40 km/h helyett 60 km/h-val száguld majd az IC Tolnában egy 600 milliós felújításnak köszönhetően. Így már majdnem fele olyan gyors lesz a vonat, mint az autó az M6-oson.
Igyekszem követni bizonyos témákat. Amikor megnyílt az M6-os autópálya, akkor egy kicsit elsirattam a vasutat. Az M6-oson elindított expressz buszjáratok és a vasút párhuzamosságáról is értekeztem. (Bár ennél sokkal durvább párhuzamosságok is vannak az országban.) A tolnai vasúti fővonal siralmas helyzetét tetézte, hogy az autópálya közvetlen közelében húzódó síneken 20-al és 40-el mehettek az InterCity vonatok. Nos, most változás várható, a vonal legrosszabb szakaszát részben felújítják. A MÁV is kiadott egy közleményt, amely alapján az egyik hírportál azt írta: "Akár 60-nal is mehetnek majd a vonatok Szekszárd és Decs között". Szuper! Tehát a 384 milliárd forintból épült M6-os autópálya mellett a 620 millió forintba kerülő pályafelújítás után már az autók sebességének majdnem a felét el tudják érni a vonatok.
Mindig is állatorvosi lónak tartottam az M6-ost és környékét, vasútjával együtt. A vitatott és drága műszaki megoldásokkal kivitelezett autópályán rendkívül alacsony a forgalom.Az autósok nagy része továbbra is a 6-os utat választja.
Igyekeztem pontosan utánanézni, mit tud a párhuzamos vasút.
- Budapest-Sárbogárd: villamosított, 120 km/h max. sebesség sok lassújellel, 84 km IC-vel 1 óra 3 perc, azaz 80 km/h átlagsebesség
- Sárbogárd-Szekszárd: dízeles, 100 km/h max. sebesség, de jelentős hosszban 80 km/h, 65 km IC-vel 1 óra 7 perc, azaz 50 km/h átlagsebesség
- Szekszárd-Bátaszék: dízeles, 40 km/h max. sebesség, 19 km a leggyorsabb vonattal 34 perc, azaz 34 km/h átlagsebesség
Impozáns, nem? Mindez egy fővonalon*, ahol InterCity is jár! (*Na jó, azért másodlagos vonal ez, de fővonal.)
A lassújelek felszámolásával, korszerű dízel motorvonatok beszerzésével Budapestről Szekszárdra 2 óránál jóval rövidebb menetidővel el lehetne jutni, és Bajára is bőven 3 óra alá szorulna a menetidő. Ezek nem óriási léptékű fejlesztések; enélkül a vasút "nem használható", nem tud értelmes szolgáltatást nyújtani. Kérdés persze, ha az állam 300 milliárdnál többet már elköltött autópályára a térségben, akkor minek fejlesszük a vasutat. Mivel az átépítés e percben is zajlik, erre a kérdésre már megvan a válasz - legalábbis remélem.
Utóirat: Ez a bejegyzés azért született, mert itt legalább épül valami. Az M7-es mellett nem épül semmi. Az M3-as mellett is csak romlik a pálya. Az M5-össel párhuzamos vonalakon is sokkal gyorsabb az autó, mint a vonat. A legdurvább különbség az M6-os 130 km/h-s sebessége és a 46-os vasútvonal 20-40 km/h-s sebessége volt. Ráadásul egymástól látótávolságban fut a két pálya. A többi autópályával párhuzamosan futó vasútvonalon azonban jóval többen utaznak, az ottani, arányában kisebb menetidő különbség jóval több embert érint. Jó lenne megérni azt, hogy a Balaton felé, Miskolcra vagy Szegedre az autózással versenyképes menetidőt tud majd egyszer a vonat.