Szabó Pálnak (volt közlekedési miniszternek) volt egy rossz döntése. (Pontosabban: egy rossz döntése biztos volt. Hogy több volt-e, azt most hagyjuk.) A rossz döntésről már többször írtam: gazdaságossági számításokkal alá nem támasztottan, ráadásul határidőn túl, belenyúlt a következő év vasúti menetrendjébe. Belenyúlt, és rontott rajta. Emiatt sok bírálatot kapott, például a VEKE nevű civil szervezettől:
Mint ismert, Szabó Pál még a nyáron teljesítménykorlátot szabott a vasútnak – mondta Dorner Lajos. Ennek értelmében nem terjesztheti ki a cég az ütemes menetrendet a Dunántúlra, mert az mintegy 4 százalékos teljesítménynövekedést okozna. (...) Ráadásul túlságosan jól sikerült a menetritkítás: a szükséges nullszaldó helyett 7 százalékos csökkenést értek el a vasutas tervezők. Vagyis több pénzért (...) kevesebb vonat jár majd.
Felborult menetrend, MNO, 2008. november 21.
Maga Szabó Pál nem nagyon kommunikálta, de jót is tett a vasúttal. (Jó cselekedete legutolsó intézkedése fényében kevésbé észrevehető.) Szabó minisztersége alatt csillant föl először a remény, hogy tényleg veszteség nélkül biztosítható Magyarországon a vasúti személyszállítás.
A kormány döntése szerint a MÁV-START eredetileg 113 milliárd forint személyszállítási közszolgáltatási költségtérítését legfeljebb 47 milliárd forinttal lehet túllépni 2008-ban - olvasható a Magyar Közlöny legfrissebb számában megjelent kormányhatározatban. (47 milliárddal lépheti túl állami támogatását a MÁV, Mfor.hu, 2008. nov. 4.)
A START kb. 43 milliárd forintot szed be az utasoktól, kap 18 milliárd forint árkiegészítést a kedvezményes jegyek eladása után (az állam kipótolja a szociális kedvezménnyel eladott jegyek árát). Erre jön még a fenti kb. 160 milliárd forint. A START idén kb. 224 milliárdot költ a vasúti személyszállítás biztosítására. (Forrás: MTI, 2008. szept. 16.) Ennek eredményeként a START nullszaldóval zárja az évet.
A MÁV-csoport várhatóan pozitív eredménnyel zárja az idei évet, a tavalyihoz hasonlóan - mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója évértékelő sajtótájékoztatón Budapesten. Hozzátette: valamennyi kiemelt leányvállalatuk nullszaldóval vagy nyereségesen fejezi be 2008-at. (MTI, 2008. 12. 17.)
Ez persze nem akkora érdeme a kormányzatnak, lévén uniós elvárás a megfelelő költségtérítés, a kiszámítható közszolgáltatási szerződés. Ha meglesz a közszolgáltatási szerződés, hatalmas mennyiségű pénzhez juthat a vasút; elvben pont annyihoz, amennyiből kijön a személyszállítás. Végre megszűnhet az évtizedes alulfinanszírozottság, remélem, fejlesztések sora indul (mondjuk új járművek beszerzése).
Bár a MÁV-START és a kormány alkuja során többször is különböző összegek hangzottak el arról, mennyibe kerül a költségvetésnek a vonatközlekedés, egy biztos: veszteség nélküli évet tudott zárni a START.
Kár, hogy a nullszaldós START, mint cél annyira fontossá vált, hogy senki sem vizsgálta meg komolyan: néhány vonat közlekedésének korlátozásával valóban biztosítható-e a megfelelő eredmény. Ha az ütemes menetrendbe az értelmetlenül és gazdaságtalanul lemondott vonatok később visszakerülnek, összességében egy jó dolog jöhet létre: egy folyamatosan fejlődő, egyre jobb szolgáltatásokat (minőséget és mobilitást) nyújtó vasútvállalat. Csak azt nem tudom, Szabó Pál miért és kinek hitte el, hogy a mostani, kapkodva, logikátlanul megcsonkított menetrend bevezetése kell a nullszaldós MÁV-START-hoz....