HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Áremelés okos(b)an

2013.02.24. 12:12 vonat blog

Az index.hu vasutas fórumain és a vasutas blogokon terjedő nézet szerint a minisztérium áremelést akar a közlekedésben meg nem is. (lásd: lent, az apróbetűs résznél)

Bevételt csinálni több módon lehet: 

1. Alap okosság, hogy árat emelni ott lehet hatékonyan, ahol a fogyasztók nem tudnak tömegesen más módon közlekedni, így túlnyomórészt kifizetik a megemelt árat. A szimpla áremelés nagyon kockázatos módszer, mert mindig ott a fenyegetés, hogy "elvész" egy csomó utas: bliccelni kezd, ritkábban utazik, telekocsizik és mindenki mérgelődik. Az ilyen áremelést finoman, patikamérlegen adagolva kell elvégezni. Elvileg a piaci fogadtatását kutatni kellene, hogy az optimális mérték belőhető legyen (legnagyobb bevétel). 

2. Az emberek egy része hajlandó többet fizetni azért, ami szerinte jó. Az azonban szintén patikamérlegen mérendő, hogy kik, miért és mennyit. Kérdés: adható-e olyan "jó", amiért fizetnének. Nehéz feladat.

3. Új utasokat kell toborozni, akik jelenleg nem utaznak. Ehhez újszerű közlekedési rendszerek (pl. jobb buszcsatlakozások, egyes térségeket versenyképesebben kiszolgáló járatok), vagy korszerűbb eszközök kellenek... VAGY ... ... ... - - - - árcsökkentés. Aki repülőjegyet vagy hajóutat foglal, tudja, számos közlekedési társaság képes célzott árcsökkentéssel több bevételt elérni. Ehhez nyilván a forgalom élénkítése szükséges. Az autóval utazó, de kispénzű rétegeket lehet itthon ilyen módon megcélozni. Persze az árcsökkentés "kidekázása" itt is nehéz feladat, kutatások alapján lehet belőni. A magas benzinár miatt szentségelő autósok kis hányada elsősorban jó vasútra váltana, de a csökkentésnek a teljes buszos-vonatos rendszerre célszerű kiterjednie, hiszen épp vidéken sok a kispénzű autós.

4. Egyes kedvezményeket vissza kell vonni. Nos, ezt a manapság aligha reális elképzelni, úgyhogy hagyjuk is. Ennek egy könnyített változata az, ha a felárakat emelik vagy új felárakat vezetnek be. Utóbbi eszköz visszafogott, az ár-érték arányt követő alkalmazásával elvileg be lehet vonni a most nem fizetőket is a rendszerbe, de ez csak pótmegoldás, és kétélű fegyver lehet, mert a jegyet váltó utasokra is hat (lásd: 1. pont).

A magyar közösségi közlekedési rendszer árazása inkább a múlt intézkedéseinek gyűjteménye, mint átgondolt, rugalmas rendszer. Egy ilyen rendszerbe belenyúlni óvatosan célszerű. Az összes áremelés patikamérlegen mérendő, és a teljes közlekedési rendszer szintjén vizsgálandó. Az eddigi lépések a közúti és vasúti ágazatra eltérően hatottak (lásd: apróbetűs rész), az árazást pedig egyre kevesebben látják át.

Alapszabály, hogy az árnak a minőséget kell tükröznie a fogyasztó ár-érték mérlegelésének megfelelően. Ennek igaznak kell lennie a párhuzamos busz és vasúti eljutások esetében. Figyelembe kellene venni azt is, hogy a távolsági járatok sokszor nagyon fontos elővárosi funkciókkal rendelkeznek. Egy általános felár bevezetése e szegmensben nagyon komoly negatív hatással járhat. 

Kérdés, patikamérleggel, vagy durvább eszközzel dolgoznak a döntések meghozói.

A végén jöjjön egy apróbetűs rész a részletekről: "Legalább annyira volt ez a MÁV-Start önálló akarata, mint a járatritkítások, vonalbezárások. Nyugodj meg, hogy ez is minisztériumi, RKI-s nyomásra született" - írta István Gyuri a 396522-es számú hozzászólásában a VASÚTMÁNIÁSOK IDE, VONATBUZULLS topikban. Egy szakmai blogbejegyzés szerint "a megrendelő szervezetek egyértelműen a drágítás mellett tették le a voksukat, a várt többletbevételeket illetően. Bár tudjuk, hivatalosan nincs jegyáremelés, az ország finanszírozási helyzete azonban érzékelteti hatását, s elvárás a bevételek növelése".

No, akkor helyzet van. Ha e két forrásnak hiszünk, bevételt kell csinálni. Az eddig látott módok azért nem célravezetőek, mert továbbra sem egy egységes közlekedési rendszer szellemében születtek. A kanyargósabb vasutat virtuálisan lerövidítő képzett díjszámítás eltörlése elsősorban a busz felé tereli az utasokat. Ahol van párhuzamos busz, ott a helyjegy árának jelentős emelése is a buszozásra ösztönöz, mert helyjegyet egyetlen buszos társaság sem alkalmaz. A buszos felár sem rendszerszerű, a regionális utazásokat is sújtja helyenként.

Az áremeléseknél kiütközik az a probléma, amelyről erről a blogon már sokszor írtunk - elsősorban a menetrend kapcsán. Amíg a buszok és a vonatok nincsenek egy országosan egységes hálózatba foglalva, addig kényszerűen versengenek a zsírosabb útvonalakért. Ez a verseny árpolitikai ügyekben hol így, hol úgy alakul. Íme egy kis áttekintés:

A vonat sokáig hagyományosan olcsóbb volt a busznál, majd Kóka János minisztersége idején egy szintre emelték a díjakat. Az autópálya építések hatására expressz buszok sokasága indult, és legtöbbször rövidebb idő alatt, kevesebb kilométert befutva, azaz olcsóbb jeggyel tette meg a távot, mint a vonat. Ez a helyzet legjobban Zalaegerszeg, Szekszárd, Szeged, Kecskemét, Nyíregyháza és Eger fővárosi kapcsolata esetében feltűnő.

Hasonló helyzet, más léptékben a regionális forgalomban is kialakult, erre tipikus példa Baja esete, ahol a kanyargós, de gyors 154-es vonal miatt a megye szinten minden részére drága lenne a vonat, ezért volt érvényben egy csomó virtuális kilométer. Ezeket azonban eltörölték, vagy jelentősen csökkentették. A legbosszantóbb az "ősi" virtuális távolságszámítás, a balassagyarmati eltörlése.

