HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Innen szép nyerni - busz nélküli vasút

2013.01.01. 20:01 vonat blog

eger.JPGHiába jár gyorsabban Eger és Budapest között decembertől a vonat, ha az egri állomásra csak biciklivel vagy taxival ("apataxival" vagy fizetőssel) lehet jól eljutni. Még gyalog sem igazán jól, hiszen egy hátsó kijárat felé kell bukdácsolni annak, aki a legrövidebb úton szeretne a városközpont felé indulni. A vasút csak egy komplex közlekedési hálózat gerince tud lenni, de az embereket az úticél ajtajáig más eszközzel kell eljuttatni.
Innen szép nyerni. A vasút a saját problémáival is küzd, de a környezet sem segíti igazán. Áttörést így nem lehet elérni, hiába lett jobb a szolgáltatás. Az egri vonat már nyugat-európai mércével is megfelelő. Ha valaki bortúrára vinne külföldi vendégeket, nem kell szégyenkeznie.

(A vasúton belüli, "saját" problémák önmagukban is ijesztőek tudnak lenni. Egy apró, sárga táblára hívom fel a figyelmet a kép bal szélén. Az 1-es szám azt jelenti, hogy az IC 10 km/h-s sebességgel száguldhat be Eger állomásra. Na, szóval, innen szép nyerni.)

Eger esetében furcsa verseny alakult ki az elmúlt években. A főváros és a megyeszékhely között járó közvetlen vonat sok helyen állt meg, a (leggyorsabb fajta, óránkénti expressz) busz meg sehol. Most a vasút újra felgyorsult (a 10 km/h-s száguldás csak a történet vége, a Keletitől Egerig egész elfogadható sebességgel közlekedik.) A versenyhátrány azonban még bőven megvan. Ott kezdődik, hogy az összes csatlakozó helyközi busz persze csak a buszállomásra megy. A vasútállomást hébe-hóba érinti egy-egy helyi járat, amelyek nem csatlakoznak a vonathoz. Ha valaki reggel hétkor elindul a Keletiből, 8:50-re ér Egerbe, de az állomásról a helyi busz majd csak 9:30-kor indul. A jegy 350 forint (csak a sofőrnél váltható; az olcsóbb fajta jegy, az előreváltott a vasútállomáson nem kapható, a Volán amúgy 255 forintért adja pénztáraiban).

Az egyetlen egri vasúti csatlakozást, a Szalajka-völgy felé menő vonatot brutálisan megritkították.Hétvégén egy nap egyetlen egy vonat indul Egerből Szilvásváradra. Igazi továbbutazási lehetőséget tehát a buszok jelentenének.

Eddig tartott a bajok sorolása. A mai lecke vagy bölcsesség vagy tanulság az, hogy a vonat igazából buszcsatlakozással és egységes jegyrendszerrel életképes. A rendszer úgy is működhetne, hogy a helyi vagy helyközi buszra és a vonatra egyszerre meg lehetne venni a jegyet. A helyközi csatlakozások az állomástól indulnának. (Ráadásul ez még úgy is lehetne, hogy a szilvásváradi vonal az Eger környéki közlekedési rendszer részeként működne, egyeztetett menetrenddel. Akinek Eger és Bélapátfalva közötti bérlete van, mehetne vonattal vagy busszal.)

Mindebben semmi újdonság nincs. Külföldi példa bőven van, a szaktárca két államtitkára pedig már 2010-ben ezt sürgette. Idézet a Nemzeti vasúti kerekasztal című rendezvényről:

Fónagy János parlamenti államtitkár (...) kiemelt fontosságú ügyként kezelte az összehangolt (busz és vasúti) menetrend kérdését, az átjárhatóság megteremtését (egységes tarifarendszerrel) és a fejlesztések hálózati szemléletű kezelését.

Forrás: Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal, iho.hu, 2010. szeptember 15.

Völner Pál államtitkár szerint

(...) a busznak (...) a vasútra való ráhordásban lesz nagy szerepe. Ezt jelenti a közösségi közlekedés összehangolása.

Forrás: "Ahová vonat jár, a buszt nem támogatja majd az állam", hirszerzo.hu, 2010. 07. 27.

Ha Egerszalókon szeretnék fürdeni, akkor a hét órakor a Keletiből induló vonathoz 9-kor csatlakozna a busz, amely kb. negyedóra múlva már ott is van a fürdőnél. Jelenleg a helyközi buszhoz kb. egy kilométert kell gyalogolni, így csak a következő járatot lehet elérni (75 perccel később) a turisták számára bizonyára könnyen megtalálható "Eger, Koháry út 35." nevű megállóhelyen.

U. i.: Ugyanez a téma egy másik várost példának hozva már szerepelt itt. A tavaszi járatritkítások kapcsán a buszcsatlakozások hiányát már emlegettem egy szegedi konkrét esetet bemutatva. 2010-ben így írt e blog a teendőkről.

(A kép forrása: hirado.hu, MTV Híradó, 2012. december 9., 19:30)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr484958211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.