HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Szerény jövőkép: guruló műemlékek, felújítva

2013.06.02. 07:49 vonat blog

flirt_design_ii._rb_250x156.jpgKezdődik egy óriási vasúti járműprojekt. Eldőlt, hogy a hitelre vásárolt piros Flirt vonatok mellé uniós pénzből vett kékek állnak forgalomba. Gyakorlatilag csak a színükben fognak különbözni. De a hatvan piros és 42 kék vonat mire elég? Azt írja a MÁV-START a honlapján, hogy a tervek szerint az új beszerzésű járművek a Budapest–Martonvásár–Székesfehérvár, a Budapest–Százhalombatta–Pusztaszabolcs, a Budapest–Esztergom, a Budapest–Vác–Szob, a Budapest–Veresegyház–Vác és a Budapest–Monor vasútvonalon fognak közlekedni. A régebbi pirosak emellett Gödöllőre, Hatvanba, Sülysápra, Győrbe járnak.

Óriási beszerzésnek tűnik ez a 42 vonat, de látható: a budapesti agglomerációnak csak a kevésbé forgalmas részeit tudják lefedni ezekkel a viszonylag kis járművekkel. Vác - Nagymaros felé, vagy Albertirsára, Ceglédre sok száz főt szállítani képes vonatok kellenek.

A magyar vasút járművei annyira öregek, hogy a korszerűsítés ütemét valószínűleg nem győzi az ország, és uniós támogatás sincs elég. Van olyan kocsisorozat, amelyet 1961-ben kezdtek el gyártani, és utolsó darabjai még ma is előfordulnak az ország számos vonalán. És ami a legrosszabb, jelentős részük gyakorlatilag ugyanolyan "dizájnnal" megy a bontóba, ahogyan épült. Azaz jelenleg az ötvenes évek formatervezése még mindig a mindennapi közlekedés része. A zöld műbőrüléses kocsik jellegzetes vonatszaga, a pislákoló fény, az ülést felforrósító fűtés sokak számára ma is "a vasutat" jelenti.

Ebből a helyzetből nagyon nehéz kitörni. Az utasok a vasúti kocsikban töltik a legtöbb időt. Tiszta, kényelmes környezetért cserébe egy kis késést, egy kicsit koszosabb állomást is hajlandóak megbocsátani.

Az elkövetkezendő kb. tíz évben a Stadler, a MÁV Gépészet szolnoki telephelye és a dunakeszi Bombardier-MÁV együttes gyártási és felújítási kapacitását tisztességesen ki lehet használni.

2905.jpgA fenti mondatban azonban a felújítás szón van a hangsúly. Ha valami csoda folytán nem kap a magyar vasút elképesztő mennyiségű pénzt járművásárlásra, akkor jövőben a tisztességes, de szerény szolgáltatást várhatjuk el. Ehhez kellenek nagyon olyan kocsik amelyek megfelelnek egy mai, jegyéért teljes árat fizető utas minimális elvárásainak. Nos, a gyorsvonati kocsik felújítása nagyon jól sikerült. Ha sikerül megőrizi ezt az állapotot, ezzel a szolgáltatással már nem kell szégyenkezni akár külföldi vendégek előtt sem.

A magyar vasút egyik legnagyobb adóssága az utasokkal szemben az volt, hogy 40 év után, gyakorlatilag a gyártáskori állapotban selejteznek teljes kocsisorozatokat. A felújítással nagyon boldoggá lehet tenni a rosszba belefásult törzsutasokat.

A képen látható kocsik a 70-es évek elején épültek. Gyakorlatilag szépen felújított műemléknek tekinthetőek.

Képek forrása: MÁV Zrt. és MÁV-START Zrt. sajtóközlemények

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr35317365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2013.06.02. 14:07:15

Tényleg, elsőre túl sok minden nem kellene a boldogsághoz. Nem vagyunk csodavárók, csupán...

+ Valahonnan további néhány 10 milliárdot kellene szakítani a pályák rendbetételére a térségi és vidéki elővárosi hálózatokon is, többek közt az autópálya-építés erőltetésének a mellőzése által. Ez elősegítené a fővonali projektek megtérülését, ütemezését.

+ Jóvá kell tenni az olyan önsorsrontó húzásokat, mint a távolsági felárat és a járatritkítást. Következetesen ki kell építeni országosan az integrált ütemes menetrendet.

+ Az itt vázolt járműfelújítási programot a teljes 30+ éves parkra ki kell terjeszteni. Retro felújítás mellett korszerűsítés szükséges: először is a regionális szegmensben a Bz-motok utódlását kell gazdaságosan, a kor színvonalán megoldani, majd a következő távolsági és személyvonati körben is (a szlovákokra, lengyelekre hasonlóan) korszerűsíteni kell.

+ Most már következetesen kell véghez vinni a szervezeti átalakítást, miközben a szolgáltatást is megfontoltan fejlesztjük, az elkapkodott, szakmailag elhibázott döntések mellőzése és a bevált dolgok megtartása, tökéletesítése mellett.
Ennek keretében szükséges a regionális megrendelési szervezetek, közlekedési szövetségek létrehozása. Pályavasútnál és szeszánál egyaránt a helyi döntési szintek helyreállítása, térségi integrált vagy üzemeltető társaságok létrehozása MÁV csoporton belül vagy kívül.