2012-ben először az autópályás buszok egy részét felárazták, a vasút javára billetve bizonyos helyeken az egyensúlyt. Nemrég azonban olyan intézkedéseket (helyjegy ár emelése) vezettek be, amelyek párhuzamos közlekedés esetén a busznak jobbak. (Hatás - ellenhatás.) A vasúti utasszám csökkenése azonban nyilván nem érdeke a minisztériumnak sem. Újabb emelés jön, ezúttal a buszoknál: hatóköre nem egyértelmű, a buszos felár immár regionális eljutásokat is érint. Ez néhány helyen ismét a vasút javára billenti a mérleget. Egész addig, amíg a 30-40 éves gyorsvonati kocsikra esetleg be nem vezetik ugyanezt.

67 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr985101237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Makkasz 2013.02.24. 23:28:22

A MÁV-ot a lehető legsürgősebben el kell adni, minimális kötelezettséggel (járatok) az esetleges vevőre nézve.

A vasúti személyszállítás a 400*300 km-es országban értelmetlen, főleg évi 270 mrd-ért.

forgalomkorlatozas · http://forgalomkorlatozas.blog.hu/ 2013.02.25. 00:06:01

Magánkézben lévő közlekedési vállalatok egymással versengve olcsóbb és piacképesebb (jobb) szolgáltatást tudnának nyújtani, és mindezt nyereségesen.

ombie 2013.02.25. 00:25:55

@forgalomkorlatozas: ebből az lenne, hogy több száz faluban teljesen megszűnne a közlekedés, mert nem éri meg. Amúgy valószínűleg aszfaltozni se éri meg oda az utat szóval hagyjuk a picsába az egészet.

Kukoricajancsi 2013.02.25. 00:26:34

Patikamérleg: jelenleg méregdrága a jegy ára:) A drága benzin ellenére.

Zotya 2013.02.25. 00:47:21

@forgalomkorlatozas: Ez így önmagában nem igaz. Nem a tulajdonos jellegétől függ hogy jobb-e a szolgáltatás vagy sem...

Zotya 2013.02.25. 00:58:15

@Makkasz: Mielőtt irtatlan baromságokat írsz jobb lenne szétnézni a világban, pl. Svájcban... ami 40%-kal kisebb ország, mint mi, azzal a különbséggel, még, hogy míg nálunk az emberi hülyeség és a síkvidéki dombok nehezítik a vasúti közlekedést, addig ott csak az Alpok...

Makkasz 2013.02.25. 01:04:48

@Zotya: Svájcban van fizetőképes kereslet (aki hajlandó többet fizetni mint gépkocsival egyedül utazó költsége), de USAban is többe kerül a vasúti jegy mint repülőjegy, és Svájcban normálisan működő, hagyományokkal bíró vasút van. Nem a politika egyik kifizetőhelye.

Magyarországon is nyereséges tud lenni GYSEV.

Magyarországon semmi szükség a vasúti személyszállítása, közúti közlekedéssel kiváltása tizedébe sem kerülne.

Hozhatsz példákat, a MÁV-ot sügősen el kell adni, hátha valaki megtartja a fővonalakon a személyszállítást.

Pontosan, nálunk nincs Alpok, Debrecen-Sopron kocsival 4 és fél óra, két fővel már olcsóbb mint a vasút, úgy, hogy minden évben 270 milliárd megy a pénzünkből erre a baromságra.

Jegyárak, becsalogatni az utasokat, beruházni... Muhaha

Makkasz 2013.02.25. 01:10:23

@Zotya: Valaki számolja már ki, hogy utaskilométerenkét mennyibe kerül az adófizetőknek ez az ostoba rémálom.

Ha 2,7 milliárd utaskilométert teljesített tavaly a máv, akkor minden utas minden kilométere 100 Ft-tal lett megtámogatva. Egy Budapest-Szeged 20.000 Ft-tal, közpénzből.

Ébredj föl!

ErtelmetlenSzajkarate (törölt) 2013.02.25. 02:15:20

"3. Új utasokat kell toborozni, akik jelenleg nem utaznak. Ehhez újszerű közlekedési rendszerek..."

Nem új közlekedési rendszerek kellenek. Az kell, hogy pl. vonaton:
1. Embernek megfelelő hőmérséklet, nyáron légkodni, télen fűtés (de nem az az eszelős ami most van, hogy mindig nyitva kell legyen egy ablak, legábbis it mifelénk).
2. Ha bemegyek a WC-be.. Oké, nincs WC papir, kézmosó, ellopták........ De legalább víz legyen meg egy egy kis tisztaság. Jelenleg a nem piros és nem IC vonatok WC-jebe meg hányni se mernek bemenni, nemhogy gatyát letolni.
3. És ne legyen retkes, büdös, gusztustalan. A késések mifelénk nagyrészt elviselhetőek, 5-10 perc, de a retektől megintcsak hányok, inkább telekocsi.

ErtelmetlenSzajkarate (törölt) 2013.02.25. 02:18:42

@Makkasz: Nálunk azért minden reggel tele a 4-5 kocsi, a pótjáratokkal együtt, mennek az emberek munkába vonattal. Meg este jönnek is vele haza. Működik. Nem megszüntetni kell hanem megjavítani.

ErtelmetlenSzajkarate (törölt) 2013.02.25. 02:21:40

@Makkasz: Meg ne felejtsd el, hogy a vasút stratégiai ágazat. Ha beüt a krach, akkor közúton hogy viszed el azt a pár működőképes T-72-est meg az egyéb ütegeket a bevetési helyre? Ha nem használod a sínt akkor szétrozsdál pár év alatt (ilyet is sokat látni), azaz kell rá üzemeltetés vagy sok ló amik tudnak tarackot húzni.

gozos 2013.02.25. 02:23:34

Vajon mit csinál hazánk közlekedési minisztere? Ugyanis még mindig nem tudom egy internetes űrlapba beírni, hogy

Héregről szeretnék Rakacára utazni. Erre azt mondja az egyik közlekedési menetrend, hogy "ilyen vasúti megállók nincseken". Kösz.

A másik pedig a párhuzamosságok megszüntetése miatt hatalmas kerülőkkel falujáró busszal szeretne mindenképp elszállítani vagy 2 naptári nap alatt.

Hol van a közlekedési miniszter, hol van, aki megrendelje az egységes "Tömegközlekedési ügyfélportál"-t? Ez az alapja annak, hogy nagy távolságra is igénybe vegye az ember.

A másik alap, hogy olyan időszakokban, amikor kicsi a kihasználtsága, üzletpolitikai kedvezményekkel fel kell tölteni. Lásd például német Schönes Wochenende 5 fős jegyét. Hiszen az üresen szaladó jármű is kb. ugyanannyiba kerül, csak közben pontosan NULLA bevételt termel.

Hol van a közlekedési miniszter???

Makkasz 2013.02.25. 03:16:38

@ErtelmetlenSzajkarate:
Stratégiai ágazat, értelmetlen, nincs jelentése. Hová akarsz harckocsit vinni? Milyen szerepe van ma a harckocsinak egy konfliktusban? Ekkora országban minek viszed vasúttal?

