Megindult az ország a hétvégén, vonattal, busszal. Szokás szerint elfogytak a helyjegyek (pótjegyek), jól kaszáltak a kalauzok. Hihetetlen ostobaság: ha elfogyott a pótjegy, de még találsz helyet az IC-n, megbüntet a kalauz.
Ez a Békés megyeiek keresztje. Békéscsabára ugyanis járnak ugyan IC-k, de hajszálra ugyanolyan menetidővel, mint a gyorsvonat. Mivel azonban korszerűbb kocsikkal közlekedik az IC, mint a gyorsvonat, 220 forint pótjegyet kell fizetni. Időnként, pénteken pedig szinte mindig, elfogy az összes pótjegy. Ez nem jelenti azt, hogy nincs hely a vonaton. Rutinos utasok ilyenkor fölszállnak, és jöjjön, aminek jönnie kell. Vita, alkudozás a kalauzzal. Szabály szerint 500 Ft-os büntetés szed be a kalauz, és a pótjegy árát.
A román vonatok ügye régóta idegesít. A vonatokon fenntartanak belföldi és nemzetközi helyeket is. A nemzetközi helyek mennyisége azonban a nemzetközi utasok számához képest túlméretezett, a belföldi helyek száma meg kevés. Ezt több éve nem képes a MÁV-START megoldani. Talán nem is figyeli senki, hogyan ismétlődik meg minden pénteken ugyanaz a tortúra a csabai IC-n. A kalauzok beszedik a büntit, az utasok leülnek az üres helyekre, és megy a dolog tovább. A törzsutasok már tudják, az újak még tiltakoznak.
Gyulai ismerősöm szerint senkit sem érdekel, hogy ez így visszás. A vasutasokat egyértelműen nem izgatja, de egyetlen hatóságot sem. A MÁV felveszi az állami támogatást, és nem szolgáltat rendesen - dohog.
Másik panaszt is meg kellett hallgatnom. Rokonom utazott Budapestről Pécsre - a földön ülve. Elfogyott minden hely a vonaton, és nem elég büntetés a földön ülés, a rettenetes késés, a kalauz még szorgalmasan beszedte a büntetéseket.
Nem akarom panaszbloggá tenni a száz vasútat. Van erre szakosodott oldal. De az egész magyar vasutat lejáratja ezekkel a helyjegy/pótjegy mizériákkal a MÁV-START. A hétvégi hajrában a pórul járt utasoktól beszedett büntetés visszás. Nem az utas, hanem a vasút hibája, ha elfogytak a szabad helyek. Ha valaki a földön ülve kénytelen utazni, legalább ne büntessük meg (szerintem).
U.i.: Két vélemény a témáról: Az iho.hu szerzője a fentieknél is ramatyabb szolgáltatást dokumentált a békéscsabai vonalon. A lap szerkesztői szerint az IC pótjegy "felár a semmiért".
A felhasznált illusztráció forrása is az iho.hu fent idézett cikke. Az eredeti képaláírás az alábbi: A vonat végén közlekedő 19-80-as kocsi bár elsőosztályú, mégis „fapadosként” közlekedik, mint erősítés. A kocsi azonban az IC-színvonalat aligha érheti el (fotó: Halász Péter)