Pozitívumok a magyar vasúton - ezt a címet is adhattam volna. Most ne a mellékvonalak bezárásáról (szünteteltetéséről stb.) beszéljünk. Azt nézzük meg, találunk-e arra utaló jeleket az új menetrendben, hogy Magyarországon lehet jó vasutat csinálni. A MÁV-START hivatalból optimista, amikor honlapján az új menetrendet dicséri. Azonban a realista is talál jó megoldásokat. Nézzük!
Fontos újdonság, hogy Magyarország csendben csatlakozott a nyugat-európai nagysebességű hálózatokhoz a railjet révén. Persze a railjet jármű már maga is egy kicsit "bénább" a TGV, ICE, AVE és más hasonló, igazi nagysebességű vonatokhoz képest, de ezzel a hétköznapi utasok nem foglalkoznak - ők a gyönyörű vonatot látják. Azzal már inkább, hogy bár Magyarország leggyorsabban járható vonalán közlekedik, a 160-es tempót sem tudja túl hosszú szakaszon tartani. És ezt sajnos a modern kijelzők az utastérben mindenki számára láthatóvá teszik.
Ha kelet felé tekintünk, örömteli, hogy Erdély és Magyarország között évről évre jobb a vasúti közlekedés. Nem gyors, az biztos, de most legalább olcsóbb, és a legtöbb vonat tényleg jó minőségű kocsikból áll. A MÁV-START tájékoztató külön kiemeli, hogy a román vasút által biztosított kocsikban asztal és konnektorok találhatóak. Hosszú úton ez nagyon hasznos, csak remélem, hogy a jövőben egyre több magyar kocsit is tudnak majd így reklámozni.
Belföldön a MÁV-START a Baja és Szekszárd környéki újításokkal dicsekszik. Jó dolog, hogy elindult egy új IC-vonat, de ha a menetidőt megnézzük (Budapest - Baja: 3 óra 24 perc), rájövünk, hogy van még hová fejlődni. Ez az IC bizony nagyon kellett, de szégyen, hogy Bátaszék és Szekszárd között csak 40-el döcöghet.
Sok sikerrel a térségben bevezetett InterRégió vonatok sem kecsegtetnek. A magyar viszonylatban jó minőségűnek mondható Usgyik ütemes menetrend szerinti közlekedtetése mit sem ér, ha a térség autóbuszos hálózata nem alkalmazkodik a vasúthoz, nincs egységes rendszer, vagy ha a kormány éppen versenytársként a buszt akarja fejleszteni a vasút rovására.
Szintén jó szándék torzszüleménye a Somogy-Tubes IC-nek keresztelt vonat. A vasútvállalat belátta, hogy szégyen, hogy Pécsről csak 8-ra és 10-re lehet Budapestre érni. Az egyik korán van, a másik későn. A Kaposvár felől érkező Somogy IC-vel ezért hoznak Pestre kocsikat Pécsről is. A gyászos menetidő (3:06) itt is jócskán elvesz az újítás értékéből.
A Balaton környékén megújult, ütemes menetrendre természetesen ugyanez igaz. Jó szándékú menetrendi elképzelés, helyenként következetlen megoldásokkal (kompromisszumok eredménye vlószínűleg), ám összességében csapnivaló az eljutási idő (Budapest - Keszthely 3 óra 20 perc).
Ennyi pozitívumot tudtam összeszedni, ez egy év munkája a MÁV-START háza táján. Tökéletesen látszik, hogy arra nincs erő és akarat a kormányban, hogy versenyképes vasutat csináljon. Mert amivel a vasúttársaság dicsekszik, az legfeljebb néhány okos menetrendi megoldást jelent egy végtelenül elhasznált, lassan járható pályahálózaton, többnyire elavult, öreg járművekkel. És íme eljött a pillanat, hogy ugyanazt gondolom, mint a közlekedési miniszter: "nem jók a szolgáltatások".
A vasút kapcsán végre képbe került miniszterről így ír a dunatv.hu:
"... egyetért a miniszter azzal, hogy nem jók a szolgáltatások. És azt is most tapasztalta meg, hogy csak az használja a vasútat, akinek nincs más megoldása az utazásra."
Forrás: Hónig: nem jók a szolgáltatások, 2009. dec. 23., dunatv.hu
Ne legyünk telhetetlenek, hiszen az is egy pozitívum, hogy a szaktárca vezetője lassan ismerkedik az általa irányított szakterület alapvető jellemzőivel, és egyre kompetensebb vezére lesz a közlekedésügynek. E bizakodó hangulatban kívánok boldog új évet!
Fotók forrása: mav-start.hu, dunatv.hu