A Magyar Televízió (m1) Híradója ma beszámolt arról, hogy Katasztrofális állapotban vannak a dél-balatoni sínek. Csakhogy végre valaki a nyilvánosság előtt is megjelenítette a problémát! Érdekes persze, hogy az utóbbi idők nem túl utasbarát sztrájkjait szervező VDSZSZ embere szólalt fel a jobb pályák érdekében. Ezzel próbálnának népszerűbbek lenni?
Negyven perc alatt ér a vonat Kaposvárról Dombóvárra. A hetvenes években még 27 perc volt a menetidő. A vasutas szakszervezet pécsi vezetője szerint katasztrofális állapotú a dél-balatoni vasúti pálya. Ezért kell csökkenteni a sebességet.
A dél-balatoni pálya (30-as vonal), és a még megemlített Dombóvár - Kaposvár szakasz tényleg rettenetes. Mindkettő nemzetközi, európai tranzit fővonal, főleg ezért szégyen, hogy ennyire hagyták leromlani őket.
Az, hogy a MÁV nem mert konkrét választ adni arra, mikor újítják föl az elhanyagolt szakaszokat, jelzi: a vasúttársaságnál már ígérni sem mernek. Az említett két vonalra valószínűleg egyszerűen nincs pénz.
Nem újdonság: Magyarországon a közlekedésre szánt pénzeket rosszul költötték el. Túl sok jutott gyorsforgalmi utak építésére, és mindent ennek rendeltek alá. A vasút az elmúlt időszakban alig fejlesztett, és mostanában sem látszanak a felzárkózás jelei.
Ha már a VDSZSZ szóba került, jut eszembe, utassztrájk kellene lassan. Utassztrájk egy jobb vasútért, fejlesztésekért. Hogy legalább a pályák kiépítési állapotát állítsák vissza, végezzenek valódi karbantartást.
Ennek a versenyképtelen vasútnak így sok értelme nincs. Egyre kevesebben veszik majd igénybe, a működtetése viszont legalább jó soka kerül.
Ja, és persze nemcsak a Dél-Dunántúlon vannak bajok. Az említett vonalaknál lényegesen nagyobb forgalmú Budapest - Miskolc vonalon sem tudják tartani a vonatok a menetidőt. A pálya tele van hibákkal, emiatt sebességkorlátozásokkal. Rengeteg helyen kell lassítani a Budapest - Hegyeshalom vonalon is. Ez persze mind semmi ahhoz képest, hogy Székesfehérváron évek óta 10-el vánszorognak keresztül a vonatok.
Jó lenne, ha legalább a vasútra szánt uniós pénzt el tudná az ország költeni, de valódi építkezés alig akad, bőven találni olyan fejlesztést, amely már évek óta húzódik, és még nem tudni, mikor kezdhetik el. A kormánynak komlyabban kellene vennie a közlekedést, és ki kellene végre törni az autópályák bűvköréből. A kockázat (szerintem) nagy: ha a VDSZSZ rágyógyul a "jó vasút" ügyére, sokkal népszerűbbé válhat, és a társadalom támogatásával folytathatja harcát a MÁV vezetése ellen.
(Illusztráció forrása a hirado.hu fent idézett cikke.)