Egyébként nem azt mondtam a síneket kell felszedni. Tudtommal a teherszállítás működőképes üzlet. Szerintem a személyszállítás és a MÁV értelmetlen. Ha nem, a magánbefektető bebizonyíthatja (lehet vannak járatok pl. Miskolc-BP), aminek van értelme.

Ha km-enként és utasonként több mint 100 Ft-tal kell adófizetők pénzéből dotálni a jegyet, mi értelme van? Limuzinnal mehetnének mikepércsről debrecenbe olcsóbban. Ráadásul a vasút nem viszi embereket háztól házig.

Minden adófizetőnek, minden évben több mint 100.000 Ftjába kerül ez a szar. Abból minden családban lehetne autó.

Ennyi értelme va a MÁVnak, kisebb mint zéró, hóbort, őrület, politika elit egyik kidfizetőhelye.

Miért fizettem én ki MÁV-ra eddig 15 milliót adómból, mikor 1991 óta egyszer sem használtam?
Ugyanmár.

Mondjuk nekem sem Németországból sem Franciaországból nem sikerült több ezer tonnára olcsóbb vasúti szállítást kihozni mint kamionnal. Lehet, ha gyártó-gyárig van vasút akkor jobb.

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs. Aki mást állít hazudik.

gyarló 2013.02.25. 04:11:53

@Makkasz: "Magyarországon is nyereséges tud lenni GYSEV."

Csókolom, a MÁV is nyereséges. Tessék már tájékozódni!

"Pontosan, nálunk nincs Alpok, Debrecen-Sopron kocsival 4 és fél óra, két fővel már olcsóbb mint a vasút, úgy, hogy minden évben 270 milliárd megy a pénzünkből erre a baromságra."

Aham, adók, fenntartási költség, illetve az autóba invesztált tőke alternatív költsége meg nem léteznek, kizárólag a benzinár. És akkor a hasonló nagyságrendben (adóból) megtámogatott autópályákról meg nem is beszélve.

"Jegyárak, becsalogatni az utasokat, beruházni... Muhaha"

Igazad van, drágítani, rombolni, kiárusítani kell mindent..

gyarló 2013.02.25. 04:29:01

@Makkasz: "Egyébként nem azt mondtam a síneket kell felszedni. Tudtommal a teherszállítás működőképes üzlet. Szerintem a személyszállítás és a MÁV értelmetlen. Ha nem, a magánbefektető bebizonyíthatja (lehet vannak járatok pl. Miskolc-BP), aminek van értelme."

A kieső pályahasználati díjbevételt meg egyből utalhatjuk a költségvetésből, ugyanis az infrastruktúra fenntartása ugyanannyi marad. Bár kétségtelen, nekem ez utóbbi struktúra jobban tetszene, de ennek semmi köze a személyszállításhoz.

"Ha km-enként és utasonként több mint 100 Ft-tal kell adófizetők pénzéből dotálni a jegyet, mi értelme van? Limuzinnal mehetnének mikepércsről debrecenbe olcsóbban. Ráadásul a vasút nem viszi embereket háztól házig.

Minden adófizetőnek, minden évben több mint 100.000 Ftjába kerül ez a szar. Abból minden családban lehetne autó."

Hahaha. Meg ahogy azt Móricka elképzeli! Aztán majd minden reggel Budaörs helyett Tatabányáig áll majd a dugó az M1-en.

"Miért fizettem én ki MÁV-ra eddig 15 milliót adómból, mikor 1991 óta egyszer sem használtam?
Ugyanmár."

Miért is fizettem én ki az általános iskolákra eddig súlyos milliókat az adómból, mikor már jó rég óta egyszer sem használtam?
Ugyanmár.

"Mondjuk nekem sem Németországból sem Franciaországból nem sikerült több ezer tonnára olcsóbb vasúti szállítást kihozni mint kamionnal. Lehet, ha gyártó-gyárig van vasút akkor jobb."

Ja, mert a kamionnál nem kell megfizetned minden rá eső költséget. Az érdekes módon cseppet sem zavar, hogy azt is a te adódból pótolják ki.

forgalomkorlatozas · http://forgalomkorlatozas.blog.hu/ 2013.02.25. 06:59:06

@Zotya: Nem tudom, hogy a tulajdonos jellege mennyire befolyásolja, viszont a versenyhelyzet igenis befolyásolja. Ami most van az minden csak nem versenyhelyzet. (Állami kézben monopolhelyzetben lévő társaságok, monopolhelyzetet erősítő -és kihasználó- törvényi szabályozással)

@ombie: Jelenleg is az önkormányzatok kötnek szerződéseket helyi közlekedésre, talán ez olyan elképzelhetetlen versenyhelyzetben is?

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.02.25. 07:08:01

Köszönjük a hivatkozást az írásunkra!

Jó kis cikk, én csak egy mondatában látok tévedést, mégpedig:
"A vasúti utasszám csökkenése azonban nyilván nem érdeke a minisztériumnak sem."
A valóságban szerintem nagyon is, hiszen abban a pillanatban amint kevesebb az utas, nem kellenek a menetrendi fejlesztések, illetve a korábbiakból is esetleg vissza lehet lépni...

AskmeLater30 2013.02.25. 07:11:56

Amíg egy ember autóval olcsóbban megy 200 km-t, mint vasúton, addig mit is akar a vasút? Árat emelni? Haha.

esef 2013.02.25. 07:32:27

egyetlen viszonylat van amire azt mondom, hogy inkább vonattal mint autóval: Bp.Keleti - Győr, de az is csak azért mert a Railjet gyors, tiszta és kulturált. ja, hogy az nem MÁV, bocsika! :D

Bombaló 2013.02.25. 07:48:15

@Makkasz:
Szeretnélek megkérni arra, hogy az Állami Közútkezelő valamint Autópálya Kezelő társaságok állami támogatását vedd hozzá az adódból fizetett költségekhez és oszd vissza kilométerekre.
Ezzel együtt leszel szíves valamennyi sebességkorlátozó és egyéb közlekedésszabályozó tábla parancsát 100% pontosan betartani.
Egy átlagos 2. osztályú vasúti kocsi 80 személyt szállít. A napi 2700 vonatból számold ki hány vagon közlekedik, az hány 45 fős buszt jelent, majd mindezen eszközöket vásárold meg és magyarázd meg, hogy ez pl. környezetvédelmileg mennyire faxa. Ja és persze adj alájuk utat is, ne kelljen már döcögniük.

ui.: Az évi 200 Mrd-ot megnézném, honnan jött.

