Helyszín: Balaton, déli part
Vízmélység: mellig érő
Időjárás: szárazföldön elviselhetetlen (esetleg árnyékban, szellő esetén)
Emlékek a fejben: tavalyi blogbejegyzés a Balatonról
Állapotom: felhevült, verítékben úszóból lehűlt, vízben lebegő
Vonattal utaztam a tóhoz. A hőség ezekben a használt német kocsikban elviselhetetlen. Szó szerint patakokban folyt rólam a víz. A gyorsvonatokon van egy-egy IC kocsi, de láttam abból is olyat, amely lehúzott ablakokkal ment. Ha nem dermesztően hűt (mert azt is megéltem már), az IC kocsikban egészen úri módon lehet utazni.
A pálya felújítása lassan végéhez ér Budapest és Székesfehérvár között. A Velencei-tónál már minden ragyog a vadonatúj állomásokon. Látványos, ahogy átszalad a vonat.
Jelenleg Budapest határában és külső kerületeiben építkeznek, ami rettenetes fennakadást tud okozni. Mi is ácsorogtunk. Nehéz türelemmel viselni.
A NIF pedig már be is jelentette a folytatást. A déli parton haladnak tovább az építők.
Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szerény műszaki tartalommal "mindössze" 100 km/h-s sebességre építik ki a partmenti szakaszt. Ennek valószínűleg az az oka, hogy sűrűn beépített övezetben halad a vasút.
Az északi parton idén látványosan átalakították a szolgáltatást. Igaz, akad még jó öreg műbőrüléses kocsi, de a Katicák, Kék Hullámok és Tekergők azért nagyon mások, mint a korábbi, megszokott sebes- és gyorsvonatok.
Három évvel ezelőtt leírt igényeim egy része teljesült; IC kocsi közlekedik és a menetidő is csökkent Badacsonyba - igaz csak 13 perccel. Ja, és a löszfal sem omlik már. Biciklis kocsi pedig még több jár.
Direkt múltidézőnek szánt vonat is közlekedik. Az igazi az lenne, ha a félig-meddig nosztalgiavonatnak számító Jubileumi vonat jobban elütne a tóparti vonatoktól. Ha végre az ilyenkor ragacsosra izzadt műbőr ülés már csak azoknak a feneke alá jutna, akik a régi szép időket akarják így visszaidézni. A velencei modern környezetben a Jubileumi már tényleg nosztalgiavonat. Fűzfő békebeli állomásán már nem ilyen nagy a kontraszt. Egészen addig, amíg egy tűzpiros Katica oda nem tolja az orrát az állomás elé.
A felső kép forrása: Az Új MÁV blog Szauna a vonaton című bejegyzése (2009. 08. 17.), az alsó kép forrása: a MÁV-Vonatösszeállítás oldal (vonatosszeallitas.hu) cikke az új nyári menetrendről.