Szeressük nagyon a Népszabadságot, mert mindig üzen a népnek. Most például durrantott egyet azzal, hogy bedobta, a MÁV-START eltörölne egy csomó kedvezményt. Már azért gratulálhatunk a Népszabadság szerkesztőjének, hogy a címbe azt írta: "ugrik sok kedvezmény". Ez szerintem kijelentő mód, amely azt jelenti, ez biztos. Pedig ez még nem biztos.
Felülvizsgálja az utazási kedvezmények rendszerét a MÁV-Start: a személyszállító vasút a kilátásba helyezett 40 milliárd forint állami költségtérítés megvonása ellentételezésére keresi a pénzt. A vizsgálódás megkezdődött, döntés nincs.
Az utasokon spórolna a vasút, ugrik sok kedvezmény, Népszabadság, 2009. május 18.
Döntés nincs. Amúgy érdekes ez a költségmegvonás dolog.
Antal Dániel azt mondta, a szolgáltatások sérelme nélkül lehet megvonni 86 milliárdot a vasúttól. Antal magára haragította a MÁV-ot, mert a korrupció mértékét is megbecsülte a vasúttársaságnál.
Takács László úr arról értekezett, hogy a busz olcsóbb, "csak a hálózatracionalizálás hozhat évente több tízmilliárd forint hasznot" - írta. Kevesebb személyszállítási szolgáltatás, kevsebb irányítási munkakör - véli Takács.
A hálózatracionalizálás gondolata felbukkan Borza Viktor cikkében is. Ő azonban arra figyelmeztet elsősorban: fűnyíróelv szerinti csökkentés tilos. Vagy sűrűn kell járni egy vasútvonalon, vagy be kell azt zárni. Egyébként pedig a vasút állandó költségelemeit kell csökkenteni a hatékonyság növelésével.
Eddig ez a három takarékoskodási mód. Antal a szolgáltatást nem bántaná, szerinte a mellékvonalak is működtethetőek sokkal gazdaságosabban. Takács megszüntetné a hálózat nagy részét. Borza racionalizálna (kevés helyen) és fejlesztene sok helyen - országos hálózattá összefogva vonatot és buszt.
A Népszabadság által megénekelt kedvezménycsökkentés teljesen más logikájú. Abból indul ki, ha kevesebb kedvezményt adnának, nőne a bevétel. Kérdés: mennyivel?
Azt a MÁV vezérétől tudjuk, hogy a MÁV csoportnak így vagy úgy 220 milliárd forintra van szüksége a mostani szolgáltatások biztosításához. A szaktárca azonban nem adna ennyit. A Népszabadság szerint a MÁV-START a kedvezmények elvonásával takarékoskodna. A Népszabadságnak kiszivárgott egy munkaanyag. Körülbelül ennyi olvasható ki a cikkből.
Komolyabb bevételt azonban egyetlen józan ember sem várhat attól, ha a kedvezményeket megvonják. A MÁV-START összes bevételeinek eleve csak egy csekély hányada (20% körül) származik az utasoktól. Több tízmillárdos többletre itt esély sincs. A vasúti személyszállítás finanszírozhatósága érdekében biztosan nem elég néhány kedvezményt eltörölni, mély, valódi reform kell. Az irányt a fent idézett szakértők mutatják, végigolvasva érvelésüket kirajzolódik a követendő modell. Sok jó, és hatékonyan működő vasútvonal, és sok ráhordó buszjárat, de összességében valamivel kisebb vasúthálózat. A kedvezményeket meg leginkább üzleti (nem elsősorban szociális) alapon érdemes adni, az utasszám, és nem elsődlegesen a bevétel növelése érdekében.