Tudják Önök, mi az az "sz. ib."? Kocsma. Szövetkezeti italbolt. Szép műszó a buszmenetrendben. Mert a busz szuper falujáró. A kocsmánál áll meg. Ellentétben a vonattal, amely a falu szélén, vagy még messzebb.
Logikus lenne egy olyan munkamegosztás, hogy a vonat tép, száguld, húz, repeszt; a busz pedig megáll a kocsmánál, az iskolánál, kimegy alvégre, bemegy fölvégre.
A magyar közlekedési minisztériumban azonban ezt nem így látják. Múlt héten keseregtem azon, hogy Szekszárdra expressz busz megy. Igen ám, de az InterCity vonat igencsak falujáró. A busznak két megállója van: Budapest, Népliget; Szekszárd, autóbusz állomás. A vonatnak sok: Budapest-Déli, Budapest-Kelenföld, Sárbogárd, Cece, Vajta, Nagydorog, Tengelic, Fácánkert, Tolna-Mözs, Szekszárd-Palánk, Szekszárd. Az InterCity vonat húsz percet áll Sárbogárdon, és ha minden állomást 2 perc időveszteségnek veszünk, akkor további 18 percet veszteget el a köztes, city-nek nem nevezhető helyeken.
Ennél rosszabb a helyzet Eger és Budapest között. Az Egerből jövő expressz busz Eger után legközelebb Budapesten áll meg. A gyorsvonat Maklár, Andornaktálya, Füzesabony, Kál-Kápolna, Nagyút, Ludas, Karácsond, Adács, Vámosgyörk, Hort-Csány, Hatvan, Aszód, Gödöllő állomásokon áll meg. Füzesabonyban a gyorsvonat 17 percet pihenget.
A magyar közlekedési minisztérium a vasutat használja falujárónak, a busz expressznek. Ennek az lesz a vége, hogy a szép, hosszú vonaton egyre kevesebben utaznak, miközben a buszok egyre sűrűbben járnak. Eger felé ez már bekövetkezett. Ha szerintük ez a jó, miért nem a railjet áll meg Szárligeten és Alsógallán, és minden állomáson és minden megállóhelyen, az M1-esen pedig miért nem indul még több busz?
Nem akarom megsérteni Fácánkert vagy Ludas népét, de az azért mégiscsak túlzás, hogy Szekszárddal és Egerrel egy kategóriába esnek. Ha minden faluban megáll az InterCity és a gyorsvonat, esély sincs arra, hogy autósokat vegyünk rá a tömegközlekedésre. pedig minden közlekedési célkitűzésbe ezt írják az egyik minisztériumi irodában. A baj az, hogy a szomszéd irodában viszont falujáró gyorsokat és IC-ket kérnek a vasúttársaságtól.
Várom, hogy fordítsák végre vissza talpára a fejreállt magyar közlekedést. A busz álljon meg minden sz. ib.-nél, a vonat pedig száguldjon a city-k között.
(Kép forrása cotcot.hu: kocsma)