Nagy nehezen elkezdődhet a Budapest - Székesfehérvár vasútvonal felújítása. Ma a szánalmasan cammogó vonatok mellett könnyedén elhúznak az M7-es autópályán még a buszok is. Olyannyira, hogy ma 1 órával rövidebb még a busz menetideje is Nagykanizsa és Budapest között a vonaténál. Nos, a felújítás után a vasút még az autóval is versenyképessé válhat. Szomorú, hogy Magyarországon egy lyen fejlesztés csak akkor indul meg, amikor a párhuzamos autópálya már teljesen kiépült.
A Székesfehérvár - Budapest között meg nem álló vonatok menetideje kb. szűk fél órával lehet kevesebb, ha a teljes vonalat felújítják Székesfehérvártól Kelenföldig. Mit jelentene ez?
- Ha a Balaton mellett futó vasút sebességkorlátozásait is felszámolják, kijavítják a pálya hibáit, akkor Nagykanizsa - Budapest között két és fél óra lehetne a menetidő.
- Ha a horvátok is elvégzik a korábban ígért fejlesztést Zágráb és az országhatár között a nagysebességű vasutat, akkor kb. 3,5 óra lehet a menetidő Budapest - Zágráb között.
- A horvát tengerpartra, Fiumébe 4,5-5 óra, Splitbe 11-12 óra lehet. Utóbbi pont egy kényelmes éjszakai vonat menetideje, előbbi pedig egy jó kis nappali összeköttétésé.
- A Balatonra újból érdemes lesz vonattal menni. Gyors, kényelmes, és a parton tesz le.
- Zalaegerszeg és Budapest között akár 50 perccel is rövidülhet a most körülbelül négy órás menetidő, mert hamarosan befejezik a Zalaegerszeg - Boba közötti pályarekonstrukciót, itt 120 km/h-s sebességgel mehetnek majd a vonatok.
- Veszprémből érdemes lesz vonattal járni Budapestre, hiszen ugyan a városközponttól távol található az állomás, de a vonatok Székesfehérvárig 100 km/h-s, onnan 120-160 km/h-s sebességgel haladhatnak Budapestig. A Délibe kb. 75 perc lesz a menetidő.
- Pláne érdemes lesz Székesfehérvár és Budapest között a vasutat használni. A tervezett 120-160 km/h-s sebesség miatt egyértelműen a vasút lesz a nyerő minden más közlekedési eszközzel szemben. Ráadásul a vonat az addigra teljesen elkészülő kelenföldi csomópontba érkezik, onnan megy tovább a nagy pályaudvarok felé.
Hű, de jó lesz! A három részre bontott Budapest - Székesfehérvár átépítésből egy hamarosan elkezdődhet. Amíg a teljes korszerűsítés megvalósul, szerintem még legalább 2000-et kell aludni... De inkább többet. Addig meg jó sok késés, zavar, kínlódás jön az építkezés miatt.