A vasútról keményen vitatkozó szakértők egyben egyetértenek: a MÁV pazarló, túl sok közpénzt költ el, ráadásul átláthatatlanul. Ez közös nevező, bármilyen jövőképe van az illetőnek a vasútról.
Tegnap írtam Takács László közlekedésmérnök cikkéről, mely fölháborított több közgazdászt. Vasúthoz kiválóan értő közgazdászként Antal Dániel írt a bloghoz véleményt. Ő mindig is azt hangoztatta: gazdaságosabb, a költségvetés számára olcsóbb és a jelenleginél jobb, versenyképesebb szolgáltatást nyújtó vasutat lehetne csinálni.
Takács cikkének megjelent a cáfolata is az index.hu-n. A VEKE köreihez tartozó szerző, Pongrácz Gergely kiemeli: a vasúti személyszállítás költségeinek kb. fele ma a pályahasználati díj. A magas fix költségek miatt pedig a vasúti személyszállítás költségei alig függenek a vonatok gyakoriságától. Erre alapul a Szabó Pál által megnyirbáltatott ütemes menetrend gazdaságosságát megalapozó nézet is.
Eddig egymással ellentétes nézetekről volt szó. Érdekes azonban, hogy egy dologban az összes eddigi vélemény-nyilvánító egyetért: a MÁV rosszul bánik a közpénzekkel. Takács a MÁV-on belüli rossz szerződések felbontásával spórolna:
A különböző, a leányokra kényszerített „oroszlánszerződések” helyett a működési együttműködés napi feladataival törődne inkább a központ, hogy a félreértések, félreértelmezések helyett a napi működés minél gördülékenyebb legyen. Ez a (...) kb. évi 15-20 milliárd megtakarítást hozhat.
Takács László: Reformszövetség és vasút, index.hu, 2009. február 22.
Antal Dániel is keményen fogalmazott a Magyar Narancsban:
Az egymással összefonódó leányvállalatok közbeszerzéseket folytatnak le, úgy adnak-vesznek egymástól, hogy közben az egyik cég igazgatósági tagja egyúttal menedzsere annak a cégnek, amelyiktől vásárol. Vagy a vásároló cég felügyelőbizottsági tagja egyúttal az eladót is képviseli. Lényegében tetszőleges árfolyamon, tetszőleges teljesítésigazolásokra, tetszőleges irányba mozgathatják az államtól érkező pénzt. Mivel vannak benne magántulajdonosok, akár magánpénzt is ki lehet venni.
"Vagyonvesztése meghaladja a kétbillió forintot" - Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke, Magyar Narancs XX. évf. 3. szám - 2008-01-17
Pongrácz egyenesen egy új infrastruktúra kezelő társaság létrehozását javasolja.
A fenti törzshálózat fenntartásának feladatát egy teljesen új, állami infrastruktúra-fenntartó szervezetbe kell helyezni, a MÁV megmaradó részét felszámolni, az eszközöket a személyszállító vasút illetve a térségi vasutak részére átadni
Pongrácz Gergely: A vasútgyilkosok hibás számításairól, index.hu, 2009. február 24.
Ha a fenti szakértői kételyek nem relativizálnák, a hivatalos vélemény megnyugatató is lehetne. Heinczinger István, MÁV-vezér 40 milliárdos megtakarítást ígér 2011-re:
Tízmilliárd forint megtakarítást ért el a MÁV belső kiadásainak átalakításával – mondta nem kis büszkeséggel a nemzeti hírügynökségnek a tavalyi évről és az idei kilátásokról Heinczinger István vezérigazgató. Az üzleti folyamatok újraértékelésével – az úgynevezett BPR-program segítségével – 2011-re összesen 40 milliárd forint megtakarítást kívánnak majd elérni.
Egybilliárdért zakatolunk - Ma is ellenőrizetlenül nyeli a közpénzt a vasúttársaság, Magyar Nemzet, 2009. január 13.