HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Földön ülsz? - Büntet a kalauz

2010.11.02. 10:25 vonat blog

Megindult az ország a hétvégén, vonattal, busszal. Szokás szerint elfogytak a helyjegyek (pótjegyek), jól kaszáltak a kalauzok. Hihetetlen ostobaság: ha elfogyott a pótjegy, de még találsz helyet az IC-n, megbüntet a kalauz.

Ez a Békés megyeiek keresztje. Békéscsabára ugyanis járnak ugyan IC-k, de hajszálra ugyanolyan menetidővel, mint a gyorsvonat. Mivel azonban korszerűbb kocsikkal közlekedik az IC, mint a gyorsvonat, 220 forint pótjegyet kell fizetni. Időnként, pénteken pedig szinte mindig, elfogy az összes pótjegy. Ez nem jelenti azt, hogy nincs hely a vonaton. Rutinos utasok ilyenkor fölszállnak, és jöjjön, aminek jönnie kell. Vita, alkudozás a kalauzzal. Szabály szerint 500 Ft-os büntetés szed be a kalauz, és a pótjegy árát.

A román vonatok ügye régóta idegesít. A vonatokon fenntartanak belföldi és nemzetközi helyeket is. A nemzetközi helyek mennyisége azonban a nemzetközi utasok számához képest túlméretezett, a belföldi helyek száma meg kevés. Ezt több éve nem képes a MÁV-START megoldani. Talán nem is figyeli senki, hogyan ismétlődik meg minden pénteken ugyanaz a tortúra a csabai IC-n. A kalauzok beszedik a büntit, az utasok leülnek az üres helyekre, és megy a dolog tovább. A törzsutasok már tudják, az újak még tiltakoznak.

Gyulai ismerősöm szerint senkit sem érdekel, hogy ez így visszás. A vasutasokat egyértelműen nem izgatja, de egyetlen hatóságot sem. A MÁV felveszi az állami támogatást, és nem szolgáltat rendesen - dohog.

Másik panaszt is meg kellett hallgatnom. Rokonom utazott Budapestről Pécsre - a földön ülve. Elfogyott minden hely a vonaton, és nem elég büntetés a földön ülés, a rettenetes késés, a kalauz még szorgalmasan beszedte a büntetéseket.

Nem akarom panaszbloggá tenni a száz vasútat. Van erre szakosodott oldal. De az egész magyar vasutat lejáratja ezekkel a helyjegy/pótjegy mizériákkal a MÁV-START. A hétvégi hajrában a pórul járt utasoktól beszedett büntetés visszás. Nem az utas, hanem a vasút hibája, ha elfogytak a szabad helyek. Ha valaki a földön ülve kénytelen utazni, legalább ne büntessük meg (szerintem).

U.i.: Két vélemény a témáról: Az iho.hu szerzője a fentieknél is ramatyabb szolgáltatást dokumentált a békéscsabai vonalon. A lap szerkesztői szerint az IC pótjegy "felár a semmiért".

A felhasznált illusztráció forrása is az iho.hu fent idézett cikke. Az eredeti képaláírás az alábbi: A vonat végén közlekedő 19-80-as kocsi bár elsőosztályú, mégis „fapadosként” közlekedik, mint erősítés. A kocsi azonban az IC-színvonalat aligha érheti el (fotó: Halász Péter)

30 komment · 1 trackback

Címkék: pécs békéscsaba versenyképesség pótjegy közszolgáltatás kapacitás

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr902415191

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A színes, maradónás póló meg a hátul sportos, elöl elegáns bundesfrizura 2010.11.03. 07:07:56

Ja, a Feri igazi amerikai volt, nem csak bátor és vagány, de igazi haver is. Május 1-én például, a céllövölde mögött, Kenttel a szájában, halál lazán passzolta le a virsli- és sörjegyeket, amiket az apja íróasztalának a fiókjából emelt el néhány nappal...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2010.11.02. 23:26:35

MÁV: vagy állami, vagy versenytárs nélküli, így megteheti. Monopólium, mint olyan. Esetleg busz nem megoldás?