gyarló 2013.02.25. 07:56:50

@esef: Rosszul tudod. Magyarországon a Railjet MÁV szolgáltatás. Az meg legyen már neked mindegy, hogy a szerelvényeket bérli, lízingeli vagy hitelre veszi meg a MÁV. Bocsika! ;)

esef 2013.02.25. 08:02:28

@gyarló:
lesz.rom, hogy ki üzemelteti, a szerelvény meg nem a szent királyi mávé... :D

gyarló 2013.02.25. 08:07:40

@esef: Szóval neked nem az a lényeg mivel utazhatsz, hanem hogy ki a tulajdonosa. Hát csak gratulálni tudok.

determ 2013.02.25. 08:14:36

Nekünk a nyaralónk 130km. Vonattal a 139km-es jegy kell rá, ami ~2500Ft. A vonatállomásig kijutni nagyjából 45 perc, szerencsére csak 1 busz kell hozzá, de tegyük fel azt ellógom. A nyaralóig gyalogolni kábé 15 perc. A teljes utazási idő nagyjából 45p + 130p + 15p = bő 3 óra. Két főnek vonattal, BKV-t ellógva ~5000Ft és cserébe cipelhetem a csomagom! Ha a BKV-n is becsületes vagyok, akkor 5600Ft.
A kocsim költségeit régóta vezetem, 1km kb. 40Ft. A 130km összköltsége így nagyjából ~5200, de legyen 6000Ft, sőt tudjátok mit, legyen 7000. Az útidő kb 2,5h.
Mondja nekem valaki azt, hogy ugyanolyan áron, de akár fejenként 1000Ft-tal drágábban is nem éri meg, hogy háztól házig megyek, kényelmesen, légkondival, a csomagot egy percig sem cipelve, gyorsabban! Egyszerűen nem alternatíva a vonat, ezt kell észrevenni. Ja és akkor még csak 2-en ültünk a kocsiban, nem 3-an vagy 4-en, nem jött oda a csöves kéregetni, nem üvöltözik senki, és nem számoltam a szokásos 10-20 perces késéssel.

nyelv-ész 2013.02.25. 08:31:24

@Bombaló: Ja, ja, plusz a buszok üzemeltetési költsége kontra vasúté, plusz a fele-harmada élettartam miatti magas amortizáció...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.02.25. 08:51:09

A kedvezményeket valóban vissza kell vonni. Legalább is átalakítani. A nyugdíjas kedvezményt és az ingyen bicikli szállítást AZONNAL megszüntetni, legalább is a reggeli tömött "munkás" vonatokon. Aki vonattal jár tudja miért.

Csipyke 2013.02.25. 08:53:10

Egerből Pestre nem csak azért jár mindenki busszal, mert gyors, vagy az ára miatt, hanem mert a buszok tiszták, a vonatokon meg hányni lehet a mocsoktól-bűztől. IC már rég nincs, max. Fabonyból.
És a másik kedvencem: tizenöt éve Fabonytól Győrig mentem IC-vel, most átszállás van, elég régóta. Visszafejlődés rulez.

gyarló 2013.02.25. 09:01:05

@Csipyke: Most lett bevezetve a hibrid-IC Egerre! Másodosztályú IC jegyért cserébe elsőosztályú EuroCity kocsiban utazhatsz. Tisztán, gyorsan.

Csipyke 2013.02.25. 09:02:28

@gyarló: má' nem érdekel, a svájci vasutat élvezem :DD. Azért kösz az infót, ha otthon leszünk jó sokára, kipróbálom :)

GöTi 2013.02.25. 09:15:31

A T72-esek vasúti szállításáról fantáziálni egy konfliktus esetén agyrém. Ha megtámadnak, akkor egyik első dolga bárkinek a vasúti csomópontok szétrombolása. Azután nem mész sehová vasúton, mert nincs idő, anyag stb. kijavítani a szétrombolt váltórendszereket. Ha lesz háború az nem a múlt század 40-es éveinek problémáit veti fel.

Ez akkora hülyeség, mint amit a 80-as években tanítottak nekem honv.ismeretekből, hogy majd 3-4 kohó fény imitációval védik diósgyőrt egy háború esetén, hogy tudjanak ágyút gyártani. Barom katonatiszt nem fogta fel, hogy koordinátára, és nem látvány után küldik a szeretetcsomagot, és esélye sincs "na várj majd csinálok vasat, acélt, kihengerlem, legyártom az ágyút, és jól visszalövök" alapon védekezni.

tede 2013.02.25. 09:39:11

@determ: még a Kóka féle áremelések (egysége busz vonat tarifa okosság) után változott így meg a helyzet. Addig két főnek olcsóbb volt a vonat (busz már akkor sem) de utána egyértelműen csak a nagyon csóró jár vonattal. Családnak, ha kettőnél több jegyet kell venni, akkor már régóta nem versenyképes a tömegközlekedés.

Autót meg nem azért tartom, hogy lemegyek vele a balcsira, hanem ezt fogjuk fel járulékos haszonnak. Ha nem mennék le egyszer sem, akkor is lenne autóm, úgyhogy innentől jogos a közvetlen utazási költségeket összehasonlítani.

Ismerős mondta, hogy neki úgyis olcsóbban kijött, hogy béreltek kisbuszt és két család (egy 3 és egy 4 fős) ment le így hosszú hétvégére. Bérléssel, mindennel együtt is olcsóbb volt így, mint a vonat.

A vonat a menetidővel tudna versenyezni, ha a költségek terén már csak 1 fő esetében van esélye, de persze nem ilyen lepusztult infrastruktúrával, mint ami nálunk van.

gyarló 2013.02.25. 09:39:20

@Csipyke: Nincs mit, ez az idei menetrend egyik nagy dobása. Mondjuk akkor az átszállást nem értem miért reklamáltad. A svájci közlekedési rendszer az egyik leginkább épít az átszállásokra.

determ 2013.02.25. 09:54:45

@tede:

"még a Kóka féle áremelések "
Nekem mindegy ki volt és ki nem. Egyszerűen nem éri meg felülni a vonatra, ennyi.

"Családnak, ha kettőnél több jegyet kell venni, akkor már régóta nem versenyképes a tömegközlekedés."
Igen, egyetértek.

"Autót meg nem azért tartom, hogy lemegyek vele a balcsira, hanem ezt fogjuk fel járulékos haszonnak"
Ezzel is egyetértek. Egy "átlagos családban" van egy aútó, mert manapság - főleg vidéken - ez egyszerűen megkerülhetetlen. Kocsi nélkül annyira megbonyolódik az életed és annyi időd elmegy, hogy nem éri meg nem tartani.

