Erőteljesen indult a vasútügyi kínai kapcsolat, de mostanában keveset hallani róla. Volt egy csúnya baleset, és az talán elriasztotta volna a magyar vasutasokat?
Ha nem, adok néhány ötletet, mit építsenek a kínaiak. Ne feledjük:
A kormány már áprilisban együttműködési megállapodást írt alá a legnagyobb kínai vasútfejlesztő vállalattal. A tervek szerint a cég a Széll Kálmán tervből venné ki a részét, a tömegközlekedés reformja kapcsán kaphat villamosítással, pályafelújítással, építéssel, berendezések cseréjével vagy pályaudvarok renoválásával kapcsolatos feladatokat.
Forrás: Jól jönne a bajban a kínai nagybácsi, index.hu, 2011. jún. 27.
1. ötlet: Budapest - Ferihegy - Cegléd nagysebességű vasút (+ folytatása Belgrád és Kolozsvár felé)
Magyarország leghatékonyabb nagysebességű vasútja lenne, egy Budapest belvárosából (Keleti vagy Nyugati) induló vonal, amely a ferihegyi 2-es terminál alatt állna meg, és továbbindulna Cegléd felé. Miért Cegléd? Mert onnan szépen tovább lehet menni
- Kecskemét - Szeged - Szabadka - Újvidék - Belgrád
- Szolnok - Békéscsaba - Arad - Temesvár - Bukarest
- Szolnok - Nagyvárad - Kolozsvár
- Szolnok - Debrecen - Nyíregyháza - Záhony - Kijev
felé.
Úgy fél Európa (túlzok, persze) kaphatna gyorsabb és jobb összeköttetést a budapesti reptérrel - és a magyar fővárossal is.
2. ötlet: Főpályaudvar Budapest
Felmerült, hogy a fővárosi nagy pályaudvarokat bezárnák, s helyettük a kínai befektetők egy új, központi pályaudvart építenének a jelenlegi Ferencvárosi pályaudvar helyén.(...) A központi főpályaudvar feleslegessé tenné a jelenlegi Nyugati, Keleti, Déli pályaudvarokat, ezeket más célra lehetne hasznosítani. [Másik helyszín is szóba kerülhet, mert Kőbányán,] (...) az expó kiállítási területe mellett van Budapest vasúthálózatának centrális helye, itt keresztezi egymást ugyanis a kelet– nyugati és az észak–déli vasúti forgalom. A központi átszálló vasútállomás tervének ez a földrajzi adottság az alapja.
Forrás: Újra terítéken a régi terv / Ötven éve hever a fiókban az átmenő pályaudvar ötlete, mno.hu, 2011. július 2.
Eddigi főpályaudvar ötletek:
- Ferencváros vasútállomás
- Kőbánya (a BNV-nél)
- a föld alatt (a Nyugati pályaudvar és a Kelenföldi állomás összekötése; ezt a fenti cikk nem említi, de itt és itt olvashatunk róla, a Főmterv oldalán is látható ábrákon.)
Ferencvárossal és Kőbányával az a baj, hogy a városközponttól távol található, és nagyon sokba kerülne megépíteni a csatlakozó vonalakat. A föld alatti pályaudvarral meg az a baj, hogy bár a városközpontban található, nagyon sokba kerülne megépíteni egy földalatti állomást.
3. ötlet: Budapest - Pozsony - Bécs nagysebességű vasút
Ha az előbb azt írtam, hogy fél Európa felé gyorsulna a forgalom, ha Cegléd felé nagysebességű vasút épülne, most akkor vegyük hozzá a másik felét.
- Budapest - Bécs - Zürich
- Budapest - Bécs - München (mondjuk öt óra alatt nem lenne rossz...)
- Budapest - Bécs - Nürnberg - Frankfurt
- Budapest - Pozsony - Prága - Berlin
- Budapest - Pozsony - Katowice - Varsó / Krakkó
Szép kis csomag, nemde? Bár lehet, ez kissé drága lenne, de a pozsonyi reptér, a bécsi reptér és a két város főpályudvarának érintésével azért csak akadna utas is.
Na jó, elismerem, a mostani nem túl rózsás helyzetben, lehet, elég lenne kisebb terveket dédelgetni. Ne felejtsük, mit írt a Magyar Nemzet: "kaphat villamosítással, pályafelújítással, építéssel, berendezések cseréjével vagy pályaudvarok renoválásával kapcsolatos feladatokat" (lásd: fent).
Mondjuk, ha villamosítják a nagyváradi vonalat, felújítják rendesen a Keleti, a Nyugati, a pécsi és a debreceni pályaudvart, felgyorsítják a pécsi és szegedi vonalat, már boldog leszek. Kisz lépészek, nem gigafejlesztészek.