HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Hajléktalan vagy fotocella?

2013.04.06. 20:04 vonat blog

Már régóta szerettem volna írni Zugló állomásról. Igen sajátos hangulatú hely. Mások egyszerűen csak ocsmánynak mondanák. Jellegzetes kép, hogy egy hajléktalan nyitogatja az ajtót a váróterembe igyekvő utasoknak. Zugló példáján akartam megmutatni, milyen hihetetlen, hogy még a fontos állomások tisztasági festésére sem költenek. Hogy borzalmasan néz ki Rákospalota-Újpest; hogy eső után még napokig folyik, csöpög a víz Kőbánya-Kispest perontetőiből.

zuglói megálló.jpg

Mire nekikezdtem volna, bejelentett a MÁV egy felújítási programot. Zugló is benne van, meg Köki is. Ez jó, nagy tempóban kell (sajnos) folytatni. Még a nagyforgalmú elővárosi vonalakon is bőven találunk ijesztő állapotú állomásokat. Például hiába építették át nemrég Gyál állomás vágányait és peronjait, a vasútállomás nagyon gyászosan néz ki.

gyál.jpgA felújításoknál azért fontos tudni, hogy ma már jelentősen lecsökkent a vasútállomások szerepe. A jegypénztár miatt mennek be az utasok, rossz idő esetén meg szeretnének fedett helyen várakozni. A klasszikus vasútállomások nagy terei azonban ritkán telnek meg, egyre több a bezárt váróterem.

A nagyobb településeken gyönyörűen újjáépítik a vasútállomást. A felújítás költsége azonban ijesztően nagy összeg: Pécsett másfél milliárdot költenek az állomásra, pedig ma már negyedakkora alapterület is elég lenne. A pécsihez hasonló, már felújított szegedi nagyállomáson az üzlethelyiségek üresek, a resti bezárt, működik egy ügyfélszolgálat óriási területen, de betérő alig akad.

Nyugat-Európában gyakorlatilag bevásárlóközponttá igyekeznek átalakítani a vasútállomásokat (példa Potsdamból). Ehhez hasonlít, hogy a MÁV-os felújítási programban Kormányablakok létesítése is szerepel. Az igazi persze az lenne, ha az állami ügyfélszolgálat mellett minél több piaci bérlő is beköltözne a fölöslegessé vált terekbe. Ez Magyarországon azért nehezebb, mert a vidéki városok elővárosi forgalmának java nem vasúton, hanem busszal zajlik. A változást csak az hozhatja el, ha a buszállomások közül minél több költözik a vasúthoz. Eddig persze általában külön épületet emeltek a két közlekedési módnak, de valójában a régi vasútállomásokon a buszosok is elférnek. Addig is (visszautalva a zuglói ajtónyitásra) a hajléktalan és fotocella közötti középutat javaslom. A legtöbb helyen a festék és az új vakolat csodát tesz.

Képek forrása: www.vasutallomasok.hu Gyál: Fotó: Sándor Antal, Zugló: prozak01

A fenti honlapon sok szép vasútállomás is látható. Érdemes például megnézni a frissen felújított Tápiószele, Tápiószecső állomást, és követni képeken a 120-as számú vonal épületeinek megújulását. Az ország más tájain is látni szép állomásokat: elég rákeresni Putnok vagy épp Nógrádkövesd felvételi épületére. Tovább kalandozva az országban Szekszárd vagy Dombóvár felújított állomását ajánlott megnézni. A legújabb épületek közül pedig érdemes a Velencei-tó parti állomásokat kikeresni. A képeken az újjáépítés folyamata is látható. Őriszentpéteren és az oda vezető vasútvonalon szintén teljesen új épületek láthatóak.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr285186079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2013.04.09. 16:40:49

A középutas javaslatot teljes mértékben támogatom. Még mindig úgy vélem, meg kell oldani, hogy szerényebb mértékű felújítás lehessen országszerte, néhány csillogó-villogó, méregdrága kirakatprojekt helyett. Akár azon az áron, hogy nem eurokonform. Persze az ésszerűség keretén belül! (Kerülve a rossz időzítést, a felesleges illetve felemás, pocsék minőségű munkát.)

