Szó sincs vasúti vonalbezárásról, az április 15-i menetrendváltozásban összehangolják a közösségi közlekedést, kiszűrik a párhuzamosságokat, az utaslétszámhoz igazítják a járatokat, hatékonyabban használják fel a közpénzeket – hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken Budapesten.
Forrás: Nem zárnak be vasútvonalakat, in: mno.hu, 2012. március 9.
Nos, akkor tehát megszüntetik a párhuzamosságokat. Rendben. Kezdhetik! Csorna és Győr közé 72 találatot ad mára az autóbuszos menetrendi kereső. Völner Úr azt mondta ma, hogy ahol jó a vasút, ott megszűnik a buszközlekedés.
Völner Pál a hatékonyabb forrásfelhasználással kapcsolatban példaként említette, hogy Győr és Budapest között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
Forrás: Nem zárnak be vasútvonalakat, in: mno.hu, 2012. március 9.
Nos, jelzem, Csorna és Győr között is kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott sincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
Tisztelt Államtitkár Úr! Ingyenes tanácsadóként fogadjon el még néhány tippet a fenti gondolatmenete folytatásaként.
- Zalaegerszeg és Zalalövő között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
- Kecskemét és Cegléd között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
- Miskolc és Encs között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
- Kiskunmajsa és Kiskunfélegyháza között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni.
- Debrecen és Hajdúszoboszló között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni. (Itt amúgy naponta 57 buszjáratot listáz a kereső.)
És így tovább, sorolhatnám jó sokáig. Ezeken a vasútvonalakon a vonat sokkal gyorsabb a busznál. De számos olyan vonal van, ahol csak kicsit gyorsabb, vagy nem lassabb. Barcs és Szigetvár között a vonat és a busz menetideje gyakorlatilag azonos. Itt hogyan kell megszüntetni a párhuzamosságot?
Az állítólagos Völner-féle párhuzamosság felszámolással az a baj, hogy valójában (gyanúm szerint) nem egy egységes buszos-vonatos rendszer (ITF) létrehozása a cél, hanem csak járatokat szednek ki innen-onnan. A párhuzamosság felszámolása valójában sziszifuszi szakmai munka, melynek a legalapvetőbb feltétele sem adott: nincs busz-vonat közös bérlet.
Csak érdekesség, kis kitérő. A mostani fűnyírással ellentétes dolgokról nyilatkozott korábban az akkori fejlesztési miniszter.
(...) a szárnyvonal-bezárási politika, ami az elmúlt három évben érvényesült, messze nem hozta azt a megtakarítást, ami ellensúlyozta volna a társadalmi károkat, összegszerűen a MÁV éves költségvetésének 1 százalékát sem éri el ez az összeg. (...)
Forrás: Százmilliárdos átcsoportosításra készül a kormány, index.hu, 2010. jún. 21.
Hogy a mostani fejlesztési miniszer mit gondol, nem tudjuk, mert ő egyelőre e témáról nem beszélt. Szólt viszont a miniszterelnök, akinek beleszorult a bicskája a MÁV-ba. Ezek legalább őszinte szavak. Kérdés, a most bejelentett járatritkítást is a sikertelenség részének tekinti a miniszterelnök, vagy ez már szerinte a vasútreform, a jövő útja?
Utóirat:
A fenti poszt csak egy problémára koncentrál, a párhuzamosságok rossz, nem rendszerszemléletű felszámolására. De ez a járatritkítás más szempontból is értelmetlen. Elsősorban azért, mert a változóköltségeket veszi elsősorban célba. Ezzel még a MÁV első embere is egyetért. Megismétlem: az állandóköltségek az ágazatban nagyon magasak. Ebből illene okosabb következtetéseket levonni, mint amit most megtettek. A megszűnő vonatok listája egyébként a RegionalBahn blogon olvasható.
Ismét beteszem, mert fontosnak tartom, hogy az alábbi honlapok tartalmaznak további részleteket (rövid járatritkítási / vonatkilométercsökkentési körkép):
1. Hova megy ez a vonat? blog: "pusztán vonatkilométer alapján döntést hozni teljesítményről komoly szakmai ismerethiányra utal"
2. itf.hu honlap:"fűnyíróelv szerinti járattörlések végrehajtásával (...) valódi költségcsökkentés helyett (...) súlyos károkat és további hatékonyságromlást okoznak."
3. Regionalbahn blog: "a felülről jövő alapelvárás a szóbeszéd szerint 8%-os költségcsökkentés volt. Ezt valahol a minisztériumi középrétegekben sikerült vonatkilométerre lefordítani"
4. VEKE a Facebookon: "Úgy szól a mondás, kétszer nem lehet ugyanabba a folyóba lépni. Az illetékes minisztériumnak úgy néz ki, mégis sikerülni fog. (...) nem kíváncsiak az észérvekre."
5. Vasúti Tour de Hongrie honlap: "ez teljesen ellentétes a korszerű közlekedésszervezéssel és a megcélzandó integrált ütemes menetrenddel"
Az egész MÁV-os vergődésről tanulságos összeállítást közöl a hvg.hu.