"Ismerős mondta, hogy neki úgyis olcsóbban kijött, hogy béreltek kisbuszt"
Nekem egy haverom nagy Balaton mániás és nincs kocsija, mindig vonattal ment hétvégenként, hétfőnként meg a munkahelyen hallgattam, hogy nem fért fel, órákat (!) késett. Nem egyszer-egyszer: rendszeresen. Aztán erre ráuntak azóta 3-4-en összeállnak kocsit bérelnek. Még ha drágább anyagilag is (ha egyáltalán...), idegileg és időben bőven visszahoz mindent...

Makkasz 2013.02.25. 12:31:45

@gyarló: Szerencsétlen, a MÁV 270 mrd állami támogatással nyereséges.

Az autóút, országút nélkül az élet elképzelhetetlen. A benzin adója és az útdíjak lényegesen több adóbevételt eredményeznek mint az úthálózat kiépítése és fenntartása, aligha kell szja-ból támogatni, különösen nem minden utas minden km-ét 100 Ft-tal nem.

Ha mégis kéne, minek két párhuzamos rednszer, út (próbáld meg 20. 21. századot anélkül elképzelni), és vasút.
Egyébként is, én a MÁV felszámolásáról beszélek, nem a sínek, teherszállítás vagy ha van olyan, kifizetődő teherszállításról.

Nem használtad az álatalános iskolát? Nekem mindhárom gyermekem jár. Tehát te a legalapvetőbb társadalmi kötelezettségednek sem teszel eleget.

A MÁV rendkívül költséges, pazarló hóbort, értelmetlen.

Eladni, és aki meg tudja fizetni a jegyet, és ahol van értelme, üzemeltessék.

"Kiárusítani mindent", nem, ezt a gyönyörű, évente 270mrd-be kerülő KORNAÉKSZERT még sokáig üzemeltetni.

Ostoba.

Csipyke 2013.02.25. 12:32:28

@gyarló: igen, dey Genfből Saint Gallenig tudok menni egy vonattal, nem kell átszállogatni Bernben, meg máshol sem. A vonatok a nagy pályaudvarokon is bevárják a csatlakozást. Olcsónak roppant nem olcsó, de mindenféle (ésszerű) kedvezmények vannak: Halbtax (félárú jegy) 1-2-3 évre, az egy éves 170 CHF körül van, a 3 éves 400 felett lehet kicsivel). GA (3500 CHF egy évre, de mindennel ingyen utazhatsz, az eg

Csipyke 2013.02.25. 12:33:12

@Csipyke: ..ész ország helyi tömegközlekedését is beleértve.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 12:55:17

@Makkasz:

"Magyarországon JELEN FORMÁJÁBAN semmi szükség a vasúti személyszállítása,"

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 12:59:19

@gyarló:

Csókolom, a MÁV is nyereséges. Tessék már tájékozódni!

- FORRÁST!!!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 13:05:53

@gyarló:

"Minden adófizetőnek, minden évben több mint 100.000 Ftjába kerül ez a szar. Abból minden családban lehetne autó.
Hahaha. Meg ahogy azt Móricka elképzeli! Aztán majd minden reggel Budaörs helyett Tatabányáig áll majd a dugó az M1-en."

Egy Flirt-en kb 250-en utaznak, átlag Bicskéről (Vannak, akik messzebbről, vannak akik közelebbről, vegyük a 250 főt Bicskéről egy statisztikai átlagnak.)
Bicske 40km (kerekítsünk 39-ről).
Ez 1000 utaskilométer, 100 Ft-al támogatva 100.000 Ft támogatás. Csak a reggeli csúcs vonatjaival számolva naponta 50 méteren lehetne kiszélesíteni a pályát 2x3 sávosra. Előbb utóbb nem lenne dugó.

gyarló 2013.02.25. 20:25:06

@Makkasz: "Szerencsétlen, a MÁV 270 mrd állami támogatással nyereséges."

Ja, mert a Volánok nem kapnak ugyanekkora támogatást, mi? Utaskm-re vetítve még valamivel hatékonyabbak is a MÁV-nál. Akkor csak az M5 és az M6 után fizetett évi 100+ milliárd rendelkezésre állási díjról meg ne is beszéljünk.

"Az autóút, országút nélkül az élet elképzelhetetlen. A benzin adója és az útdíjak lényegesen több adóbevételt eredményeznek mint az úthálózat kiépítése és fenntartása, aligha kell szja-ból támogatni, különösen nem minden utas minden km-ét 100 Ft-tal nem."

Jaaa, hogy "lényegesebben több". Pontosan mennyi az annyi? Szóval akkor ezt támogatni jó dolog, a vasutat, amit te valamiért nem szeretsz, azt meg ördögi dolog.

"Ha mégis kéne, minek két párhuzamos rednszer, út (próbáld meg 20. 21. századot anélkül elképzelni), és vasút. "

Ezt miért nem az autópálya építések előtt kérdezted? Egész Nyugat-Európa fejleszti a vasutat.

"Egyébként is, én a MÁV felszámolásáról beszélek, nem a sínek, teherszállítás vagy ha van olyan, kifizetődő teherszállításról."

WTF? A MÁV pár éve már nem végez teherszállítást...

"Nem használtad az álatalános iskolát? Nekem mindhárom gyermekem jár. Tehát te a legalapvetőbb társadalmi kötelezettségednek sem teszel eleget.

A MÁV rendkívül költséges, pazarló hóbort, értelmetlen.

Eladni, és aki meg tudja fizetni a jegyet, és ahol van értelme, üzemeltessék."

Közel olyan rég óta nem használtam, mint te a MÁV-ot. Gyerekem meg nincs.

Az általános iskolák rendkívül költséges, pazarló hóbort, értelmetlen.

Eladni, és aki meg tudja fizetni a tandíjat, és ahol van értelme, üzemeltessék.

""Kiárusítani mindent", nem, ezt a gyönyörű, évente 270mrd-be kerülő KORNAÉKSZERT még sokáig üzemeltetni."

Az általad preferált ág is elvisz ennyit, maximum te nem tudsz róla.

Ostoba....

gyarló 2013.02.25. 20:36:14

@Csipyke: Akkor épp te egy olyan viszonylaton élsz, de ha már máshonnan akarnál St. Gallenbe menni, át kellene szállnod. A Budapestre érkező vasúti utasok 90+ százaléka csak odáig megy, sajnos még nem tartunk ott hogy ez ésszerűen megoldható legyen, de az arányok miatt nem is ez a legfontosabb kérdés.