Lesből Támadó Szárítókötél 2010.11.02. 23:42:47

Esetleg időben jegyvétel nem megoldás?

" kalauzok beszedik a büntit, az utasok leülnek az üres helyekre, és megy a dolog tovább. A törzsutasok már tudják, az újak még tiltakoznak."

Szóval a törzsutas tudja, mi a stájsz, ennek ellenére hétről-hétre újra a szájába veszi ugyanazt a lompost?...

Kovacsla 2010.11.02. 23:59:17

Szárítókötél:
Attól, hogy valaki előbb vesz jegyet, még nem lesz több hely, csak esetleg máshogyan oszlik el. Ideális körülmények között természetesen elképzelhető, hogy a piacról élő szolgáltató a sok előfoglalást észlelve feltételezi a nagy érdeklődést és növeli a kínálatot (többletkocsi, mentesítő vonat stb.), de a valóság az, hogy ha előbb veszel jegyet, azzal az egyes ember előbbre van, de a közönség összességében nem, mert így is pont ugyanannyi embernek nem jut jegy.

Macibb

Flaggx 2010.11.03. 00:32:34

Egyszerűen meg kell szüntetni ezt az IC-pótjegy mizériát.
Mert ha még az iho cikkében tőlünk nyugatabbra (osztrákok) és keletebbre (románok) jellemző szolgáltatást nyújtaná a máv ezért a plusz pénzért!
De nem, ég és föld. Az IC-nek pont az lenne a lényege, hogy gyorsabb mint a gyorsvonat, de ha megnézed elvirán a menetidőket, ugyanaz percre pontosan, és itt még nem számoltuk bele a 10-20-30-60 perces késéseket.
Vagy ha már erről a plusz appanázsról nem hajlandó lemondani a máv, akkor tegyék lehetővé, hogy ha van még hely, akkor a kalauztól lehessen venni pótjegyet, bünti nélkül. (Az adó forintjainkért ennyi rugalmasság már elvárható lenne)
Persze a legtöbb vonalon van ingyenes "csoportos" kedvezmény bizonyos khm közösségeknek, de a rendes fizető utast szopassuk csak ahol érjük...

pakesz (törölt) 2010.11.03. 00:51:52

@Lesből Támadó Szárítókötél: hat komolyan mit tegyen? szereti a palpusztainak az izet is!!!

pg2 2010.11.03. 00:53:46

@Lesből Támadó Szárítókötél: Azt már ne is említsük, hogy elővételnél mennyi kényelmetlenséggel ÉS veszteséggel jár, ha mégsem tudsz vagy akarsz utazni. Mert mondjuk közbejött valami, a párod nem kapott jegyet (de egész biztos nem oda, ahova te), etc.

Amúgy a pótjegy igazából ott kitolás, ahova szinte nem is tudsz máshogy menni, pl. Pécs. Egyébként meg tudok olyan esetről, ahol tévedésből másik járatra adták ki a helyjegyet. Noha volt szabad hely (vagyis a MÁV-ot még teoretice sem érte kár), a kalauz keményen büntetni akart, több hónapos, méltatlan hangvételű, és eleve abszurd levelezés során sikerült "lealkudni" valamelyest lealkudni belőle. Ennek során fel sem merült a lehetőség, hogy a személyzet tolt el valamit...

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2010.11.03. 00:57:58

Ha van pótjegyed akkor is szívás,mert a nemzetközi forgalomba kiadott helyjegyek foglaltságát nem jelölik meg a vonaton.Így Nostradamust megszégyenítő képességgel kell megjósolnod,hogy a hely szabad marad, ha pedig nem sikerül ülhetsz át egy másik helyre.
A másik kedves dolog,hogy Szarvas felé Mezőtúron csak az IC-knek van csatlakozása.
A harmadik,hogy 6 13-as és 12 13-as gyors között csak IC-k vannak a páratlan órákban.

