HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Bezárjuk vagy reformáljuk a vicinálist?

2009.02.23. 20:01 vonat blog

Még senki sem adott esélyt egy gazdaságosabb vasút létrehozására Magyarországon, a vasútbezárásokról annál többet értekeznek laikusok és szakértők is.

Pénznyelőnek nevezi a MÁV-ot a Reformszövetség, és elvenne a társaságtól 85 milliárd forintot - olvashattuk számos hazai médiumban a hétvégén. Ez alapján az index.hu vélemény rovatában egy közlekedésmérnök már megjelölte, honnan vehető el szerinte a a MÁV-tól a pénz. A vasúti bürokrácia leépítése sokaknak szimpatikus gondolat, a mellékvonalak megszüntetése kevésbé. A mellékvonal-irtás előtt jó lenne megnézni: nem államvasúti keretek között lehet-e olcsóbban, rugalmasabban vonatozni a vicinálison.

A Reformszövetség javaslatán felbuzdulva Takács László második cikkét is megírta az index.hu-n. (Íme az első, melyben arról szól az indexes fórumokon is rendkívül aktív közlekedésmérnök, milyen jól helyettesíthető a vasút buszokkal. Erről a cikkéről e blogban már értekeztem.)

Hol látnak akkor lehetőséget (helyesen) a reformerek a kiadások csökkentésére? Két ilyen hely van a MÁV-nál. Az egyik a személyszállítás, a másik a szervezet.

Takács László: Reformszövetség és vasút, 2009. február 22.

A MÁV túlburjánzó szervezetére vonatkozó utalás nem alaptalan. Takács személyszállításra vonatkozó nézetei azonban vitathatóak. Takács küldetése első látásra az, hogy gazdaságosabbá tegye a magyarországi személyszállítási közszolgáltatást. Valójában saját nézeteit hirdeti rengeteg fórumon, láthatóan keresi potenciális hallgatóságát, keresi azokat, akik szakértelmére igényt tartanának. Gondolatmenetében sok igazság van, de összességében, így bemutatva inkább csak a figyelem felkeltésére alkalmas.

Egy másik nézőpontot jelenít meg egy régi cikkében a mellékvonalakkal kapcsolatban Antal Dániel:

Hipotézisem szerint nem a mellékvonalakkal, és nem is a mellettük élő falusi emberekkel, hanem a MÁV-val és az állami szabályozással van a baj. Tanulmányom a mellékvonalak szabályozási környezetének megváltoztatása, gazdálkodásuk gyökeres átalakítása és technológiai megújítása mellett érvel.

Antal Dániel: Engedd szabadon a mellékvonalakat, 2004. június 26.

Takács szerint a vasúti személyszállítás drága.

Csak közpénzeket (menetdíjat nem) vizsgálva, egy vasúti utaskilométert 22,6=23 forintért, egy helyközi buszos utaskilométert 6,9=7 forintért veszünk meg.

Takács László: Reformszövetség és vasút, 2009. február 22.

Nem szól azonban arról, hogy a vasút drágaságában a következő tényezők szerepe óriási:

  • A vonatok bérköltsége a buszhoz képest legalább kétszeres, mert a vonatra kalauz és mozdonyvezető is kell. (A mozdonyvezetők ráadásul többet keresnek, mint az buszsofőrök.)
  • A vasúttársaság költségeinek jó része a pályahasználati díj, amelyet egyes országokban nem is kell kifizetnie a személyszállító cégeknek. A mellékvonalak pályájának fenntartási költsége elenyésző, az állomási személyzet ügyes megoldásokkal kiváltható.
  • Kevés a korszerű vasúti jármű, a mozdonyvontatta szerelvények drágán üzemelnek.
  • A vasúti mellékvonalak a fővonalakra hasonlító, nagyon komoly előírások alapján működnek, melyek megdrágítják az üzemet.

Megkockáztatom bármilyen pontos ismeret nélkül: a fenti többletköltségek lefaragásával a vicinálison közlekedő motorvonat és a helyközi busz költségei azonos nagyságrendűek lesznek. Már csak a busz és a vonat közötti munkamegosztásról kellene dönteni.

A vasút Magyarországon ugyanis nem része a közlekedési munkamegosztásnak, alig találni jól kialakított busz-vonat csatlakozásokat, P+R parkolókat, állomási biciklitárolókat. A vasúti megállókat kevés helyen tudták közelebb vinni az utasokat vonzó helyekhez, a települési központokhoz. Amíg a vasút esélyt sem kap arra, hogy versenyképessé váljon, nem szabad pálcát törni felette.

Természetesen vannak olyan mellékvonalak, ahol a fejlődés eleve kizárt az értelmetlen vonalvezetés miatt (pl. Kisszénás - Kondoros). A mellékvonalak jó része azonban gazdaságosabbá tehető. Egy rugalmas, takarékos, újszerű üzemeltetési modellt eddig nem próbált ki Magyarországon senki. Vonalbezárások mellett (helyett) a működtetési modell módosításán is érdemes lenne gondolkodni.

(Illusztráció forrása: wikipedia.org, a német Regentalbahn motorvonata Bad Brambach állomáson)

4 komment

Címkék: mellékvonal autóbusz vicinális gazdaságosság helyettesíthetőség

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr90961576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kivlov 2009.02.23. 20:45:00

A (személyszállító) vasutat racionalizálni kell. ez tény.
De. A teherszállító részleget fejleszteni, jogszabályokkal kellene segíteni. Hogy ne közúton hordják a bányából a követ az autópálya építésekhez pl. Az agyonpakolt félóránként eldübörgő kamionok az utakat, a házakat is tönkreteszik.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2009.02.23. 21:17:08

A Reformszövetség anyagában egy szó sincs mellékvonal-bezárásról. Éppen ellenkezőleg.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.02.23. 21:24:17

@adaniel:
Jogos az észrevétel, rosszul írtam. Már a kommented olvasása előtt letöltöttem a Reformszövetség anyagait, épp most olvasgatom, a posztot pedig módosítom.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2009.02.24. 00:18:48

Az indexen írogató közlekedésmérnök a legkevésbé sem elfogulatlan szereplője a történetnek, azon túl, hogy nincsen közgazdasági műveltsége. Takács úr kifelejti az egyenletből (többek között) a közutak megépítésének és a buszok hagyta nyomvájuk javítgatásának a költségét.

De a reformszövetségi anyag nem értékválasztásokról, hanem közpénzről szól. Arról szól, hogy a jelenlegi vasutat hogy lehente olcsóbban fenntartani, nem arról, hogyan lehetne fele ekkora vasutat fenntartani ugyanennyiből. Az volna az antireform.
süti beállítások módosítása