HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

A Népszabadság megint megkavarja

2009.05.21. 21:35 vonat blog

Szeressük nagyon a Népszabadságot, mert mindig üzen a népnek. Most például durrantott egyet azzal, hogy bedobta, a MÁV-START eltörölne egy csomó kedvezményt. Már azért gratulálhatunk a Népszabadság szerkesztőjének, hogy a címbe azt írta: "ugrik sok kedvezmény". Ez szerintem kijelentő mód, amely azt jelenti, ez biztos. Pedig ez még nem biztos.

Felülvizsgálja az utazási kedvezmények rendszerét a MÁV-Start: a személyszállító vasút a kilátásba helyezett 40 milliárd forint állami költségtérítés megvonása ellentételezésére keresi a pénzt. A vizsgálódás megkezdődött, döntés nincs.

Az utasokon spórolna a vasút, ugrik sok kedvezmény, Népszabadság, 2009. május 18.

Döntés nincs. Amúgy érdekes ez a költségmegvonás dolog.

Antal Dániel azt mondta, a szolgáltatások sérelme nélkül lehet megvonni 86 milliárdot a vasúttól. Antal magára haragította a MÁV-ot, mert a korrupció mértékét is megbecsülte a vasúttársaságnál.

Takács László úr arról értekezett, hogy a busz olcsóbb, "csak a hálózatracionalizálás hozhat évente több tízmilliárd forint hasznot" - írta. Kevesebb személyszállítási szolgáltatás, kevsebb irányítási munkakör - véli Takács.

A hálózatracionalizálás gondolata felbukkan Borza Viktor cikkében is. Ő azonban arra figyelmeztet elsősorban: fűnyíróelv szerinti csökkentés tilos. Vagy sűrűn kell járni egy vasútvonalon, vagy be kell azt zárni. Egyébként pedig a vasút állandó költségelemeit kell csökkenteni a hatékonyság növelésével.

Eddig ez a három takarékoskodási mód. Antal a szolgáltatást nem bántaná, szerinte a mellékvonalak is működtethetőek sokkal gazdaságosabban. Takács megszüntetné a hálózat nagy részét. Borza racionalizálna (kevés helyen) és fejlesztene sok helyen - országos hálózattá összefogva vonatot és buszt.

A Népszabadság által megénekelt kedvezménycsökkentés teljesen más logikájú. Abból indul ki, ha kevesebb kedvezményt adnának, nőne a bevétel. Kérdés: mennyivel?

Azt a MÁV vezérétől tudjuk, hogy a MÁV csoportnak így vagy úgy 220 milliárd forintra van szüksége a mostani szolgáltatások biztosításához. A szaktárca azonban nem adna ennyit. A Népszabadság szerint a MÁV-START a kedvezmények elvonásával takarékoskodna. A Népszabadságnak kiszivárgott egy munkaanyag. Körülbelül ennyi olvasható ki a cikkből.

Komolyabb bevételt azonban egyetlen józan ember sem várhat attól, ha a kedvezményeket megvonják. A MÁV-START összes bevételeinek eleve csak egy csekély hányada (20% körül) származik az utasoktól. Több tízmillárdos többletre itt esély sincs. A vasúti személyszállítás finanszírozhatósága érdekében biztosan nem elég néhány kedvezményt eltörölni, mély, valódi reform kell. Az irányt a fent idézett szakértők mutatják, végigolvasva érvelésüket kirajzolódik a követendő modell. Sok jó, és hatékonyan működő vasútvonal, és sok ráhordó buszjárat, de összességében valamivel kisebb vasúthálózat. A kedvezményeket meg leginkább üzleti (nem elsősorban szociális) alapon érdemes adni, az utasszám, és nem elsődlegesen a bevétel növelése érdekében.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr941136344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása