Nyáron még aggódtunk érte, most az internetre feltöltött december 14-étől érvényes menetrendtervezet szerint megmarad a hibrid vonat és az ütemes menetrend a Szeged–Budapest vonalon. Kicsit azért változik.
A Szegedről 10.44-kor induló (most 42-kor) Tömörkény IC a jelenleg érvényes menetrend szerint mindennap megy, a tervezet szerint viszont csak pénteken, szombaton, vasárnap és ünnepnapokon közlekedik. A Budapestről 11.53-kor induló Kodály ugyanígy. (delmagyar.hu, 2008. 11. 22.)
Azt most hagyjuk, hogy megéri-e egy óránkénti eljutást biztosító rendszerben egy vonatot néhány napon nem közlekedtetni. Hagyjuk azt is, hogy korábban ez az újság, a Délmagyarország mennyire ellenségesen viseltetett a hibridvonat iránt.
Mi a hibridvonat? Olyan vonat, amely több kényelmi kategóriát is kínál. A szegedi egyvágányú vonal pályaadottságai véletlenül hívták életre a MÁV-START jelenleg legsikeresebb termékét. Az óránkénti vonatok gyakran találkoztak szembe, ezért nem lehetett külön gyors és külön IC vonatot közlekedtetni, mint korábban volt: erre fogták, összevonták. Jelenleg 4 osztály van rajta: pótjegy nélküli 2. és 1., pótjegyes (IC) 2. és 1..
Az egyetlen távolsági vonal a szegedi, ahol nő az utasforgalom - ezt korábban már megírta a Délmagyarország. A hibridvonat minden baja ellenére sikeres. Azóta a média is megbarátkozott már vele, és a nyáron már kimondottan aggodalmaskodva írtak róla.
Egyedül a vasútnál nem merik vállalni a sikert. A hibridvonat nem terjed, pedig ez egy olyan módszer, amellyel különösebb befektetés nélkül lehet elégedetté tenni sok utast. A dolog rém egyszerű.
Vegyük példaként a Budapest - Záhony vasútvonalat. Itt Budapest - Nyíregyháza között óránként járnak az IC-k, Záhonyig kétóránként a gyorsvonatok. Aki Kisújszállásra akar utazni Pestről, annak a rozzant kocsikból álló, időnként túlzsúfolt gyorsvonat jut; aki vizsont gyorsan akar Debrecenbe jutni, annak a kötelező pótjegyes IC. Ha mindkét vonat hibridvonat lenne, több lenne az elégedett utas. Az IC-n a pótjegyre pénzt sajnálók ülhetnének rosszabb minőségű, pótjegymentes kocsikban. Ezzel az IC rövidebb utakra is jobban megérné. A mai gyorsvonatra IC-kocsikat akasztva pedig Kisújszállásra, Kabára is lehetne jobb minőségű járművön utazni.
A vasútnál egyelőre félnek a sikertől, nem akarják észrevenni, mennyire ügyes megoldás az, ha olyan differenciált kényelmi kínálatot hoznak létre, mint a szegedi vonalon. Ennél kellemetlenebb, hogy a megrendelő közlekedési tárca sem ismerte fel a hibridvonat jelentőségét, és nem kért ilyen járatokat a távolsági vonalak többségére.