Nem jó idők járnak a vasútra. A pályák jelentős része rettenetes állapotban van, kevés a korszerű jármű, sok viszont a düledező, visszataszító állomás. Érdemes kipróbálni a pécsi IC-t, ahogy 40-el átdöcög Érd illesztett sínpárján; érdemes megnézni Gödöllő Állami Telepek megállóhelyet, ahol egy rendes kiírásra sem telik, arról, hol járunk; vagy be kell kukkantani Gödőllő állomáson a király várótermébe, ahol siralmas látvány fogad minket. Ha pedig valaki rossz járműveket szeretne megcsodálni, a Kunszentmiklósra vagy Lajosmizsére közlekedő személyvonatokban nem csalódhat.
Megvan az eredmény is: egyre kevesebb az utas.
Csaknem ötmillió utassal kevesebbet szállított tavaly a MÁV-Start Zrt. a belföldi forgalomban közlekedő személyszállító vonatain 2007-hez képest: míg tavalyelőtt 144,05 millió, addig 2008-ban 139,36 millió utas vette igénybe a járatokat – közölte lapunk érdeklődésére a MÁV-Start.
MÁV: Csökkenő utasforgalom, Magyar Hírlap, 2009. március 22.
A Magyar Hírlap az okokat is megírta: a közúti közlekedés versenyképesebb. Árban, minőségben, mindenben.
Miközben minden közlekedéspolitikai dokumentumba azt írják be az állami stratégák, hogy a vasúté a jövő az elővárosi és a távolsági személyszállításba, a gyakorlatban a szükséges döntések nem születnek meg, és a vasút folyamatosan veszít versenyképességéből. A közúti ágazat, igaz, azon belül is csak a gyorsforgalmi utak építői és kezelői, közben olyan jelentős összegeket kapnak, amely össze sem vethető a vasút fejlesztésére jutó összegekkel. Miközben épül az M6-os autópálya, Pécs és Szekszárd felé a 20. század elején még dicsőnek számító sebességgel bukdácsolnak a vonatok. A pécsi vonal a leromlott pálya miatt tele sebességkorlátozásokkal. Szekszárd és Bátaszék között pedig, az épülő autópályától néhány méterre, 40 km/h-s sebességgel poroszkálnak a vonatok a fővonalon.
Az uniós pénzből végzett néhány, szigetszerű felújítás nem sokat segít az általános bajon. A vasút végletesen leszakadt, és csak akkor nyerheti vissza az elvesztett utasok egy részét, ha végre megindul egy komolyabb fejlesztési hullám, és az árpolitika is jelentősen módosul. Mindkettőhöz kormányzati akarat kell. Ma azonban azt sem tudni, ki kormányozza ezt az országot a következő hónapokban.