Aszú vagy Iseum? Tokaj vagy Szombathely? Ön hová szeretne utazni? Ha számít az ár, biztosan csak Tokajba.
Budapestről Szombathelyre 5100 forint az útiköltség Győrön át InterCityvel, a megtett út 234 kilométer, 2 óra 51 perc alatt ér oda a vonat. Tokajba 4305 forint az útiköltség Miskolcon át InterCityvel, a megtett út 238 kilométer, 2 óra 38 perc alatt ér oda a vonat. Tokajban kitűnőek a borok, hajózhat a folyókon, és majdnem 800 forint az árkülönbség. De miért?
Nos, mielőtt bepakolnánk a hátizsákot, jöjjön a megfejtés. Miért is olcsóbb Tokaj?
A fenti képkivágások a máv-start.hu-ról készültek. Szombathely azért drágább, mert két vasúttársaságra külön-külön kell fizetni. Az oknak tehát égtájhoz nincs köze.
Nem ez persze az egyetlen külön fizetős eset, nem csak a MÁV-ra és a GYSEV-re kell külön jegyet venni. Ha valaki Miskolcról megy Cinkotára, átszállhat Gödöllőn egyik vonatról a másikra: a MÁV síneken és a HÉV síneken is vonatok járnak, mégis teljesen külön számolják rá a jegyet. De külön jegy kell a 6-os és a 2-es villamosra is. A BKV vonaljegyet ad: ha valaki átszáll egyik villamosról a másikra, új jegyet kell lyukasztani, akkor is, ha mindkét járaton csak 2-3 megállót megy az utas. Ha marad ugyanazon a kocsin, végigutazhat sok-sok kilométert ugyanazon a vonalon. Hosszabb, kényelmesebb utazás - olcsóbban.
A jegyárakat nálunk egyelőre nem az utas szempontjából állapítják meg, nem halad az egyszerűsítés felé a rendszer. Nincs tarifaszövetség, nem lehet egyben megvenni a jegyet több közlekedési eszközre. Ha pedig valaki naponta bejár Rakamazról Tokajba vagy Kőszegről Szombathelyre, dönteni kell: vagy vonatra vagy buszra vehet bérletet.
Nem jó ez így, és évek óta alig halad előre a jegyek, jegyrendszerek ügye. Egy pohár tokaji feledteti a bút, de legjobb lenne, ha ez a díjszámítás ugyanúgy a közlekedés múltbéli emléke lehetne, mint a borostyánkőút.
(A kép forrása: tokaj.hu)