Nem, nem metróépítésről lesz szó. Ez a bejegyzés nagyrészt idézetekből áll. Kirakós játék szöveg töredékekből. Kérdés: Hagyják-e, hogy jobb legyen a vasút?
Közeleg a következő menetrendváltás, ezért megkezdjük új sorozatunkat, melyben azt vizsgáljuk meg, hogy hol számolhatunk változásokkal a mostanihoz képest, és mi lesz mindennek az eredménye, hatása a közlekedőkre és más közlekedési módokra.
Elsőként a [Veszprém és Zalaegerszeg felé közlekedő vonatokat, a] 20-as és 25-ös vonalakon várható változásokat nézzük meg. (...)A szakmai elhatározás adott: az évek óta tervezett gyorsvonat-sűrítés szükséges lenne. (...) a Szombathelyre és Zalaegerszegre közlekedő gyorsvonatok nem egy vonatban, hanem külön-külön közleked[né]nek, mindegyik kétóránként, (...). Zalaegerszeg esetében (...) az elért menetidő-csökkenés megközelítené a fél órát is, mivel [egy újonnan kiépített vasútszakaszon] (...) Boba [állomás] érintése nélkül lehetne közlekedni (...).
Forrás: Várható menetrendi fejlesztések 2013-ra, I. rész – 20-as, 25-ös vonalak, in: hovamegyavonat.blog.hu, 2012.08.21.
Pletyka szinten hallottam, hogy (...) megvalósul a Zeg-Bp kétórás ütem (...). Bp-Devecser között óránként fognak a gyorsok menni.
Forrás:M412180 7766-os számú hozzászólása a 25-ös Boba-Zalaegerszeg-Hodos vonal. című index.hu fórumban
Láttátok már a tervezetet?
Úgy tűnik megvalósul a [rövidebb menetidejű] (...) gyorsok terve kétóránként [Budapestről] (...) 6:55-től 18:55-ig [, Zalaegerszegről] (...) 5:50-től 17:50-ig. A menetodő (...) 3:13 [és] 3:14. Ez komoly minőségi ugrást jelentene. A 20-asnon csak Ajka, Veszprém és Várpalotán van megállás. (...)
Forrás:M412180 7931-os számú hozzászólása a 25-ös Boba-Zalaegerszeg-Hodos vonal. című index.hu fórumban
Eddig tartanak a jobb vasútról szóló hírek. Aztán megint közbejött valami.
A zegi IC-t egy Volános, mondjuk úgy "kötődésű" topiktárs (meg)fúrja/ta. KTI (RKI) meg mint az engedelmes kiskutya...
Forrás: Aln 663 1189 7944-es számú hozzászólása a 25-ös Boba-Zalaegerszeg-Hodos vonal. című index.hu fórumban
Az aggályok csak annak szólnak, hogy a Máv-Start Zrt. terveivel ellentétben a fejlesztés megvalósítása koránt sem biztos. A KTI Közlekedésszervezési Irodái nem elkötelezettek az ügyben, hogy finoman fogalmazzunk. Hogy nem látják át a koncepció lényegét, vagy más érdekek vezérlik őket, már túlmutatnak jelen cikk mondanivalóján.
Forrás: Várható menetrendi fejlesztések 2013-ra, I. rész – 20-as, 25-ös vonalak, in: hovamegyavonat.blog.hu, 2012.08.21.
Akkor most ki akadályozza a zalaegerszegi vonatok begyorsítását? Mert hivatalosan az állami közlekedésszervező korábban így fogalmazott:
(...) született egy olyan döntés is, amely szerint azoknál a nagyvárosoknál, ahol a vasút ma még nem tud versenyképes lenni időben és komfortban (például Szekszárd, Nagykanizsa, Zalaegerszeg vagy Eger), az autóbuszt preferáljuk. De ha egy infrastruktúra-fejlesztés eredményeként lerövidül a vasúti eljutási idő, kutyakötelességünk az érintett autóbuszjáratot leállítani, és vasútra terelni az utasokat. Viszont amíg negyed órákban mérhető a busz előnye, az autóbuszt kell választanunk, mert az utasok számára az idő pénz.
Forrás: A minisztérium „meghosszabbított keze”, in: iho.hu, 2011.10.14.
Nos, a fentiek szerint a vasút végre eljutott arra szintre, hogy az expresszbusszal nagyjából azonos menetidőt tud. Kíváncsian várom a fejleményeket.