Nekem Svájcban az a fajta integráltság tetszik, amit nálunk a Volánok rendszerint elszabotálnak. Beérkezik a távolsági vonat az állomásra, ott van csatlakozás a regionális vonat mellett az állomás előtt álló Postauto-kra (közös bérlettel ahogy írtad), s az egész egy rendszerként képes üzemelni, nem mellesleg sokkal hatékonyabban felhasználva az erőforrásokat.

gyarló 2013.02.25. 20:38:48

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Erre meg már nem is kívánok reagálni, ezt folytassátok az UFO-magazinban!

gyarló 2013.02.25. 21:06:18

@Makkasz: És olyan ügyesen csúsztatsz, hogy elsőre fel sem tűnt!! Miféle 100 forintról beszélsz? A MÁV-Start összbevétele nincs 270 milliárd, de számoljuk ezzel. Így is csak 36 forintnál tartunk utaskm-re vetítve, de hát ennek egy jó részét saját zsebből fizetik...

Makkasz 2013.02.25. 21:13:09

@gyarló: Nem csúsztatok.

A MÁV-ot be kell zárni.

Megkérdeztem Zotyától, és neked is ott a feladvány, hogy mennyivel támogatják adófizetők minden utas, minden km-ét.

Azt tudom, 270mrd állami támogatásra szorul évente a MÁV. 2,7 milliárd utaskilométert tippeltem.
Ha van potosabb számod uaskilóméterről, és állami támogatásról, mond meg, elő a farbával.

Menj vissza Zotya kommentjére adott válaszomra.

Egyébként, ha évente "csak 10mrd"-ba kerülne adófizetők pénzéből, akkor is el kéne adni, nem szerencsétlenkedni ezzel az idejétműlt szarrakással.

Makkasz 2013.02.25. 21:20:29

@gyarló: Az utak 21. században mindenképp szükségesek, a vasút nem. Az utak önfenntartók autópályadíjból (lásd oncessziós szakaszokat bevállalták befektetők), államhoz még befolyik a benzin ljéből 300Ft.

Képzelem, ahogy megfordul a mentővonat, mrt nincs országút, és infarktus kapott valaki. Meg a tűzoltóvonat....

Az úttal kár összehasonlítani, ma az az élet része mint a csapvíz. A vasút nem.

De nem a vasútról beszélek, hanem a MÁV-ról.

Abban meg igazad van, a volánt sem kell támogatni. Akinek kell jegy, fizesse meg. Ha nem tudja, nem ér meg annyit a munkája, hogy bejárjon.

A MÁV 20.000Mávból élő (ebből valószínűleg 10.000 magán vasútnál is megélne) ember, és néhány félhülye mániája.

Mindenki fizesse meg annak a költségét amit használ, nem ideológiáknak kell vitatkozni. Ha valaminek van értelme, akkor állami pénz nélkül is működik.

Sajnos a mai kommunizmus kedvez az ilyen elmebeteg, minden józanságot mellőző hülyeségnek.

Majd ha az állami mobilt is támogatni kell adóból, alig várom!

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van. Aki mást állít hazudik, csaló.

gyarló 2013.02.25. 21:31:55

@Makkasz: Itt megtalálod a valós adatot az utaskilóméterről: www.mav.hu/mav/cegtortenet.php

"Egyébként, ha évente "csak 10mrd"-ba kerülne adófizetők pénzéből, akkor is el kéne adni, nem szerencsétlenkedni ezzel az idejétműlt szarrakással."

A MÁV közszolgáltatást nyújt, ahogy az általános iskola is amivel ironizáltam, ezért természetesen fizetni kell. Gondolom a kábel TV előfizetésedet sem vizsgálod meg, mennyire veszteséges az számodra.

Makkasz 2013.02.25. 21:53:12

@gyarló:
A MÁV-ot el kell adni, nem lát el semmilyen közszolgátatást, az közlekedési szolgáltatást nyújt, egy alternatíva a sok közül.

Az általános iskolai példád cáfolásra is érdemtelen butaság volt, arra írtad, hogy azt sem vettem igénybe régóta, mégis fenntarják az adófizetők. Azt sem akkor fizeted vissza amikor tanulsz, hanem később, és a világon csaknem mindeütt ingyenes középiskola végéig a tanulás, és nem privilágium, mindenki jár iskolába. A MÁV szabad választás, ma már mindenhol van közút. Ha nincs MÁV, más indít járatot, ha van értelme.

A vasutazgatás egy végtelenül drága, ostoba hóbort.

Látom, 7,5 milliárd utskilométer (nem is saccoltam rosszul a 2,7 mrd utaskilóméterrel). 270mrd/7,5 mrd= 36Ft/utas/km

Tehát, ha valaki megtesz egy Szeged-Bp-Szeged utat, az adófizetők 14.000 Ft-ot fizetnek érte. Minek????

Azt sem értem, minek kéne 10 Ft-ot fizetni érte? Nem Km-enként, összesen.

Értsd meg, a MÁV-nak nincs értelme.
Ha lenne, magánkézben is lenne.

Annyire nehezen veszed.

"A MÁV közszolgáltatást nyújt". Ez mit jelent? Miért kéne ezért fizetni minden adófizetőnek, minden évben átlagosan 100.000 Ft-ot fizetni?

Az a baj, annyira szerelmes vagy bele (gondolom alkalmazott), hogy nem látod mekkora teher, és milyen pici gonddal, mindenkinek jobb egoldás lehetne.

De ma az államosítás trendi, majd az állam megfizeti. Mert stratégiai....

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van. Aki mást állít hazudik, csaló.

Hiába erölködsz, MÁV mellett csak az emel szót aki ott dolgozik, úgy látja neki nincs más alternatívája (lehet nincs igaza ebben), nem méri föl mibe kerül ő a többieknek, nem, vagy minimális adót fizet (mások megfizetik neki).

Addig amíg "stratégiáról", "közszolgáltatásról" hablatyolsz, meg szerinted a magánvállalkozó általi üzemeltetés rossz, egyenlő a vasúti közlekedés halálával, vagy szerinted a 0 vasúti személyszállítás megoldhatatlan problémákat okozna, vagy amíg nem fizetsz évi 1 mFt adót (nem állami vagy állami vállalati fizetésből), nincs miről beszélnünk, nem fog közeledni álláspontunk.

gyarló 2013.02.25. 21:58:57

@Makkasz: "Az utak önfenntartók autópályadíjból (lásd oncessziós szakaszokat bevállalták befektetők), államhoz még befolyik a benzin ljéből 300Ft."

??? Most írtam le, csak az M5 és az M6 után évi több mint 100 milliárdot fizet a költségvetés, rendelkezésre állás címen. Emlékszel te a koncessziós időszakra? A 6000 forintos Bp-Kiskunfélegyházára (ez mai áron 12000 körül lehet)? Komolyan ezt sírod vissza? Mondjuk akkor tömegesen ülnének át az 5 fős családok is az InterCityre, az biztos.

"Az úttal kár összehasonlítani, ma az az élet része mint a csapvíz. A vasút nem."

Maximum a te életedé nem. A kettőt meg te kezdted el egymáshoz hasonlítani.

