Meglepően vasútbarátnak mutatja magát az új kormány, bár ennek még csak a médiában és néhány mellékvonalon van nyoma. Völner Pál államtitkár szerint
Nem jó, hogy az állam által támogatott közlekedési formák versengenek egymással. A vasúti közlekedés elsőbbsége a cél (...).
Forrás: "Ahová vonat jár, a buszt nem támogatja majd az állam", hirszerzo.hu, 2010. 07. 27.
Elképesztően nehéz, de szükséges és elvégzendő feladat ez a kormány számára. Magyarországon hihetetlenül fejlett buszközlekedés működik, és nagyon sok helyen szinte megfojtotta a vasutat. Az, hogy az átalakítás nem könnyű azt a fenti mondat második része is jelzi:
(...) ott, ahol a MÁV nem képes megfelelő szintű szolgáltatást biztosítani, sokat késnek a vonatok, nem fogjuk ezt erőltetni.
Forrás: "Ahová vonat jár, a buszt nem támogatja majd az állam", hirszerzo.hu, 2010. 07. 27.
Nos, a "sokat késnek" elég szubjektív kategória. A pécsi IC-k például elég sokat késnek, de azért én nem váltanám föl busszal. Az igazi mellékvonalakon meg viszonylag ritkák a késések, leggyakrabban a fővonali csatlakozás az okozójuk.
A párhuzamosság sok helyen felszámolható, de a kormánynak szembe kell néznie azzal, hogy a nép nem fogja szeretni. Ennek egyik oka az, hogy a vasút sokkal elavultabb járművekkel működik, mint a Volánok átlagos színvonala. No és persze nem a "szövetkezeti italbolt" előtt állnak meg a vonatok.
Völner a fenti problémát úgy orvosolná, hogy
(...) a busznak (...) a vasútra való ráhordásban lesz nagy szerepe. Ezt jelenti a közösségi közlekedés összehangolása.
Forrás: "Ahová vonat jár, a buszt nem támogatja majd az állam", hirszerzo.hu, 2010. 07. 27.
Ez a módszer ott működhet igazán hatékonyan, ahol a vonat gyorsabb a busznál, és a hamarabbi célhoz érés kárpótol az átszállásért.
Az azonban biztos: elképesztő csaták várhatók, hogy a buszé vagy a vonaté az elsőbbség mondjuk Debrecen és Hajdúnánás, Békéscsaba és Csorvás vagy épp Miskolc és Kazincbarcika között.