HTML

száz vasútat

1847.: Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok! Csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek. /// Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei. ///// 2012.: ????????

Friss topikok

  • Seventysix: @f.domino: Ezt lehet okosan, tisztességesen csinálni, meg lehet magyarosan. Sajnos zömmel az utó... (2014.11.02. 10:03) Rendszertelen megszüntetések
  • FrankyLon: Hasonlo rendszerbe gondolkodtam en is; -Keleti palyaudvar; megmaradna, elsosorban a nemzetkozi es... (2014.03.17. 20:14) Főpályaudvar, Budapest: Hol legyen?
  • rickyramirez: Ez az írás egy valós problémát vet fel, és magam is gondoltam már erre. Valóban: ezeket az üléseke... (2013.09.13. 17:45) A zöld műbőrülés titkai
  • nyelv-ész: Gondolom, a Volánnak kisebb kihívást jelent a 40 fokos kánikulában néhány működő légkondis buszt b... (2013.08.13. 13:34) Balatoni burjánzás
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Ami érdekes, hogy az eddigiekhez (a kelet-magyarországi 160-as pályákhoz) képest viszonylag szeré... (2013.07.29. 23:01) Uborkaszezon, Balaton (a 2013-as verzió)

Utas, fizess!

2013.05.02. 07:53 vonat blog

Bejelentették (illetve a MÁV-START honlapon, nem túl feltűnően megírták), hogy több száz gyors és sebesvonaton pótjegyet kell váltani. Leánykori nevén IC pótjegyet. Ez kétszáz kilométerre 295 forint, de a szomszéd faluba 150. Utóbbit mondjuk 90%-os jegy mellé (25-30 forint) megvenni elég komoly összeg. (Mondjuk Hajdúhadházról Téglásra utazva.)

Irány Románia, mondhatnánk, hiszen ez lépés a keleti szomszédunknál szokásos árképzéshez hasonlít. Ausztriában nincs semmilyen felár és pótjegy, az IC-re egyszerű vonatjeggyel, bérlettel bárki felszállhat. Nálunk 3 szintű ár lesz május 15-től: az IC a helyjegy miatt a legdrágább, pótjegy a gyors és a sebesvonatok nagy részére is kell majd. Aki alapáron akar utazni, annak fő szabály szerint a személyvonat marad.

Az eddigi áremelési lépésekről korábban már írtam, ez a harmadik, legdrasztikusabb lépés, mely a bevételek növelését szolgálja.

A legmeghökkentőbb néhány elem a következő:

1. fizetni kell a 65 év felettieknek is

2. fizetni kell annak is, aki a szomszéd faluba utazik gyorsvonattal (pl. Kisszekeresről Nagyszekeresre vasárnap délután 15 15-kor)

3. fizetni kell elővárosi forgalomban is (pl. Győrszentivánból Győrbe), annak akinek nincs (egyébként nagyon drága, 20 utazásnál megtérülő) bérlete

4. fizetni kell a Budapest bérlettel rendelkezőknek a városon belüli utazásért (p. Zugló és Ferihegy között a sebesvonaton)

5. fizetni kell a közismerten legrozogább kocsikon is (a kelet-magyarországi vonalakon és Veszprém felé 30-40 éves, műbőrüléses, minden tekintetben kivénhedt kocsik járnak)

6. vonatkésés esetén jár kártérítés (a kalauznak kell igazolni, hogy az adott vonaton utaztunk, ami éles helyzetben talán picit sokáig tart majd...)

Egy biztos: a kalauzok rettenetesen örülnek majd az új rendszernek, hiszen annak idején az ingyenes regisztrációs jegy is sok konfliktust okozott, most pedig a teljes idős korosztálynak újra fizetnie kell a vonatok egy jelentős részén.

A legszomorúbb az egészben az, hogy most nagyon sokan kapnak muníciót ahhoz, hogy a gyorsvonatok színvonalát összevessék az árral. A dühöngők egy része inkább buszra száll vagy autóra vált majd. Pedig éppen elkezdődött sok év után egy kis javulás a gyorsvonatok terén...

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szazvasutat.blog.hu/api/trackback/id/tr285260796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

belekotyogok 2013.05.02. 12:07:49

Zseniális. Már csak azért is, mert ahogy látom a záhonyi sebesvonatokra is kell fizetni...ami Ceglédtől megáll mindenhol... Gyorsvonatok?
Vagy a szhelyi gyors? Ami alapból késik 10 percet?

Terézágyú 2013.05.02. 12:12:14

Szar máv, szar kormány, szar magyar állam.