Sck: 2010.11.03. 01:03:15

Végül is ha egy repülőjáratra is elfogy a "hely" jegy, akkor biztosan megengedik, hogy leülj valahol a folyosón. Ébresztő!!!

Lesből Támadó Szárítókötél 2010.11.03. 01:57:42

@Macibb:

Abban igazad van, hogy összességében a helyzet nem változik, csak a ülők személye cserélődik, viszont engedtessék meg az az önző szempont, hogy ha én nem akarok ülni, akkor teszek érte, nem pedig a szokásos magyar, fatalista módon "lesz, ami lesz" alapon szállok fel a vonatra. Ha az utolsó pillanatban foglalkozom a vonatjeggyel, amikor tudom, hogy szívás lesz az utazás, akkor a MÁV után a második helyen az "Elcseszte" listán bizony én leszek, és a helyzetemre szükséges, de nem elégséges mentség a MÁV genyózása.

Lesből Támadó Szárítókötél 2010.11.03. 02:11:00

@pg2:

Persze, lehet ilyenekkel jönni, de azért nézzük reálisan a helyzetet, melyiknek nagyobb a bekövetkezési valószínűsége?
a) közbejön valami (jeggyel lehet variálni más utasokkal, így együtt tudsz ülni a pároddal)
b) állnod kell az IC-n, mindemellett meg is büntet a kalauz.

Látatlanban megjelölném a b)-t.

Egyébként számszerűsítve a dolgot:

a) visszaváltós eset: a jegyed 3580 Ft pótjeggyel, ebből a 220 Ft-ot visszakapod (ha előzetesen visszaváltod), a 3360 Ft-nak pedig a 80%-át, azaz 3580 -> 2908 Ft, a veszteséged 672 Ft.
b) büntetős eset: 3360 Ft-os jegyet megveszed, erre jön a pótjegy + 500 Ft büntetés, azaz plusz 770 Ft-odba kerül ez a megoldás, vagy másképp, +500 Ft-odba ahhoz képest, ha veszed a fáradságot és +2 nappal hamarabb megveszed a jegyed az IC-re.

blr 2010.11.03. 02:23:51

@Lesből Támadó Szárítókötél:
Az nem jut eszedbe, hogy előfordulhat az is, hogy valaki 2 nappal előtte még nem tudja, hogy vonatoznia kell?
Tavaly pl. Debrecenbe kellett vonattal mennem úgy, hogy az indulás előtt két órával még nem tudtam róla (mármint, hogy nem tudok kocsival menni). Viszont ott álltam a pénztárnál az indulás előtt másfél órával. Csak azért tudtam jegyet venni, mert pont az előttem sorban álló visszaváltotta a jegyét. A mögöttem álló család meg sz*pott egy nagyot.
Másfél óra alatt miből állna egy plusz kocsit hozzácsapni a szerelvényhez. Ja, hogy az nincs? Akkor ki is a felelős ezekért a problémákért?

flimo13 2010.11.03. 06:48:24

@Lesből Támadó Szárítókötél: az nem megoldás, hogy ezentúl majd másnak nem lesz jegye. Tudod sokan járnak olyan fura intézménybe, hogy egyetem, és gyakran nem a lakóhelyükön, mert hogy ezek jellemzően a fővárosba és pár egyetemi városba koncentrálódnak - már amelyikbe megéri járni. Ezekben rendszerint pénteken ér véget a tanítás, és ekkor sokan akarnak hazautazni. Ha nincs erre megfelelő kapacitás, mert, ugyan azt a szerelvényt küldik mint sima hétköznap, akkor ha én két hétre előre megveszem, akkor majd annak nem jut, aki egy héttel előtte venné meg.

flimo13 2010.11.03. 06:49:39

@Macibb: haha, vagy inkább csak simán több jegyet ad el. Szombathely-Budapest IC-n egyszer sikerült egy kocsival több jegyet eladni, aztán még a kaller óbégatott az utasokkal, hogy minek vonattal akarnak menni.

flimo13 2010.11.03. 06:50:41

@Flaggx: ne csak a saját vonalad nézd, nekem akár egy órával is gyorsabb. De már átszoktam buszra, kocsira.

