HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Árral szemben

2013.02.10. 15:46 vonat blog

Áremelések sorozata zajlik. Először csöndben megszűntek a virtuális kilométerek, majd jött a hír, hogy drágul a helyjegy, most meg már azt rebesgetik, hogy a gyorsvonatokra is bevezetik a (korábban IC-pótjegynek hívott) felárat.

Ezek az árpolitikai lépések szisztematikusan őrlik fel a távolsági vasúti közlekedés versenyelőnyét. A virtuális kilométerszámítás akkor jött jól, amikor a vasútnál rövidebb távú közúti eljutással kell versenyezni. Ezt most egy mozdulattal eltörölték, így számtalan helyen kell a vasúton tetemes kerülőutat kifizetni (pl. Vésztő és Békéscsaba között), máshol a vasút épp egy díjövezettel nagyobba kerül a busznál (pl. Zalalövő és Zalaegerszeg).

Távolsági forgalomban azonos szintre hozták a buszos és a vonatos kilométereket. Ez lehetne akár fair play is, de sajnos egy újabb intézkedés nyomán a csak a vasúton alkalmazott helyjegyek ára drámaian megnő márciustól. (Budapest és Baja között például hiába azonos a busz és a vonat kilométere, ha a pécsi IC-n, amelyről a bajai InterRégióra át kell szállni, 300 forint a helyjegy és még 150 forint a kiegészítő jegy. Eközben a Kalocsán át közlekedő közvetlen buszokra ilyet nem kell fizetni.)

A legnagyobb csapást azonban az jelentené, ha tényleg kiegészítő jegyet kellene fizetni egy szép forró nyári napon, a zalaegerszegi gyorsvonat műbőrüléséhez ragadva, miközben az M7-esen csendesen száguldó volános luxusbusz ugyanezért az árért hűtött, kényelmes környezetet is ad.

Három olyan árpolitikai lépés ez gyors egymásutánjában, amely az eddigi félelmekkel ellentétben nem a mellékvonalakon, hanem a fővonalakon veszélyezteti a vasút helyzetét. Miért jó, ha a fejlődési pályára állt vasutat elmossa az ár?

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr405072736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2013.02.10. 17:48:54

Tekintve, hogy valamilyen formában mindenképp van valami árkiegészítés a közösségi közlekedésen, tök felesleges számolgatni méter pontossággal. Az utas el akar menni A pontból B pontba, a "kirándulók" aránya viszonylag kevés, tehát kimondhatjuk, hogy úgyis az időben legrövidebb úton fognak menni, legalábbis hasonló színvonal esetén. A rendszerszintű párhuzamosságokat meg kell szüntetni, az pazarlás (tehát ettől még maradhat mondjuk Budapest és Békéscsaba között vonat is és busz is, ha közben más-más regionális forgalmat szolgálnak ki) ami meg marad, annál a jegyár az legyen egyszerű. Tudjuk a megállók pontos koordinátáit, innentől bármelyik akár járműre telepített, vagy jegyvizsgálónál lévő pénztárgép nagyon egyszerűen tud légvonalban km-t számolni két tetszőleges megálló közé. Mivel az állam úgyis rak bele pénzt, legyen ez a díjszabási távolság és csókolom.

7tom 2013.02.11. 21:49:29

Nyilván ki akarják szervezni a Volánok járatait magánkezekbe, és kell az utas.