"Abban meg igazad van, a volánt sem kell támogatni. Akinek kell jegy, fizesse meg. Ha nem tudja, nem ér meg annyit a munkája, hogy bejárjon."

Európában mindenhol ez az üzleti modell alakult ki, nem kis részben szociális megfontolások miatt.

"Mindenki fizesse meg annak a költségét amit használ, nem ideológiáknak kell vitatkozni. Ha valaminek van értelme, akkor állami pénz nélkül is működik."

Elég nagy bajban lennének a 3 gyerekes szülők (még ha te esetleg szerencsés helyzetben is vagy), ha az iskoláztatás teljes költségét elő kellene teremteniük. Értsd már meg hogy ezek mögött a támogatások mögött közérdek áll.

"Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van. Aki mást állít hazudik, csaló."

Most komolyan, te túl sok Tóta W. Árpádot olvasol vagy csak Kóka János a kedvenc politikusod?

gyarló 2013.02.25. 22:13:17

@Makkasz: Te egy nagyon buta ember vagy.

Makkasz 2013.02.25. 22:13:19

@gyarló:
Az a baj, nemcsak egyszerűen kényszerképzeteid rabja vagy, olvasni sem tudsz.

Az iskolák középiskoláig mindenütt ingyenesek, ez társadalmi érdek, befektetés. Miért érvelsz azzal, hogy milyen igazsáágtalan lenne, ha fizetős lenne, mikor szerintem is ez így van jól?

De rosszabb hírem van, nem fogod elhinni, de az iskolák költségeit is mi, adófizetők dobjuk össze.

A MÁV pénzkilapátolás, ostobaság, csődtömeg.

Sem Tótát (publikál még valahol?), sem Kókát nem olvasok, utóbbit rühellem is. A nagy állam, a mindenre beszedem a pénzt és elosztom, csak kommunistáknak, felelőtlen embereknek jó, akik magukról gondoskodni nem akarnak.

Pubi, azt értsd meg, a szolgáltatást annak kell megfizetni, aki igénybe veszi. Ez a kapitalizmus.

Szerinted mennyien vennének Szeged-BP retúrt 25.000 Ft-ért? Ha van rá igény, felőlem. Csak ne az én pénzemből a kétharmadát (4/5-ét, diák, nyugdíjas), ha szabad.

Nagy államot kétféle ember akar, te melyik vagy?

1. Azt akarja, másoktól elvegyenek, és neki adják. Mivel nem meri orrbavágni a szomszéd Imrét, vagy gyerekétől elvenni, az állam, homályos elvek mögé bújik (ez a te stratégiai, meg közszolgáltatásod, értelme nincs, de hangzatos).
Jellemzői irigy, rövidtávon gondolkodó, önző, eltartott. Jelszava: Más faszával csalánt verni.

2. Ő akar többet adni, azt akarja, mások döntsenek arról, mire költsék az ő pénzét. Mindezt a végtelenségig korrupt, hatalmas állammal rendelkező Moon. Pedig csinálhat alapítványt, fizethet több adót (adókedvezmények nem igénybevételéért nem kap büntit, szíve joga), összefoghat a szomszédokkal hogy leburkolja az utcát, adományozhat, de neki jobb, ha kedvenc pártjára bízza. Nem tudom, ebbe a csoportba tartozik-e élő ember, nem lehetetlen, hiszen szektákba is belépnek. Igazhitűek, naivak, szervilisek, vakok.

Érdeke, lelkisimerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs. Aki mást állít hazudik, csaló.

Makkasz 2013.02.25. 22:16:27

@gyarló: Az biztos. Végtelenségig buta vagyok.

Mögöttem sikerek vannak 9 országban, 210 millió Ft befizetett adó, 17 év folyamatos munkaviszony és adófizetés, 3 jól tanuló gyerek, 5 diploma, egy közgáz doktori. Mögötted?

gyarló 2013.02.25. 22:20:23

@Makkasz: Ja persze, közben meg az általános iskolás matek sem megy, a szövegértésről nem is beszélve. Menjél aludni, én is megyek!

Makkasz 2013.02.25. 22:27:25

@gyarló:
Itt még délután közepe van, inkább később fekszem le.

270mrd/7,5 mrd = 36Ft/km. milyen matekról beszélsz?
Fogd Fel, nekem, 10Ft-ot nem ér meg, hogy egy valaki Miskol-Bp-Miskolcozzon, nem 10.000-et.

Megértem, hogy egyszerű vagy, attól lehetsz jó ember, de azzal nem neyred el a tiszteletemet, ha butának nevezel.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 22:46:56

@Bombaló:

"Egy átlagos 2. osztályú vasúti kocsi 80 személyt szállít."
- Mindig?

" az hány 45 fős buszt jelent, "
- Vannak 130 fős buszok is.

.

--> Az összehasonlítás ötlete nem rossz, de átlagolni kellene.
Az biztos, hogy egy Bp-Vác vonal kiválthatatlan busszal, de egy Siófok Tab bármikor.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 23:01:21

Nekünk a nyaralónk 120km. Vonattal a 139km-es jegy kell rá, ami ~2800Ft. A vonatállomásig kijutni nagyjából 85 perc, egy elővárosi busz kell hozzá, meg egy BKV járat. A nyaralóig a vonattól kell még egy 10 km-es Volán busz. A teljes utazási idő nagyjából 85p + 150p + 25p = több, mint 4 óra. Két főnek vonattal, BKV-val, Volánokkal ~7800Ft és cserébe cipelhetem a csomagom!
A kocsim költségeit régóta vezetem, 1km kb. 35Ft. A 120km összköltsége így nagyjából ~4200, de legyen 5000Ft, sőt tudjátok mit, legyen 6000. Az útidő kb 1,5h.
Mondja nekem valaki azt, hogy ugyanolyan áron, de akár fejenként 1000Ft-tal drágábban is nem éri meg, hogy háztól házig megyek, kényelmesen, légkondival, a csomagot egy percig sem cipelve, gyorsabban! Egyszerűen nem alternatíva a vonat, ezt kell észrevenni. Ja és akkor még csak 2-en ültünk a kocsiban, nem 3-an vagy 4-en, nem jött oda a csöves kéregetni, nem üvöltözik senki, és nem számoltam a szokásos 10-20 perces késéssel.

Eddig loptam a hozzászólást, csupán a saját adataimat helyettesítettem be.

Legfőbb gondnak azt látom, hogy a vonat hiába dönget Fehérvárig 160-al (Dehogy dönget, már most lázadnak a lakók Velence mentén), ha után a mozdonycsere 10-15 perc, majd durván Csajágtól villamostempóban haladunk. Pár helyen, ahol együtt megy a 71-es és a vasút, nem egyszer csodálkozik a család, hogy lehagyom a vonatot, pedig csak 80-al megyek a parton, mert szeretek nézelődni.

