1. Nyilvánosságra került egy magánszemély honlapján egy országos vasúti menetrend-tervezet a 2009-es évre vonatkozóan. A tervezet azt mutatja, hogy a kelet-magyarországi, ütemes menetrendű vonalak túlnyomó részén néhány vonat törlésével megszűnik az ütemes közlekedés, miközben a Dunántúlon olykor ütemesre emlékztető, de valódi, versenyképes kínálatot nem mutató menetrend jön létre.
2. Az Indexen megjelent egy cikk (http://index.hu/politika/belfold/mrn2009/), amely súlyos állításokat tartalmaz a 2009-es menetrend tervezésébe későn beavatkozó miniszterről. Az Index cikke szerint a miniszter kutyafuttában döntött arról, hogy a vonatkilométer teljesítmény nem nőhet 2008-hoz képest.
Ha miniszternek az volt a szándéka, hogy finanszírozható vasúti személyszállítást biztosítson, az bölcs szándék. Ez európai uniós elvárás, és igazán eljött az az idő, hogy a magyar vasút végre egyszer normálisan finanszírozott legyen. (Más kérdés, hogy hatékonyan működik-e.)
Azt azonban nem értem, miért a vonatkilométert adta meg a miniszter korlátként? Azaz miért a maximális kibocsátást adta meg? Miért nem mondta azt, hogy az idei kibocsátás mértékének megfelelő összegű (infláció figyelembe vételével) támogatást kap a vasúti személyszállítás, és ha ebből legalább annyit ki tud hozni jövőre, mint idén, az a minimális teljesítmény. Piros pont, kis ötös, vagy nagy jutalom akkor jár a személyszállító vasúti főnököknek, ha ugyanabból az összegből többet hoznak ki. Gazdaságosabbá teszik a működést, és egyes térségekben növelni tudják a kibocsátás mértékét.
Csak egy példa erre. Külföldön sok helyen, ahol nincs nagy forgalom, kalauz nélküli járatok közlekednek. Ez megtakarítás. Amit így megspórolunk, abból ott, ahol lenne rá igény, új járatokat tudunk indítani. A mellékvonalról a kalauzokat át lehet vezényelni a fővonalra, ahol sokkal komolyabb ellenőrzéssel magasabb bevétel érhető el.
Nem tudom, a miniszter mi alapján döntött arról, hogy a vasút költekezésének kordában tartására a legjobb megoldás az, hogy a megtett vonatkilométerek számát korlátozzuk. Félek, emögött nincs komoly gazdaságossági számítás, inkább csak lobbi.
A teljesítmény korlátozása a netre felkerült tervezetben sok helyen látható: ütemes rendszerben egyes vonatok csak bizonyos időszakokban közlekednek, a mobilitás csökken. A mobilitás csökkenése a közösségi közlekedés versenyhátrányát okozza, így a vonatkilométer teljesítmény visszafogása ilyen formában, szinte a teljes hálózaton itt-ott lecsípve, rontva - káros. Ha teljesítményt kell csökkenteni, akkor azt koncentráltan, ott kellett volna végrehajtani, ahol a hálózat egésze szempontjából legkisebb versenyképesség csökkenés várható.