The Glow 2010.11.03. 07:00:51

Nem vagyok nagy vonatutazó, de:
- ha az IC nem gyorsabb vagy jobb mint a gyors ("felár semmiért"), és
- az IC-re nem adnak el elég jegyet, elfogy a hivatalos hely;
akkor miért nem mennek az emberek a gyorssal? Nem kellene büntetésre számítani.

KaPé 2010.11.03. 07:22:10

Nem igazán értem a panaszt. Van olyan szabály, hogy ic-re csak pótjeggyel lehet felszállni? A postolónak nem volt? Jogosan büntették meg? Akkor meg?
Ha vonatozok, ic-vel teszem, mert valamilyen szinten szűrve van az utazóközönség (ritka a büdös, koszos ember) és kényelmesen ki tudok menni pl wc-re, nem kell magam tömegen (vagy földön ülőkön) átverekednem.

Elstron 2010.11.03. 07:41:33

Attól, hogy valami szabad helynek tűnik az induló állomáson, még nem biztos, hogy az. Lehet, sőt valószínű, hogy a következő városban száll fel az az utas, aki oda vette a jegyét. Akkor mi lesz, verekedés, hogy kié is a hely? Lásd: Nyíregyháza-Miskolc-Budapest vonal.

Panni CsP · http://csajokespasik.blog.hu 2010.11.03. 07:44:51

egy rövid út is egy rakás pénz, szolgáltatás meg sehol. Nem tudom, hogy kéne tisztába tenni a MÁVot, de a BKV-t sem...
egyszer 3 órát késett az IC-m Tokajból, utána hosszú sor a visszatérítéses ablak előtt, pát hét múlva visszamegyek és egy csomó papírt ki kellett töltenem, pénz a mai napig nincs belőle. Majd utalnak....

flimo13 2010.11.03. 07:55:30

@Ink4.hu: ajánlom figyelmedbe a nemzetközi vonat kitételt. Ha nem tudod hogy működik, akkor meg ne szólj bele.

odamondó 2010.11.03. 08:04:52

tipikus magyar poszt.

Panaszkodsz arról milyenek a magyarok miközben észre se veszed, de te magad is ugyanolyan vagy.

Nem szólnak a kallerok, hogy van maradék hely? Nem szervezi át a MÁV az ülésrendet? Bunkoság.

De az is mérhetetlen bunkóság, hogy felszállsz és használsz egy olyan szolgáltatást amiért nem fizettél.

Annyit várj el a többi embertől, amennyit te magad is megteszel.

pingpongistapista 2010.11.03. 08:06:10

Nem is értem az IC lassúságára vonatkozó békéscsabai panaszt:)
A szegedi vonalon az IC FIZIKAILAG össze van kapcsolva a gyorsvonattal, így teljesen azonos menetidővel közlekedik, kb. minden kutyaólnál megáll. Kellően öreg lévén, még emlékszem arra az időre, amikor a Bp - Szeged IC indult - megállás nélkül(!) Szegedig...

Utoljára 35 fokos hőségben utaztam volna vele, de volt eszem és nem vettem pótjegyet. A klíma természetesen nem működött, de én a gyorsvonati rész fülkéjében a 8 helyből négyen elterülve kényelmesen alhattam KÖKI-ig, mert senki más nem volt, a pótjegyért aszalódhattak rendesen.

Amúgy múltkor rádióban Svájcban élő muki meséli, hogy ott legalább 4 ember kocsiba ülése esetén éri meg a vonat helyett az autót választani. Nálunk sajnos pl. Bp - Szeged vonatkozásban egy 6 liter alatti fogyasztású kocsival (ilyen azért van egy pár) már EGY ember esetében is a vonat drágább!

