A közösségi közlekedés összehangolásában látjuk a megtakarítás lehetőségét, de ez nem egy év alatt következik majd be. Jövőre [tehát idén] elkezdjük a felülvizsgálatot, a legkisebb zsákfalutól a fővárosig, a szárnyvonalaktól a BKV-ig megnézzük, hogyan lehetne szűkíteni a párhuzamosságokat. Nem jó, hogy az állam által támogatott közlekedési formák versengenek egymással. A vasúti közlekedés elsőbbsége a cél, de ott, ahol a MÁV nem képes megfelelő szintű szolgáltatást biztosítani, sokat késnek a vonatok, nem fogjuk ezt erőltetni. Szerintem az előkészítés maga lesz egy év, és utána további évek alatt lehet majd bevezetni a rendszert.
Forrás: kormany.hu, a Hirszerző cikke nyomán
Mindezt Völner Pál államtitkár mondta tavaly. A cikk címe sokatmondó: "Ahová vonat jár, a buszt nem támogatja majd az állam".
Hogy hol vannak feltűnő párhuzamosságok? Rengeteg helyen. Magyarország ebben egyedülálló Európában. Az állam finanszírozza a vasutat és a busz is - akár ugyanazon az útvonalon. Ráadásul sokszor az az abszurd helyzet alakul ki, hogy a vonat a falujáró és a busz a gyorsjárat.
A blog tippeket akar adni, hol találni a hazai közlekedési rendszerben nagyon feltűnő párhuzamosságokat a távolsági forgalomban (megyei jogú városok és Budapest között).
TOP 10
Első helyezett párhuzamosság: Győr - Budapest
Nincs egyetlen szakember sem, aki indokolni tudná, miért kell Győrből expressz buszjáratokat közlekedtetni a fővárosba, amikor Európa egyik legkorszerűbb vonata is közlekedik erre.
Második helyezett párhuzamosság: Tatabánya - Budapest
Még jobb a vasút, mint Győrben. A vasút és a buszállomás közvetlenül kapcsolódik, így megoldható lenne, hogy a környéből beérkező buszjáratokról vonatra szálljanak át az emberek. Győr, Tatabánya és Budapest között nyugat-európai színvonalú a vasút.
Harmadik helyezett párhuzamosság: Székesfehérvár - Budapest
Vonattal most is gyorsabb, mint busszal, pedig még folyamatban van a pálya újjáépítése. Ennek ellenére, egy átlagos munkanapon közel 50 buszjárat indul a fővárosba.
Negyedik helyezett párhuzamosság: Kecskemét - Budapest
Itt eleink a vasutat nem nyílegyenesen vezették a fővárosba, hanem kis kerülővel. A buszok pedig a legrövidebb úton szaladnak az autópályán. Ennek ellenére (mivel itt is kapcsolódik a busz és a vonat állomása) nincs akadálya annak, hogy a fővárosba óránként járó IC-vel elvigyék az utasokat
Ötödik helyezett párhuzamosság: Veszprém - Budapest
A vonat (1:46) jóval gyorsabb, mint a busz (1:50-2:15). A veszprémi buszállomás a városközpontban van, a budai vasútállomás pedig szintén. A veszprémi vasútállomás a város szélén van, a pesti buszállomás szintén. A hagyományon kívül semmi sem indokolja, hogy Veszprémből és Veszprém megyéből buszok tucatjai járjanak Budapestre. A vasutat ráadásul folyamatosan fejlesztik, így minden évben rövidül majd a menetidő.
Hatodik helyezés: Eger - Budapest
Bár Egerből el lehetne jutni gyorsan is vonattal Budapestre, a hevesi megyeszékhelyről falujáró vonat és expressz busz jár a fővárosba. A vasút tehát mesterségesen le van lassítva, rengeteg falut is kiszolgál, miközben a busz megállás nélkül száguld az autópályán. Sajnos Egerben a buszállomás (még) távol van a vasúttól. A busz népszerűségének ez is oka.
Hetedik helyezés: Zalaegerszeg - Budapest
Tavaly szeptemberben adta át Völner Pál államtitkár az 55 milliárdból felújított zalaegerszegi vasutat. Most 3:25 perc alatt képes a vonat Egerszegről a fővárosba érni, de egyelőre a vonatok többsége nem a leggyorsabb útvonalon és módon jár, így 3:43 a menetidő A busz ennél jóval gyorsabb (3:00 - 3:30). A vasutat azonban európai uniós pénzből fejlesztik tovább, így az elkövetkezendő években még összesen egy fél órával gyorsulnak a vonatok.
Nyolcadik helyezett: Szekszárd - Budapest
Jelenleg a falujáró vonat lassabb (2:13-2:17), mint az autópályán hasító expressz busz (1:55). A vasutat sújtja, hogy a Budapest - Sárbogárd szakasz felújítás előtt áll, tele lassújelekkel. Sárbogárd - Szekszárd között pedig hiába épült újjá a vonal, nincs villamosítva, így jelenleg a legtöbb eljutás átszállásos. A vasút akkor vehetnl fek a versenyt a busszal, ha naponta több közvetlen dízel motorvonat menne a Délibe. A jelenlegi helyzetben a felújított szekszárdi vonal alig kihasznált, jó sok adófizetői pénzt emészt fel működtetése.
Kilencedik helyezett: Hódmezővásárhely - Budapest
Vonattal a Nyugatiig, szegedi átszállással 3 óra 7 perc. Busszal a Népligetig 3 óra 10 perc (de átszállás nélkül).
Tizedik helyezett: Sopron - Budapest
Nem jelentős, csak jeképes. Vonattal majdnem egy órával gyorsabb az út, mégis rendel napi két buszjáratot az állam.