Megint hoztak egy szar szabályt, amely
1. marhára bonyolult nehézkes, bürökratikus, utas, vasutas egyként anyázza
2. sokkal több pénzt nem fog hozni
3. kifejezetten szivatás

Gombperec hídlakó 2013.05.02. 12:42:48

"Ausztriában nincs semmilyen felár és pótjegy, az IC-re egyszerű vonatjeggyel, bérlettel bárki felszállhat."
Magyarországon egy Bp - Záhony vonatjegy (~330 km) IC-re (pótjeggyel együtt) kb 6000 Ft.
Ausztriában egy Bécs-Salzburg vonatjegy (~300 km) bármelyik vonatra (pótjegy nélkül, mert az tényleg nincs) 49,9 EUR, az akárhogy is számolom közel 15000 Ft.

"fizetni kell a 65 év felettieknek is"
Jé, Ausztriában is, pedig ott elvileg a kerítés is käsekrainer-ből van. Ja, és nemcsak egy 0,5-2 EUR-ba kerülő pótjegyet, hanem a vonatjegyet is.

"fizetni kell annak is, aki a szomszéd faluba utazik gyorsvonattal (pl. Kisszekeresről Nagyszekeresre vasárnap délután 15 15-kor)"
"fizetni kell a Budapest bérlettel rendelkezőknek a városon belüli utazásért (p. Zugló és Ferihegy között a sebesvonaton)"
Aki sajnálja 150 Ft-ot, az talán várja meg a személyvonatot.

Én úgy gondolom, hogy maga a pótjegy nem az ördögtől való, a gond inkább az, hogy a jelenlegi gyorsvonatok nagy része nem igazán olyan állapotú, hogy azért pótdíjat kéne kérni. Ha csili-vili, valóban GYORS szerelvények járnának, akkor azt mondom, megérné az a néhány száz forint plusz a kényelemért és a rövidebb utazásért.

GrenAbla 2013.05.02. 12:53:46

Következő lépésként meg kell szüntetni a "személyvonat" kategóriát, és kész is. :)

SydneySage 2013.05.02. 13:30:48

@Like a Sir: És most kérlek vesd össze a vonatjegyárakat az ausztriai fizetéssel és a szolgáltalás minőségével is...

Jim Raynor 2013.05.02. 13:43:27

@Like a Sir:

khm, bécs-salzburg 2,5 óra, bp.-záhony ic-vel alsó hangon 4,5(!). (de van 5,5 órás menetidejű is, sőt).

azért ez se mindegy ám.

Gombperec hídlakó 2013.05.02. 14:00:28

@SydneySage & @Jim Raynor:
Teljesen igazatok van, viszont kevesebb, mint feleannyi pénzből ne várja el senki az ÖBB színvonalát (ami egyébként bár sokkal jobb, mint a MÁV, de azért nem tökéletes).
Ha a MÁV-nál is ennyibe kerülne egy vonatjegy (és mindenki kifizetné hupákolás nélkül), akkor a MÁV is tudna hasonló színvonalat biztosítani.

Tudom, ogy a MÁV szarul működik, és sok mindenen tudnának változtatni, csak szerintem nem igazságos egy olyan társasághoz hasonlítani, ami kb 2-2,5-szeres áron kínálja a szolgáltatásait. Annyi pénzért azért könnyebb gyors és kényelmes vasutat üzemeltetni.

elég.volt 2013.05.02. 14:16:15

@Like a Sir: Nekem történetesen nagyon elegem van már abból, hogy ha itt is ennyibe kerülne és mindenki kifizetné blablabla. EZT A MOCSOK SZART hallgatom amióta az eszemet tudom. A Nagyanyám SŐT a Dédnagyanyám is UGYANEZEKEN a kocsikon utazott és aztán abban a tetves kommunizmusban mindenki szépen kifizette az árát. Mostmár előbb szolgáltatni kellene magas színvonalon (mert az eddig a befolyt pénzektől függetlenül HIÁNYZIK) és utána lehet gondolkodni, hogy ha többen fizetnének és többet akkor mi lenne. Eddig itt mindenki csak fizetett (lásd BKV), hogy majd akkor szebb lesz, meg jobb lesz. LÓFASZT lesz jobb. És inkább kifizetek 500 eurót Ausztriának, mint akár egy forintot is magyarországnak.

Jim Raynor 2013.05.02. 15:43:02

@Like a Sir:

"Ha a MÁV-nál is ennyibe kerülne egy vonatjegy (és mindenki kifizetné hupákolás nélkül), akkor a MÁV is tudna hasonló színvonalat biztosítani."

csatlakozom az előttem szólóhoz: lófaszt tudna. ha a duplája lenne a jegyár, akkor is ugyanúgy tahók lennének a pénztárosok, mocskosak a vonatok, és akkor is ugyanígy hosszabb ideig tartanának az utak, mint 200 évvel ezelőtt.

mizrolist 2013.05.02. 15:55:45

@Like a Sir: a MÁV szolgáltatása már most is lehetne magasabb, de egyes vasutasok gyakorlatilag szabotálják ezt... ugyanis az udvariasság ingyen van.

