Még senki sem adott esélyt egy gazdaságosabb vasút létrehozására Magyarországon, a vasútbezárásokról annál többet értekeznek laikusok és szakértők is.
Pénznyelőnek nevezi a MÁV-ot a Reformszövetség, és elvenne a társaságtól 85 milliárd forintot - olvashattuk számos hazai médiumban a hétvégén. Ez alapján az index.hu vélemény rovatában egy közlekedésmérnök már megjelölte, honnan vehető el szerinte a a MÁV-tól a pénz. A vasúti bürokrácia leépítése sokaknak szimpatikus gondolat, a mellékvonalak megszüntetése kevésbé. A mellékvonal-irtás előtt jó lenne megnézni: nem államvasúti keretek között lehet-e olcsóbban, rugalmasabban vonatozni a vicinálison.
A Reformszövetség javaslatán felbuzdulva Takács László második cikkét is megírta az index.hu-n. (Íme az első, melyben arról szól az indexes fórumokon is rendkívül aktív közlekedésmérnök, milyen jól helyettesíthető a vasút buszokkal. Erről a cikkéről e blogban már értekeztem.)
Hol látnak akkor lehetőséget (helyesen) a reformerek a kiadások csökkentésére? Két ilyen hely van a MÁV-nál. Az egyik a személyszállítás, a másik a szervezet.
Takács László: Reformszövetség és vasút, 2009. február 22.
A MÁV túlburjánzó szervezetére vonatkozó utalás nem alaptalan. Takács személyszállításra vonatkozó nézetei azonban vitathatóak. Takács küldetése első látásra az, hogy gazdaságosabbá tegye a magyarországi személyszállítási közszolgáltatást. Valójában saját nézeteit hirdeti rengeteg fórumon, láthatóan keresi potenciális hallgatóságát, keresi azokat, akik szakértelmére igényt tartanának. Gondolatmenetében sok igazság van, de összességében, így bemutatva inkább csak a figyelem felkeltésére alkalmas.
Egy másik nézőpontot jelenít meg egy régi cikkében a mellékvonalakkal kapcsolatban Antal Dániel:
Hipotézisem szerint nem a mellékvonalakkal, és nem is a mellettük élő falusi emberekkel, hanem a MÁV-val és az állami szabályozással van a baj. Tanulmányom a mellékvonalak szabályozási környezetének megváltoztatása, gazdálkodásuk gyökeres átalakítása és technológiai megújítása mellett érvel.
Antal Dániel: Engedd szabadon a mellékvonalakat, 2004. június 26.
Takács szerint a vasúti személyszállítás drága.
Csak közpénzeket (menetdíjat nem) vizsgálva, egy vasúti utaskilométert 22,6=23 forintért, egy helyközi buszos utaskilométert 6,9=7 forintért veszünk meg.
Takács László: Reformszövetség és vasút, 2009. február 22.
Nem szól azonban arról, hogy a vasút drágaságában a következő tényezők szerepe óriási:
- A vonatok bérköltsége a buszhoz képest legalább kétszeres, mert a vonatra kalauz és mozdonyvezető is kell. (A mozdonyvezetők ráadásul többet keresnek, mint az buszsofőrök.)
- A vasúttársaság költségeinek jó része a pályahasználati díj, amelyet egyes országokban nem is kell kifizetnie a személyszállító cégeknek. A mellékvonalak pályájának fenntartási költsége elenyésző, az állomási személyzet ügyes megoldásokkal kiváltható.
- Kevés a korszerű vasúti jármű, a mozdonyvontatta szerelvények drágán üzemelnek.
- A vasúti mellékvonalak a fővonalakra hasonlító, nagyon komoly előírások alapján működnek, melyek megdrágítják az üzemet.
Megkockáztatom bármilyen pontos ismeret nélkül: a fenti többletköltségek lefaragásával a vicinálison közlekedő motorvonat és a helyközi busz költségei azonos nagyságrendűek lesznek. Már csak a busz és a vonat közötti munkamegosztásról kellene dönteni.
A vasút Magyarországon ugyanis nem része a közlekedési munkamegosztásnak, alig találni jól kialakított busz-vonat csatlakozásokat, P+R parkolókat, állomási biciklitárolókat. A vasúti megállókat kevés helyen tudták közelebb vinni az utasokat vonzó helyekhez, a települési központokhoz. Amíg a vasút esélyt sem kap arra, hogy versenyképessé váljon, nem szabad pálcát törni felette.
Természetesen vannak olyan mellékvonalak, ahol a fejlődés eleve kizárt az értelmetlen vonalvezetés miatt (pl. Kisszénás - Kondoros). A mellékvonalak jó része azonban gazdaságosabbá tehető. Egy rugalmas, takarékos, újszerű üzemeltetési modellt eddig nem próbált ki Magyarországon senki. Vonalbezárások mellett (helyett) a működtetési modell módosításán is érdemes lenne gondolkodni.
(Illusztráció forrása: wikipedia.org, a német Regentalbahn motorvonata Bad Brambach állomáson)