HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Drága nyugat, olcsó kelet?

2012.09.11. 23:02 vonat blog

Aszú vagy Iseum? Tokaj vagy Szombathely? Ön hová szeretne utazni? Ha számít az ár, biztosan csak Tokajba.

Budapestről Szombathelyre 5100 forint az útiköltség Győrön át InterCityvel, a megtett út 234 kilométer, 2 óra 51 perc alatt ér oda a vonat. Tokajba 4305 forint az útiköltség Miskolcon át InterCityvel, a megtett út 238 kilométer, 2 óra 38 perc alatt ér oda a vonat. Tokajban kitűnőek a borok, hajózhat a folyókon, és majdnem 800 forint az árkülönbség. De miért?

tokaj.jpg

Nos, mielőtt bepakolnánk a hátizsákot, jöjjön a megfejtés. Miért is olcsóbb Tokaj?szhely tokaj_1.JPG

A fenti képkivágások a máv-start.hu-ról készültek. Szombathely azért drágább, mert két vasúttársaságra külön-külön kell fizetni. Az oknak tehát égtájhoz nincs köze.

Nem ez persze az egyetlen külön fizetős eset, nem csak a MÁV-ra és a GYSEV-re kell külön jegyet venni. Ha valaki Miskolcról megy Cinkotára, átszállhat Gödöllőn egyik vonatról a másikra: a MÁV síneken és a HÉV síneken is vonatok járnak, mégis teljesen külön számolják rá a jegyet. De külön jegy kell a 6-os és a 2-es villamosra is. A BKV vonaljegyet ad: ha valaki átszáll egyik villamosról a másikra, új jegyet kell lyukasztani, akkor is, ha mindkét járaton csak 2-3 megállót megy az utas. Ha marad ugyanazon a kocsin, végigutazhat sok-sok kilométert ugyanazon a vonalon. Hosszabb, kényelmesebb utazás - olcsóbban.

A jegyárakat nálunk egyelőre nem az utas szempontjából állapítják meg, nem halad az egyszerűsítés felé a rendszer. Nincs tarifaszövetség, nem lehet egyben megvenni a jegyet több közlekedési eszközre. Ha pedig valaki naponta bejár Rakamazról Tokajba vagy Kőszegről Szombathelyre, dönteni kell: vagy vonatra vagy buszra vehet bérletet.

Nem jó ez így, és évek óta alig halad előre a jegyek, jegyrendszerek ügye. Egy pohár tokaji feledteti a bút, de legjobb lenne, ha ez a díjszámítás ugyanúgy a közlekedés múltbéli emléke lehetne, mint a borostyánkőút.

(A kép forrása: tokaj.hu)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr924771147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.