Gombperec hídlakó 2013.05.02. 17:11:44

@mindenki:
Tudom, és nekem is az a véleményem, hogy a MÁV szarul működik, hogy a felsővezetők legfőbb célje a pénz kilapátolása, hogy a pálya szar minőségű, hogy a vonatok retkesek és hogy az alkalmazottaik egy része sötét bunkó. De ezt írtam is.

Én csak azzal nem értettem egyet, hogy a cikk írója azzal a példával jön, hogy de az ÖBB-nél nincs pótjegy. Erre írtam, hogy persze, hogy nincs, mivel maga a vonatjegy 2,5-szer annyiba kerül, mint a MÁV-nál pótjeggyel együtt.

Ettől függetlenül még mindig állítom, hogy úgy nem lehet (jó) vasutat üzemeltetni, hogy 100 utasból 300 km-en kb. 250000 Ft adózás előtti bevétele van a MÁV-nak (mivel az utasok kb 60%-a ingyen utazik, 90%-os kedvezménye van, vagy csak simán bliccel). Pályát fejleszteni, járműállományt frissíteni csak pénzből lehet.
Az megint más kérdés, hogy ha minden utas megvenné a teljes árú jegyet, akkor abból mennyi landolna különböző Nokiás dobozokban...

Gastroger 2013.05.02. 18:37:40

Öngóól! A buszokra bevezetett felár (valami emelt szintű lófaszjegy ) célja az utasok vasútra terelése volt. Erre itt van ez. Most vissza buszra? Lettek volna gerincesek, és emeljék 5%-al. És ez fog pluszbevételt hozni? Barmok. Csökken a bevétel, lehet felszedni a síneket. A dakota törzs így szólt. Uff.

Gastroger 2013.05.02. 18:42:36

@Like a Sir: Budapest - Zalaegerszeg kb 220 km 4 óra, műbőrkupés vonatok. Gyorsvonat.

mizrolist 2013.05.02. 19:29:22

@Gastroger: a visszaterelés nehezen fog menni, ugyanis a legtöbb párhuzamosan használható gyorsbuszjáratot már megszüntették - legalábbis ez a helyzet pl. a Budapest-Szombathely vonalon, ahol a napi 3-4 busz helyett maradt 1 és az is a lassabb útvonalon közlekedik.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2013.05.02. 21:02:08

@Like a Sir:
Alapvetően nem az ár mértékéről, hanem arról írtam, hogy nincsenek felárak, magasabb árú vonatfajták. Nincsenek adminisztratív akadályok, nem kell lesni, hogy a szomszéd faluba menő vonat feláras-e. Hogyan tudnád elmondani egy turistának, hogy Ferihegy és a Nyugati között milyen módon tud utazni? Van IC, amire helyjegy is kell, van gyorsvonat, amire pótjegy kell, van személyvonat. Ha késik a személyvonat, de "beesik" egy sebes, szaladjon gyorsan pótjegyet venni?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.07. 15:35:37

@Like a Sir:

"Magyarországon egy Bp - Záhony vonatjegy (~330 km) IC-re (pótjeggyel együtt) kb 6000 Ft.
Ausztriában egy Bécs-Salzburg vonatjegy (~300 km) bármelyik vonatra (pótjegy nélkül, mert az tényleg nincs) 49,9 EUR, az akárhogy is számolom közel 15000 Ft."

Mennyi idő alatt, milyen szerelvénnyel, milyen körülmények között és mennyire megbízhatóan jár ezért a pénzért a vonat Budapestről Záhonyba? És Bécsből Salzburgba?

xGéza 2013.05.11. 20:02:54

Magyarországon valamikor természetes volt a gyorsvonati pótjegy, olyannyira, hogy külföldön járva csodálkoztunk, hogy ott egységes az ár.

Aztán valamikor a rendszerváltás környéki egyik áremelés után megszűnt a különbség, amit akkor azzal magyaráztak, hogy teljesen felesleges utasokat a gyorsról a személyre terelni az árképzés által, hiszen a gyors üzemeltetése az olcsóbb (kevesebb energia-veszteség a fékezésnél, rövidebb ideig van lekötve a szerelvény és a személyzet), így ha az arányok a vonatok számában és hosszában idővel eltolódnak a gyorsok javára, az tiszta haszon.

Ma Európában jellemzően napszakok szerint vannak differenciálva az árak. Sokkal inkább ebbe az irányba kellene elmozdulni.
süti beállítások módosítása