Karácsonyra visszakaptuk a VDSZSZ-től a vasutat. Először ma működik az új menetrend. A MÁV-START vezetője szerint ennek a menetrendnek a bevezetésével szellemvonatok szűntek meg, a VEKE és Kötött pálya blog szerint viszont fantomvonatok jöttek létre.
Szellemvonat és fantomvonat. Elmúlás és születés. Szép, nagy szavak. Az egyik fél szerint ugyanattól az intézkedéstől a vasút gazdaságossága javult, a másik szerint romlott. Nézzük apránként a dolgot.
A MÁV felső vezetése a kihasználatlan vonatok megszüntetésében látja a vasút számára nagyobb gazdaságosságot jelentő utat.
Ezt mondta Heinczinger István MÁV-vezér a Magyar Hírlapban:
A 2009-es menetrendben az a legfontosabb változás, hogy a kihasználatlanul közlekedő járatok egy részét megszüntetjük, és az ütemes menetrendet nem terjesztjük ki a Dunántúlra. (Lassú jelek hátráltatják a MÁV-ot, 2008. dec. 8.)
Apró kitérő: A kijelentés második része azért érdekes mert a MÁV-START korábban azt kommunikálta, kiterjesztik az ütemes menetrendet a Dunántúlra.
A 2009. évi vasúti menetrend december 14-én lép életbe, amelyben Nyugat-Magyarország egyes területeire is kiterjesztik az ütemes menetrendet. (December 14-én lép életbe az új vasúti menetrend, Új Dunántúli Napló)
Mindegy, nem ez a lényeg. Most a kihasználatlan vonatokról van szó. A következő néhány mondat sokkal érdekesebb, mert Kozák Tamás plasztikusabban fogalmaz. Ezt a Népszabadság írta:
Évtizedes szakmai és politikai tabukat döntött le a MÁV-Start a 2009-es vasúti menetrenddel - állítja Kozák Tamás. A MÁV személyszállító cégének vezérigazgatója szerint a legtöbb támadást azért kapják, mert megszüntették az üresen közlekedő "szellemvonatokat". (Először áprilisban változhat a vitatott új menetrend, 2008. dec. 22.)
Eddig voltak tehát a MÁV-os vezetők, most nézzük az ellentábort, ők lesznek a fantomvonatok hirdetői. Néhány "nagy vitató":
1. Tevan Imre, index.hu főszerk. h. blogjában igyekszik leleplezni a fantomvonatokat
2. A Városi és elővárosi közlekedési egyesület nagy terjedelmű sajtóanyagban tiltakozott.
VEKE:
(...) a vonatkilométerek csökkentését a MÁV olyan kozmetikázással éri el, amelyben a menetrendben megszűnt vonatok ugyan nagyrészt közlekednek, csak épp utasok nélkül, szerelvénymenetben, fantomvonatként. (Fantomvonatok, több pénzből sokkal rosszabb vasúti közlekedés: MÁV 2009)
Tevan:
Takarékosságból kihúzták az egyik vasárnapi miskolci vonatot a menetrendből, mégis oda kell jutnia, mert visszafelé utasokat hoz a szerelvény. (...) Utasok nélkül fogják levinni egy délelőtti gyorsvonathoz (elé) csatolva. Feltehetően úgy, hogy nem szállhatnak föl rá az utasok. (Utasok nélkül futó IC-szerelvénnyel spórol a MÁV - Visszásságok vasutunk világából 12.)
Tevan 2.:
Azok a vonatok, amelyek iskolaidőn kívül nem mennek a 2009-es menetrendben, ugye csak az egyik irányban nem mennek. Szerelvényeik a másik irányban továbbra is közlekednek. Ezért az illetékesek azt a legegyszerűbb, de nagyon pazarló megoldást választották, hogy amikor ezeknek a szerelvényeknek kellene utasokat vinniük mondjuk Vácról Veresegyházon át Pestre, akkor Vácról Pestre üresen, megállás nélkül, az utasoknak nem meghirdetve mennek a szomszédos fővonalon. (A kiiktatott vonatok helyett utasok nélkül mennek a szerelvények a 71-es vonalon, ez a spórolás a MÁV Startnál)
Tevan példái valósak. A MÁV és a MÁV-START felső vezetőinek nyilván nem kell ilyen részletesen ismerni a szolgáltatásokat. Nem kell tudniuk, hogy egyes szerelvények hogyan mozognak. Az utasok nélkül közlekedő, az ütemes menetrendből kihúzott vonatok gazdaságosságát azonban igazán megvizsgáltathatná végre valaki.