A ráhordás a vasútra sok helyen katasztrófális. Bfüreden például a vonat-busz kombó esetében alap a 20-25 perces várakozás a busz és a vonat között.

Az sem lenne szerintem ördögtől való ötlet, ha 140 km-es jeggyel amit megveszek a vonaton, nem kellene újabb 10 km-re megvennem a jegyet a buszon, de legalább a füredi helyijáratra lehetne egy üzletpolitikai kedvezményt adni.
Anno Frankfurtba bementem egy 16€ árú retúrral 60 km-ről, ami aznap Frankfurt minden tömegközlkedési járatára is jó volt.
Ott rendszer szinten gondolkoznak. Az, hogy a 60 km-t a vonat 36 perc alatt tette meg, közben megállt 7 helyen, ..................

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 23:02:35

@gyarló:

Ez a hibrid IC egy nagy anakronizmus.

Egy vonat legyen vagy 'mezei' gyors, vagy legyen IC.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 23:08:20

@gyarló:

"Jövedéki adóból a 2012. évi várható költségvetési bevétel 898,1 milliárd forintnak,
azaz a GDP mintegy 3 százalékának felel meg.
....
Az összbevétel mintegy 58%-át teszi ki az üzemanyagok utáni jövedéki adó."

www.parlament.hu/irom39/04365/adatok/fejezetek/42.pdf

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 23:20:59

@gyarló:

Jobban örültem volna egy beszámolónak.

Például egy ilyennek:
www.mav.hu/res/mavvagyonk_evesbesz2011.pdf

Ebben is pozitív az eredménykimutatás (3,5 MFt), ám közben a kötelezettségek 20 MFt-al nőttek.

Hirtelen most csak a MÁV vagyonkezelőt találtam.

.

Nézzük a linkelt HVG cikket:

"Előzetes adatok alapján a MÁV-csoport 2012-ben 7 milliárd forint üzleti eredményt ért el ..... ez többnyire annak tudható be, hogy tavaly a társaság teljes egészében megkapta a vasúti pályafenntartásra, működtetésre szükséges költségtérítést."
- Kitől kapja? Zömében saját magától (MÁV Trakció, stb..)

"A MÁV-csoport 2012. évi adózás előtti eredménye mínusz 3 milliárd forint volt, adóssága 156 milliárd forintra mérséklődött a 2011. évi 205 milliárd forintról."
- Hol is a nyereség? Egyik MÁV cég nyereséges, másik veszteséges? Mennyi az eredő?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 23:21:58

@gyarló:

Az, hogy egy még ha képtelennek hangzó dolgot, ami viszont valós statisztikai számokon alapul, nem veszel tudomásul, téged minősít.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.25. 23:36:15

@gyarló:

www.mav.hu/res/MAV_Eves_beszamolo_2011.pdf

"A 2011. évben a Magyar Állam és a MÁV Zrt. a pályavasúti tevékenység 2011-2015 év közötti
finanszírozásának biztosítása céljából pályamőködtetési szerzıdést kötött. A szerzıdés alapján a
pályavasút mőködtetési költségeinek finanszírozása hosszútávon biztosítottá vált. 2011-ben a
Társaság 21,05 Mrd Ft költségtérítésben részesült. A 2012. évi költségvetési törvény alapján a
15/2012. (II.16.) Korm. rendelet a MÁV Zrt. pályavasúti tevékenységhez kapcsolódó indokolt
költségek fedezetére 41,882 Mrd Ft, a MÁV-START Zrt. vasúti személyszállítási
tevékenységének indokolt költségei fedezetére 144 Mrd Ft költségtérítést biztosít."

--Nem 270 Mrd, CSAK 187 Mrd Ft. (2011) - Ennyi állami pénzt öntöttek bele.

"A 2011. évi költségvetési törvény alapján a 1451/2011. (XII. 22.) számú kormányhatározatban
foglaltak szerint a Magyar Állam a MÁV Zrt. hitelviszonyon alapuló adósságából átvállalt
összesen 50,6 Mrd Ft-ot, a következı részletezésben: (Itt egy táblázat van, csak a végösszeget írom: 50,651 Mrd Ft.
-- Ez a 187 Mrd Ft-hoz hozzáadva már 237 Mrd Ft.

237 MILLIÁRD FORINT KÖZPÉNZT ÖNTÖTTEK BELE! - Lehet találnék még, de nincs kedvem tovább bogarászni)
ÍGY ÉRT EL 13 MILLIÁRT FORINT EREDMÉNYT A MÁV!!!

gyarló 2013.02.26. 03:50:48

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Dehogy! Ahol normálisan (értsd legalább óránként) nincs elég utas az IC-hez, ott ez a legjobb megoldás. Ezt az utasszámok egyértelműen igazolták. Persze ha csak a nevével van bajod az más, részemről mindegy mi a neve.

gyarló 2013.02.26. 03:53:06

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Kösz. Tehát olyan valamivel több mint 500 milliárd, persze még ezen kívül más adófajták is léteznek, de nekem eddig nem túl meggyőző.

gyarló 2013.02.26. 03:56:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Amit te linkeltél az tavalyi, gondolom az idei is áprilisban jön ki, ahogy ez is.

Természetesen üzemi szinten nyereséges a MÁV. Erről volt szó, hogy egyáltalán érdemes-e ilyet csinálni. Ha hoz még 3 ilyen évet, akkor eltűnik a teljes adóssága körülbelül.

gyarló 2013.02.26. 03:57:38

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ne haragudj, de arról nem vagyok hajlandó diskurálni még elvi szinten sem, hogy mi lenne ha megszüntetnénk az egyik legforgalmasabb vonalon a személyszállítást. Ez nagyon Sci-Fi.

gyarló 2013.02.26. 04:14:28

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Reméltem ez azért tiszta. Természetesen kap állami pénzt a MÁV-Start, hiszen közszolgáltatást végez. Én azzal vitatkoztam, hogy ez az összeg 270 Milliárd forint lenne csupán a személyszállításnál.

A hitelátvállalást meg azért nem tartom jogosnak, hiszen az egyszeri tétel, és az állam évekig nem fizette ki névértéken a nyújtott szolgáltatást, tehát konkrétan tehet is a felhalmozódott adósság egy részéről. A regisztrációs jegy sem véletlen lett eltörölve.

Zotya 2013.03.09. 16:17:36

@Makkasz: Nem tudtál meggyőzni, mert elfogult és felületes vagy, és csak azt hozod fel, hogy mennyi támogatást ad az állam. A nem túl hatékonyan működő egészségügyet mennyivel támogatja? Vagy azt is piaci alapokon kell megszervezni?

Egyik ágazat esetében sem szabad önmagában nézni, hogy mennyi bevételt termel. Externális költségekről hallottál már?