,0 Nyársapáti elág.
31,1 Hargita vendéglő
31,9 Kapás dűlő
32,8 441–es sz. út, ált. isk.
33,4 Vett út
34,8 Cegléd, VOLÁNBUSZ telep
35,1 Cegléd, köztemető
35,5 Cegléd, Vásár tér
36,2 Cegléd, Ruhagyár
36,7 Cegléd, Síp u.
37,3 Cegléd, posta
37,3 Cegléd, posta
38,1 Cegléd, Gimnázium u.
38,9 Cegléd, aut. áll.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2012.03.11. 14:01:20

Ami engem sokkolt, az a pénteki tálalás volt. Ennyire azért mégsem lehetnek félre tájékoztatva, eltévedve... Tényleg ugyanarról a vasútról beszélünk? (Vagy bennünk lenne a hiba?)
Azért kissé keményebben fogalmaztam a fent linkelt honlapon és a blogbejegyzésben:
tourhongrie.blog.hu/2012/03/10/mvm_magyar_allami_muzeumvasutak

Még mindig azon vagyok, meg kéne próbálni, szót érteni velük, semlegesíteni kártevő csótányok befolyását.

fidesz = házmesterek pártja 2012.03.11. 14:40:25

@újember: kikkel kellene szót érteni? A narancsba öltözött rákosista csőcselékkel? Ugyan, hol élsz te?

frikazojd · http://kocs.ma 2012.03.11. 14:54:29

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: agree, sok vasútállomás kint van a g*cibe, pl. Szarvason is, a vasút a város túlszélén van, a buszok meg középen állnak meg. Nem mindegy.

flippant 2012.03.11. 15:41:52

Köszönjük fülkeforradalmárok!
Ezek sokkal veszélyesebbek és gázosabbak mint a bolsevikok (azok legalább nyíltan felvállalták nemzetellenességüket - de ezek azt álcázzák egy jobboldali nemzeti mázzal).

2 hét és rend
1 milla új munkahely
a tolvaj bolsevikok elszámoltatása
rendrakás
nem lesz tandíj
nem szüntetjük meg a vasútat

Csak azon imádkozzunk, hogy aZorbáni megszorítások a narancsos majmokat érintsék akik ezekre szavaztak! KAPJÁK AZT JUTALMUL A LIBERÁLIS FIDESZESEK AMIT A NEMZETI OLDAL BÜNTETÉSÜL!

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.11. 15:50:41

Ugye emlékszik mindenki, hogy tavaly telt le az Orbán által kiadott határidő a MÁV és a Volán (+esetleg BKV) közös holdingba szervezésére? Akkor lehetne közös bérlet, elindulhatna az összehangolt közlekedéshez létfontosságú utasszámlásás és még akár értelmesen lehetne megszüntetni a párhuzamos járatokat.

Ehhez képest a valóság az, hogy még mindig csak a maszatolás megy a reformok helyett. Nincs holding, a regisztrációs jegy megszűnésével az eddigi utasszámlálási adatok is eltűntek, továbbra is csak becslések vannak arról, hogy az utasok 80-85%-a valamilyen kedvezménnyel vagy ingyen utazik. És persze a vasutasok családja kapja az ingyenes utazást

...elmúlik... 2012.03.11. 16:03:51

@online távmunkás: "Ehhez képest a valóság az, hogy még mindig csak a maszatolás megy a reformok helyett."

Ez a lényeg. Tökéletesen egyetértek.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2012.03.12. 07:13:41

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Természetesen, tudom. Ez csak illusztráció volt, jelezve, hogy a párhuzamosság megszüntetésére vonatkozó érvelés túlzottan egyszerűsítő. A párhuzamosság felszámolása valójában sziszifuszi szakmai munka - írtam a posztban is. Első vitapont lehet, hogy mi az a párhuzamosság. Nagyon nehezen meghatározható, és a gyakorlatban alig lehet párhuzamosságot találni, ha nagyon szigorúan fogalmazzuk meg. Az ok általában az, hogy a buszok sokkal több helyen állnak meg, mint a vasút, be tudnak térni egyes helyekre. A vasútnak ezért érdemes a nagyobb utasforgalmú helyekre koncentrálnia, a buszoknak pedig ezt kiegészítő funkciót célszerű adni.

Budapest, aut. ford. 2012.03.14. 08:24:13

Vigyázat!
A párhuzamosságokat nem térkép alapján kell megítélni. Az írásban hozott példáid elgondolkodtatóak, de némi helyismerettel lehet, hogy szétszedhetők. Arról, hogy a párhuzamosságok megítélésében mekkora szerepe van a vasút- és az autóbuszállomás településen belüli elhelyezkedésének: itt írunk: hovamegyavonat.blog.hu/2012/03/12/tavol_a_vasuttol#more4102578

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2012.03.16. 18:53:12

@Budapest, aut. ford.: Tudom, hogy szétszedhetőek a példák. Tudom azt is, hogy a párhuzamosságok felszámolásával nagyon sok utas rosszabbul járna, mert a közelében lévő megálló kiszolgálása megszűnik. A jelenlegi rendszer azonban nem igazán tűnik fenntarthatónak. A közelmúlt kormányai azonban nem rendszerszerűen próbáltak csökkenteni a működtetés költségein.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.16. 21:25:57

@vonat blog:

Némely példa a párhuzamosságra, amiket időnként felhozol, olyan szinten van, mintha a Moszkva tér és a Móricz Zsigmond kőrtér viszonylatában hasonlítanád a 6-os és 61-es villamosokat.

Ha a vonat Budapestről Győrbe a 130 kilométert 45 perc alatt teszi meg, akkor a párhuzamosság, a pályás expresszjárat, aminek a menetideje másfél óra, magától megszűnik.