Emlékeztetem arra, hogy - ésszerű mértékű felújítás, életszerű színvonal mellett - ma már a legnagyobb kiaknázatlan személyközlekedési potenciál a térségi vasútközlekedésben van. Ahol kevesebben laknak, nyilván egyszerűsített üzem kell és sokkal kisebb méretek. Sok helyütt elég egy buszmegállónyi létesítmény, csak látszódjon, hogy gazdája van. Kellenek újra a térségi vasútszervezetek és az önkormányzatokat oda kell engedni, ahol nincs vasúti szolgálattevő, sőt, fel kell őket kérni, ahol maguktól nem mozdulnak rá.

Állomások: igen, jó dolog a multimodális állomás, rendben az üzleti bérlő is, a harmadik pedig nonprofit közösségi terek kialakítása. Kell egy nagyon rugalmas kaptafa, mert nincs egyforma hely és állomás, típusépületek ide vagy oda. Lényeg, hogy újra multifunkcionális közösségi terekké váljanak az állomások, figyelembe véve az adott elhelyezést, lehetőségeket.
A kormányablak csupán az zavar (az esetleges pénzlenyúlások mellett), hogy előbb sorra ellehetetlenítették a Restiket, mivel valakiknek kellett az extraprofit, ezután a Restiket átépítik kormányablakká ahelyett, hogy extraprofit nélkül újra nyissák és mellé telepítsék a hivatali ablakokat.

Példa a szomszédból: az osztrák BahnStore saját vasúti üzleti egységek lassan olyan népszerűek, mint a benzinkúti boltok.

Kisbetűs Őriszentpéter: azért rémes ez a példa, mert valóban vannak vadonatúj létesítmények, melyeket nem használnak. A helyközi személyszállítás szempontjai a vasút újjáépítése során csak marginális mértékben voltak tekintettel, busz-vasút integráció továbbra sincs, a szlovénok a túloldalon nem folytatják a villamosítást, a távolsági személyszállításban sem használjuk ki az infrastruktúra; marad az adott mértékű teherszállítás és valamiféle alibi-menetrend az embertelenített vasúton.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2013.04.09. 16:42:56

Bocs, javítva az utolsó bekezdés:

Kisbetűs Őriszentpéter: azért rémes ez a példa, mert valóban vannak vadonatúj létesítmények, melyeket alig használnak. A helyközi személyszállítás szempontjaira az új vasútvonal tervezése során csak marginális mértékben voltak tekintettel, busz-vasút integráció továbbra sincs, a szlovénok a túloldalon nem folytatják a villamosítást, a távolsági személyszállításban sem használjuk ki az infrastruktúrát... Marad az adott mértékű teherszállítás és valamiféle alibi-menetrend az embertelenített vasúton.

VT22 2013.05.02. 12:04:06

Zuglónak teljesen rossz az elrendezése. A jegypénztárt, várót a vasút szintje alá vinni mint Kőbánya alsónál, ideális esetben összekötve a négyes metró majdani állomásával. A vasút szintjén csak egy perontető és egy mozgólépcsővel kiegészített feljáró maradna.

Egyébként tényleg a MÁV felháborító igénytelensége, hogy a legforgalmasabb megállóhelyén egy tisztasági festést nem tud kivitelezni. Az összegraffitizett állomások lepusztultsága nem csak a graffitiseken múlik, hanem a MÁV-on is, aki nem festi újra már másnap a falfelületet.

belekotyogok 2013.05.02. 12:27:10

@VT22: Zugló nagyon durva hely. Nincs kijelző, a hangos utastájékoztatás pár éve tisztességes csak, előtte vagy rutinból utaztál, vagy esetleg elkaptál szavakat a hangosbemondásból.
Az emberek javarésze hóban-fagyban-esőben inkább kint áll, mint bemenjen a bűzbe, ahol szintén csurog az eső...
Ráadásul minden napszakban át kell verekedni magad a lépcső alján található zs kategóriás vendéglátóipari egység dohányzó és alkoholos befolyásoltság alatt álló vendégei között...
Amúgy ott a humanoid fotocella a legjobb, nem bánt senkit, nem erőszakos, nem hangos.