Megmondo 2010.11.03. 08:41:55

Pont így jártam én is, mint a posztoló. A MÁV pénztáros javasolta, hogy így tegyünk,nem tudja, miért nem kapcsolnak be még egy kocsit. A kalauz sajnálkozott, én meg fizettem a majdnem üres vonaton. Aztán a Keletiben panaszt tettem az idióta trehány szervezés miatt. Na, vagy két hónap múlva válaszoltak is. Mégpedig azt, hogy legyek türelmes, mert a rossz időjárás miatt nincs idejük érdemi választ adni. Azóta nyár lett, aztán jött az ősz, mindjárt itt a tél. De a MÁV-tól még mindig nem jött válasz. Ott vajon mikor derül ki?

Dubito 2010.11.03. 08:59:35

Aki olyan hülye volt, hogy arra szavazott, akinek az a legnagyobb problémája, hogy néptelen szárnyvonalakat nyisson meg, az utazzon a vagon ütközőjén.

NickFry 2010.11.03. 09:05:12

Olvasd el a máv-start üzletszabályzatát. Le van minden rendesen írva és úgy is működik. Nem korruptak a kalauzok, segítőkészek mindig, nem kell félned, hogy lelépnek az irataiddal.
A BKV sokkal rosszabb, ellentmondó üzletszabályzat, amit nem követnek, korrupt, bunkó, tolvaj ellenőrök.

Miért jobb a közösségi közlekedés máshol?
Nyugaton a közösségi közlekedés _fejlesztésére_ költik az állami pénzeket, itt meg a megsegítésére.

Netuddki. 2010.11.03. 09:15:21

@Megmondo: A mávnak nincs előírva mennyi időn belül kell válaszolni egy panaszra? Csodálkoznék rajta.

Tértivevényes levélben kell benyújtani a panaszt aztán ha nincs válasz az illetékes hatósághoz fordulni. Majd szépen megbüntetik. Remélhetőleg azokon a dolgozókon hajtják be a büntit akik rosszul végezték a munkájukat és nem az is a mi adónkból megy. :(

6-Ó-ság 2010.11.03. 09:17:54

Még hogy kocsi nincs?Én nekem volt egy ismerősöm,neki egy MÁV-os pasija.Minden évben "locsázni"jár beutalóval,és ha a csaj is ott volt,akkor azzal a vonattal ment,amelyik egyébként az nap a "menetrendben" nem közlekedett!De még ma is tudná "produkálni",pedig már rég "nyugger",de nem"Kispályás"!
Reform kell!Én már a rendszerváltáskor a Vezérnek megmondtam:Adjon bérbe egy-két fordakocsit bérbe,és bebizonyítom,hogy lehet itt kulturált személyfuvart csinálni!Kis átalakítás+kisérő,stb.Ma már sok lenne!Pályadíj,mentrendi-időszak,áram,mozdony+egyéb költségek.Így már100%utasszámnál sem érné meg senkinek!A Start ezért marad monopol helyzetbe.Ha csak nem segít az állam!ill.Te+én!De ha rám hallgattok:autóval!!

madarvedo golyokapkodo 2010.11.03. 09:39:14

@Lesből Támadó Szárítókötél:
Agyas vagy. Csakhogy sokszor már kedden sem lehet pótjegyet venni a pénteki vonatokra. Ugyanez a helyzet a miskolci vonalon is.

ICLaci 2010.11.03. 09:49:23

Szétzilált,szétlopott vasútak. Nem is értem a problémát,jelenlegi helyzetben annak is örülni kell h. elindulnak a vonatok. A kalauz büntet! Hülye lenne nem ezt tenni ez neki plusz jövedelem! Megoldás? Jó kérdés...Talán ha majd nem magyarországnak hivják ezt az országot...

Flaggx 2010.11.03. 16:49:13

@flimo13: Csak egy példát írtam, nem csak a "saját" vonalamon gondolkodom. De még sok helyen ugyanez a helyzet. (lásd előző posztban leírt kommentem)
süti beállítások módosítása