Az alulfinanszírozottság és az ostoba kormányzati döntések mellett a vasút sok baja belülről fakad. Érdekes kezdeményezés volt, hogy erről a MÁV maga rendezett szakmai fórumot, olyan civilek bevonásával, akik aztán rámutattak a bajokra. Összefoglaló minderről itt. (Ezen a helyen olvasható Tevan Imre prezentációja is, amelynek bevezető illusztrációja a Bz ajtajára tett "Rossz!!" felirat.)
A megújulni vágyó vasút egyik nagy küzdelme belső: hogyan lehet a jelenlegi emberekkel valami jobbat csinálni. Évtizedeken át elfojtották a legtöbb innovációt, és az aktatologatás, a piszmogás, a gáncsoskodás, a bürokrácia volt a normális működési mód. Nagyon kevés a világlátott, a verseny kihívásait értő, arra válaszolni tudó vasutas. Nincs valódi teljesítménykényszer, nincsenek komoly minőségi elvárások.
A pénztáros üvölthet az utassal, a mozdonyvezetők kényelmes váltása miatt késhet a vonat. Az irodisták meg nem a jobbításra, fejlesztésre figyelnek, hanem hogy minden a lehető legkényelmesebb legyen - a dolgozóknak.
Nagyon nehéz úgy komolyan ellenőrizni a minőséget, hogy külső szakmai kontroll igazából nincs. Ma nem tudni, hogy mondjuk a dolgozók munkarendjét azért alakították ke egy adott módon, mert az hatékony, vagy azért, mert a dolgozók így kapnak különböző címeken napidíjat, túlórapénzt stb. Ebbe felső vezető nem lát bele. Az alsóbb szinteken meg vagy izgatja a vezetőket a menedzsment akarata, vagy nem.
A szervezet tele van fékezőkkel, akik mindent gátolnak, akadályoznak, nehezítenek. A vasútnál a tenni vágyást csírájában képesek megölni a munkatársak. Mert ha egy jól dolgozik, a többitől is azt várják el.
A legnagyobb kihívást a vasút számára az jelenti, hogy sikerül-e a bebetonozott viszonyokat alsó és középszintek között átláthatóvá tenni. Ki tudnak-e építeni olyan oktatási, minőségellenőrzési, motivációs rendszert, amely valóban képes a vasutas kisembert és az alsó szintű vezetőket jó munkára ösztönözni.
(A fentieket egyébként a konferencián Tevan Imre úgy fogalmazta meg, hogy "egyszerűen nem az a norma, hogy az ember rendesen és becsületesen megcsinálja, ami a dolga". Mosóczi László a MÁV részéről "működési gyengeségről" beszélt. Orosz Balázs a Magyar Vasúti Egyesüléstől "alacsony szolgáltatási színvonalról és hatékonyságról", "nem átlátható működésről, szempontrendszerről" beszélt.)