Ellentmondásos hét volt ez. Miközben a fejlesztési miniszter megállapodott a repülőtéri gyorsvasút építéséről a kínaiakkal, aközben kiderült, mégsem sűrítik a Budapest környéki elővárosi vonatközlekedést.
Ellentmondásosan alakul tehát egyelőre a magyar vasút sorsa. A fejlesztési miniszter láthatóan szereti a jó vasutat: a kínai szuperexpressz fedélzetén ülve az MTI is lefényképezte, és a fotó bejárta a magyar sajtót.
A reptéri vasút építéséről egyelőre keveset tudni. Abban reménykedjünk, hogy olyan módon épül meg, hogy Kelet-Magyarország felől a távolsági vonatok közvetlenül elérhetik a repülőteret, így természetes módon kapcsolódik majd a fővonalakhoz és a jelenlegi nagy pályaudvarokhoz is. (Erre példa akad például Genfben, Frankfurtban, Lyonban; és ilyen kapcsolat épül Bécsben is.) Egy ilyen kialakítás a fővároshoz közeli vasútvonal szakaszok zsúfoltságát is enyhíteni tudja.
A kínai bejelentéssel egyidőben kiderült, hogy az S-Bahn-szerű, sűrű vonatközlekedést Törökbálint - Bicske - Tatabánya, és Érd - Százhalombatta térségében viszont nem vezetik be most decembertől.
A folyamatok tehát látszólag széttartóak: óriási előrelépés körvonalazódik a reptér felé, és egy tyúklépés maradt el a budai agglomerációban.
Korábban már írtam arról, hogy Budapest számára létszükséglet egy vonzó S-Bahn, és fontos cél, hogy a magyar középosztály minél nagyobb számban utazzon vonaton. A kínai szuperexpressz kocsijában üldögélő öltönyös ember képe ezért lényeges. A miniszter valószínűleg tudja, a vele azonos társadalmi állású emberek milyen vonaton szeretnek utazni. Ha pedig ők szeretik a vonatot, a farmerosoknak is tetszeni fog. Ha Fellegi lépéseket kezdeményez, hogy a magyar vasút (a fővonalakon) a kínai szuperexpresszhez hasonló legyen, megalapozhatja a vasút 21. századát.
Mielőtt még az olvasó nevetni kezdene, csendesen megjegyzem: ha nem utazott még a railjeten, tegye meg. Nem 300 km/h-val száguld, de korszerű, elegáns és csendes vonat. Belvárosból belvárosba visz. És utaznak vele öltönyös üzletemberek. Sokan.
A jelszó tehát lehetne: Elegáns magyar vasutat!
2008-ban írtam a blogon, hogy "a korszerű elővárosi és regionális járművek (Desiro, Talent, Flirt) beszerzése után a MÁV-START-nak már nagyon kellett olyan jármű, amely a távolsági forgalomban is újdonságot jelent, amivel a korszerű vasút bemutatható. Ennek az elvárásnak többé-kevésbé meg tud felelni a 3. generációs IC kocsi. Illetve tudna. Ha lenne belőle elég, és lenne belőle egy teljes sorozat."
Nos, azóta eltelt 3 év, és a magyar vasút kocsiparkja nem javult, csak romlott. Százas nagyságrendben kellene sürgősen a railjettel a versenyt könnyedén felvevő, korszerű kocsikat beszerezni. (Elegáns büfé, látványos dizájn, térképes útvonalkövető monitor, WIFI, kényelmes ülések, kényelmes csomagtárolás - ez kell az öltönyös utasnak.)
Ahol meg vannak jó vonatok (Érd, Bicske felé), ott igenis S-Bahnt kell csinálni belőlük, egész nap legalább félórás követéssel. Mert a rugalmasság elsődleges.
Ekkor lehetne a magyar vasút is sok öltönyös utas szállítója.
(A kép forrása: Fellegi: a kínai bankok vásárolnak magyar államkötvényeket, hirado.hu, 2011. november 11.)